Vet någon vad detta kan vara?

J

Jenkoo

Min d-ponny såg hemsk ut när jag hämtade henne i hagen i lördags. Såg precis ut som myggbett over hela kroppen.. Även en annan häst i hagen hade samma problem.
Efter ridturen smörde jag henne med mygg medel och när jag kom tillbaka idag hade det blivit värre..
hittade några små sår på halsen och en på hennes skinka.
Men ing andra tecken.. Möjligtvis hennes andning har blivit tyngre, men det lutade åt att hon kan vara förkyld.
Jag åkte tillbaka ikväll för att titta till henne och nu har det blivit mycket värre. Hon har små blödande sår på öronen, ansiktet, benen, magen och mot svansen. Som blöder och varar.

Vi gjorde jodopax-bad på dessa två hästar och dom ska gå med täcke i natt och vi ska ringa efter veterinären i morgon, men jag hoppades på att någon kunde känna igen mitt problem.

Av sex hästar så är två drabbade.. Och dessa två har då inget gemensamt och har bara gått tilsammans i ca två veckor. Detta är ett av alla sår jag hittat..

http://i45.photobucket.com/albums/f81/jenkoo/P1010003.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vet någon vad detta kan vara?

Du har glömt bort htt i början på adressen

Ser knappt nå sår, ser en sak som skulle kunna vara det.

Det jag kan komma att tänka på är om det skulle kunna vara en alergisk reaktion på knott bett möjligvis?
 
Sv: Vet någon vad detta kan vara?

moonlightgarden skrev:
Du har glömt bort htt i början på adressen

Ser knappt nå sår, ser en sak som skulle kunna vara det.

Det jag kan komma att tänka på är om det skulle kunna vara en alergisk reaktion på knott bett möjligvis?


Nej.. jag såg själv att bilden var lite dålig.. Lyckades inte fota dom större såren för det passade inte damen att stå stilla och låta mig titta längre.. Fundeade också på rektion mot knott.. Lite sur att ägaren inte informerat mig om nåt..
Fick henne för ca en månad sen och hon verkade inte veta så mycket om henne..
 
Sv: Vet någon vad detta kan vara?

Ja då är det lite svårt att få ordentliga bilder.

Ja vissa verkar tyvär inte ha koll på sin egen häst, fast den människan kanske inte ägde henne förra sommaren. Å i övriga tankar så kan alergin ha kommit nu å att hon helt enkelt inte varit allergisk tidigare.

är det en allergisk reaktion så är det en bra förklaring på sympromen. eftersom att i kroppen kan en allergisk reaktion ge svårigheter att andas och göra så att det kliar på kroppen, hela kroppen. jag vet för jag är smått allergisk miot vissa saker själv, man håller på å blir tokig av kliandet.

vad smörjer du in med för något? vet inte vad som funkar bäst att få bort knotten med. Men hästsalva som innehåller tjära håller bromsen borta från min å håller svullnaden borta ifrån knottbetten iaf. Vet inte om den gör så att knotten inte hoppar på henne eller om det helt enkelt inte är ireterande, utan läker fortare med den salvan.

Men prata med veterinär imorgon är det bästa man kan göra, så det är ju bra att han kommer då :)
 
Sv: Vet någon vad detta kan vara?

Vetrinären har nu vart och kollat på min häst och gett henne kortison (felstav?) i form av spruta..
Tydligen ett täcke av knott har anfallit hagen och dessa två hästar har blivit angripna.
Det är väl vanligare i norra sverige än här, men dom där äckliga insekterna kan ju ha ihjäl en stor ko eller häst..
Riktigt äckligt och hemskt.
Men det ska väl aldrig behöva hända igen..
 
Sv: Vet någon vad detta kan vara?

Tror du har stavat rätt.

Okej, usch ja hemska tanke. Vidriga djur det finns på sommaren. Synd att vi inte bara kan ha typ vårvärme så att det är varmt å skönt men inte för varmt på dagarna å kallare på nätterna så odjuren håller sig borta :devil: Närrå det finns fördelar med alla säsonger. fast ibland så ser man dom inte.

Jo det ska nog troligtvis inte hända igen. Isåfall kommer ni veta vad det är nästa gång å se till på olika sätt att djuren blir lämnade ifred.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 377
Senast: Petrow90
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 526
Senast: skuggi
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 348
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp