Vet.tranquil

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag fick Vet.tranquil när jag var på klinik med min häst för ett par veckor sedan för att bl a kunna lasta henne lättare. Det är inte så bra att en halt häst stegrar sig en tio gånger när hon ska på klinikbesök. Men jag fick ingen ordentlig bruksanvisning, bara 1-2 mått, och allt på burken står på tyska, som jag inte kan.

Nu undrar jag om någon vet hur mycket jag bör ge ett halvblod som väger 500-550 kilo, och hur lång tid innan lastningen hon bör få det för att uppnå maximal effekt? Ska man blanda det i fodret?

Jag var så väldigt förvirrad under mitt andra besök på en klinik på 22 år att jag knappt minns hälften av vad veterinären sa.

Sv: Vet.tranquil

Visst kan jag göra det, men dom är så stressade och otydliga så jag tänkte att någon snäll Buke-människa kunde hjälpa mig.

Jag har använt vetranquil till min pålle då han har varit väldigt stressad under konvalecens. De råd jag då fick av veterinären var att han skulle få 2-6 mått uppblandat i lite kraftfoder 30 - 60 minuter innan effekten behövdes. Det är viktigt att hästen får slappna av efter att den har fått vetranquilen, annars verkar det inte som det ska. Blir hästen stressad innan medlet har verkat kan det tydligen få motsatt effekt (typ som biverkning).

Efter vad jag har förstått så är det ganska olika hur olika hästar reagerar på Vetranquilen, därför skulle jag nog råda dig att första gången ge en väldigt liten dos och sen se hur lång tid det tar innan det verkar på just din häst. Om den lilla dosen inte har tillräcklig effekt kan du ge mer nästa gång.

Tack!

Hon har fått det en gång tidigare, när hon skulle lastas och köras från säljaren. Då tog det minst en timme innan hon över huvud taget reagerade, men jag vet inte hur stor dos hon fick då.

Menar du med slappna av att jag ska låta henne stå kvar i sin box i lugn och ro innan vi sätter på transportskydd och förbereder henne inför lastning? Det är ett moment som brukar stressa upp henne.

Om det brukar stressa henne att du sätter på transportskydd osv så tycker jag absolut att du skall vänta med det tills vetranquilen har verkat. Låt henne stå i lugn och ro så länge, eller ta en liten promenad med henne (en lugn promenad brukar vara det som funkar bäst på min häst).

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka