Vet ni var jag har varit idag?

Freyja_bus

Trådstartare
På förlossningen!

Jag har haft rätt jobbiga förvärkar och sammandragningar nu en tid, och den senaste veckan har jag knappt fått sova på nätterna. Vaknar av en jäkla molvärk som inte vill ge sig och de sista dagarna har det även suttit i ryggen. Magen är hård mest helatiden och kvällarna har varit helt vidriga! Jag är ändå rätt smärttålig, men det har varit riktigt jobbigt.

Idag innan föräldrautbildningen fick jag träffa min BM eftersom jag tycker att besvären ökat och det har varit så jobbigt med molvärken på nätterna (i natt sov jag nästan ingenting!). Hon bedömde att jag skulle åka in till förlossningen och göra en närmare undersökning. Allt såg bra ut, blodtryck, hjärtljud och tillväxt, men jag hade rätt många sammandragningar bara under den tiden hon klämde på magen, så hon tyckte att det var bättre att kolla upp det ordentligt.

Jag åkte alltså in till förlossningen där jag fick göra ett CTG. Det var häftigt faktiskt! Hjärtljuden såg jättebra ut och bebis visade inga tecken på att må dåligt. Jag hade täta och regelbundna sammandragningar som tydligt syntes på CTG kurvan. Själv tycker jag inte att de gjorde så ont som de har gjort de sista dagarna, så det mättes alltså inte när det varit som värst. Jag fick sedan göra ett UL där allt såg bra ut. Bebis ligger väldigt djupt ner och läkaren kunde känna hennes huvud med fingrarna. På VUL såg man att livmoderhalsen var lite "tillknöcklad" inifrån pga lågt huvudläge, men den var intakt (35mm) och halvmjuk.

Jag fick en spruta med bricanyl och fick ligga kvar en stund för att vila efter det. Sammandragningarna har minskat, även om jag fortfarande känner dem, och molvärken känns inte riktigt lika jobbig nu, men vi får se hur det kommer att vara i natt. Det är iaf skönt att veta att bebisen mår bra trots att jag har haft så ont. Läkaren bedömde att jag var i en "latentfas" och sa att jag antagligen kommer att föda tidigare än planerat "men antagligen inte det här dygnet" :D Vi får väl se, det kommer säkert sluta med att jag går över tiden istället!

Feber har jag också och snuvig... nä, nu ska jag vila med min vetekudde och försöka sova så jag orkar upp till utsläpp i stallet i morgonbitti och examensarbete skrivande på dagen!

//Julia
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Guuud vad spännande! När är du beräknad? Rasmus låg också långt ner, 2 månader före BF kände båda jag och makens hans huvud jättetydligt.
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Då håller jag tummarna för att lilla tjejen stannar inne i magen några veckor till och att du inte behöver ha allt för ont..

:)
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Ja, spännande är det!

Jag är beräknad till den 19 januari enligt UL (men enligt sista mens och enligt mig själv är det den 12 januari) så det är ju inte så många veckor kvar...

Det var väldigt kul att få se bebisen igen och skönt att höra att allt var bra! Det var också bra att ha fått se hur det ser ut på förlossningen, nu vet jag ju vart jag ska nästa gång =)
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Ja... hon får gärna hålla sig inne till årsskiftet iaf! Fast ska jag ha så här onte hela nätterna så kan hon gärna komma ut tidigare, det är grymt enerverande!
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

I vår föräldrautbildning så ingick studiebesök på förlossningen.

Håller tummarna att hon stannar inne till efter årsskiftet ;) Är ju decemberbarn själv å vet hur jobbigt de är att fylla 15,18 å 20. Men sen är de bara fördelar :angel:
Jag minns att jag 2 veckor innan Rasmus kom trodde flera gånger att de var på gång. Men aldrig så jag behövde åka in.
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Vad spännande! Håller tummarna för att du slipper ha så ont, och att bebis vill stanna i magen tills nya året.
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Åh vad spännande! Ni kanske får planera om julen :D

Jag tyckte också Ctgn var häftig, att få höra hjärtat hela tiden gjorde mej lugn och trygg! Jag hade den på ända tills han kom ut!

Hoppas du får lite sömn inatt.
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Vil du bilda klubb med mig???

Har igenom hela graviditeten kunnat sova som en klubbad säl dygnet runt. Men nu senaste veckorna är det stört omöjligt. Har sammandragningar som är för jäkliga och det enda som lindrar lite är mitt dagliga bad till min dotters stora förtjusning som ofta får följa med och plaska. Min mage är i princip konstant stenhård och det känns som att bäbisen försöker borra sig ut;).

När jag väl sover drömmer jag bara diffusa drömmar om förlossningen som startar på de mest märkliga ställerna. Nu senast var jag påen lyxkryssning i medelhavet när den ville komme ut:D.

Jag har iallfall sagt till den inneboende att vänta till efter nyår (BF 12 jan). Och jag räknar ändå iskallt med att få gå över 2 veckor eftersom jag hade turen att slippa det när Elivia föddes.

Vi får helt enklet se vad den bestämmer sig för...
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Då bildar vi klubb, låter ju som vi har det precis likadant! Fast jag kan inte ta ett dagligt bad, för vi har inget badkar och inte särskilt mycket varmvatten :mad: Det känns som att min bebis också vill borra sig ut, inte särksilt trevlig känsla... fast jag längtar ju efter henne! Vad säger din BM om dina sammandragningar då? Det ska ju inte behöva vara så att magen är hård helatiden... även fast det ibland inte verkar gå att förlklara eller göra något åt. Har du kollat så du inte börjat öppna dig?

KL
I natt fick jag iaf sova några timmar! Vaknade vid tre tiden av molvärken, och kunde inte somna igen förän vid kvart i sju (kl sju skulle jag upp och släppa ut hästarna). Så nu ska jag försöka vila lite igen efter morgonens bestyr, och sen blir det att ta tag i examensarbetet... Förkylningen har blivit lite värre, och ni kan ju tänka er hur det känns att hosta när man i princip får sammandragningar bara av att klappa på magen...jihooo!

Tänkte på en annan sak... hur starka är förlossningsvärkarna på ctg kurvan? Alltså vilken siffra visar de?

Julia
 
Sv: Vet ni var jag har varit idag?

Jag har inte kollat ifall jag öppnat mig. Hade en maratonförlossning med dottern så jag är inställd på en lika seg och långdragen förlossning igen;).

Jag har knappt tagit upp problemet med min BM, som omföderska så går man på så få kontroller jämfört med första gången (iallafall här i vår kommun). men jag har HP och försöker ta det så lugnt jag kan, har tom fått lämna bort mkin lilla häst på foder för jag klarade inte av att mocka längre. Så olika det kan vara, när jag väntade Elivia red jag hela graviditeten den här gången kan jag knappt ta mig upp på övervåningen i huset.

Siffrorna på ctg-kurvan var olika beroende på vart dem placerades. Minns att det ibland var låga siffror trots att jag nästan höll på att gå under av smärta. Men jag hade ingen optimal förlossning utan det strulade hela tiden:crazy:.

Vi får väl se vem som föder barn först av oss.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick, även om det inte är så himla jobbigt att prata med vänner om, så vill jag ändå inte att det ska kunna härledas vem jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: L8P8
·
Övr. Barn (OBS! Långt) Har ett problem jag gruvat mig över länge nu och hoppas på att få hjälp med lite nya tankar... Jag är gift sedan många...
2 3
Svar
59
· Visningar
17 887
Senast: Björk
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 022
Senast: Chlo
·
Gravid - 1år Nu har jag precis uppdaterat bloggen och efter ett lååångt inlägg kom jag på att jag vill veta hur ni andra har haft det den här första...
Svar
15
· Visningar
1 177
Senast: esprit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp