vet inte vad jag ska göra??!?

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Jag har skrivit om min kisse innan men måste få ur mig detta och snälla jag vet att jag tänker fel så ingen behöver försöka trycka ner mig.. tack

min katt flicka på snart 11 månader löper i stort sett hela tiden nu.. hon löper kanske 4 dagar och vilar sedan ungefär 1 vecka sen igång igen och så har hon nu gjort ca 5 gånger och jag vet att nåt är fel men vet inte vad jag ska göra :cry::crazy:

fick svaren innan att vi ska sterilisera henne men det kostar väl minst 1000 kr och tyvärr så har vi inte det nu :( .
Jag vet att man ska ha minst 3000 m.m sparat ifall nåt sånt här skulle hända men det är inget vi kan göra nått åt nu...
jag har sökt en massa jobb och hoppas jag får ett för då ska hon steriliseras men sen va det nån som sa att det kan hjälpa om man tar en kull på henne :confused: men är det sant??

ush tycker så synd om min kisse :( , visste inte enns att det kunde gå såhär med löpningen då hennes syrra inte enns börjat löpa hmm..

:confused:

ville bara skriva av mig..

Sv: vet inte vad jag ska göra??!?

ok men hur får man tag på p-piller och hur mycket kostar det?

och heh hur ger man henne det ? :smirk: om hon inte vill ? som på hundar eller?

ok men hur får man tag på p-piller och hur mycket kostar det?

och heh hur ger man henne det ? :smirk: om hon inte vill ? som på hundar eller?

Man måste ha recept från veterinären, jag gav knappt 200 kr för dem, men då var det storpack på 100 st piller (vi har tre kattor som får piller just nu).

Vi ger dem pillret i en levepatsejklutt eller stoppar ner det i halsen på dem, just precis som på hund.

Nej, det hjälper inte att ta kull på hene och har du inte råd med en kastrering har du definitivt INTE råd med en kull. Bara grundutgifter för en frisk kull är ett par tusenlappar, och händer något är det nästan garanetart på akuttid. Ett kejsarsnitt utanför ordinarietid går lugnt lös på 10.000:- istället för den tusenlappen det kostar att kastrera.

Att ge p-piller tillsvidare är ett alternativ (men man ska komma ihåg att de har vanliga och mycket allvarliga biverkningar). Då får man ändå betala för veterinärbesök (för recept) och piller. De som löper riktigt hårt blir sällan helt löpfria på piler, och då ökar även risken för biverkningar.

hmm.. ok men jag hade inte tänkt ta en kull på henne utan undrade bara :D
Ok men då ska jag ringa runt till olika vetrinärer nu på måndag och höra vad dom säger och hur mycket det kostar m.m... men vilka biverkningar kan hon få av pillerna? :confused: ska snart sommar jobba (hoppas jag) och då ska jag försöka sterilisera henne.

men vad kan hända henne om hon löper så här ofta? kan inte detta bara vara en ungdoms fas?

Sådär höll min ena hona på också. Veterinären sa att det var en hormonrubbning. Jag fick bryta hennes löp med p-piller. Fick ge p-piller i nästan 1 veckas tid dagligen innan hon slutade löpa. Därefter gav jag piller 1 ggr/veckan en tid, men nu är hon kastrerad. Jag betalade ca 800:- för kastreringen, då tattuerade jag henne i örat samtidigt. Tattueringen ingick i de 800:- jag skrev.

P-pillret promon som jag hade kostar på apoteket:
20 styck, 76 kr
60 styck, 142 kr
90 styck, 176 kr

Sen får du troligtvis betala veterinären för den ringer in ett recept.

Senast ändrad:

Dom mår betydligt sämre av att gå och löpa hela tiden än av att få p-piller ett tag. Dom går ner i vikt och kan få livmoderinflammation av att löpa så ofta. Fixa p-piller till henne med en gång. Finns det ingen du kan låna 1000:- av så länge? Det måste väl finnas någon i din närhet som kan låna dig det. Fortsätter hon och löpa och åker på livmoder inflammation så får du vara beredd att lägga ut betydligt mer än 1000:-, och det går inte att vänta med.

hmm.. ok men jag hade inte tänkt ta en kull på henne utan undrade bara :D
Ok men då ska jag ringa runt till olika vetrinärer nu på måndag och höra vad dom säger och hur mycket det kostar m.m... men vilka biverkningar kan hon få av pillerna? :confused: ska snart sommar jobba (hoppas jag) och då ska jag försöka sterilisera henne.

men vad kan hända henne om hon löper så här ofta? kan inte detta bara vara en ungdoms fas?

En väldigt vanlig biverkning av pillrena är juvertumörer, dvs cancer.

Ja, om dom går länge på piller, att ge katten piller ett kortare tag för att spara ihop till en kastration skadar inte katten.

Nej, det är inte bara en ungdomsfas. Det är löptid på våren och löper hon ofta nu lär hon fortsätta med det hela våren ut och göra likadant varje vår. Att gå och löpa hela tiden sliter på kroppen och det orsakar förändringar i livmoderns slemhinna. Livmoderväggen kan förtjockas, det kan bildas cystor i livmodern och hon kan utveckla livmoderinflammation.

P-piller å andra sidan kan också orsaka livmoderinflammation (även vid kortvarigt bruk), temperamentsförändringar, diabetes mellitus och vid långvarigt bruk även juvertumörbildning.

Kastrering är det bästa, men om det är omöjligt är nog p-piller det näst sämsta alternativet. Tills du har råd med kastrering.

Jag gav bara 550kr när min steriliserades

P-piller är väl att rekomendera om man inte har råd med sterilisering, men då kostar veterinären + pillrena, så det blir ju inte mkt billigare det.

Ja, om dom går länge på piller, att ge katten piller ett kortare tag för att spara ihop till en kastration skadar inte katten.

Jodå, man kan få livmoderförändringar väldigt snabbt. Vår katt åt p-piller ett halvår ungefär, och hennes livmoder blev tre gånger så stor som de borde ha varit av det. Så jag skulle verkligen se p-piller som en kortsiktig lösning.

Det mest ekonomiska är att få ihop pengar till en kastrering, eftersom den sammanlagda kostnaden annars blir högre (p-piller+kastrering). Kan inte TS föräldrar bistå, exempelvis?

Jodå, man kan få livmoderförändringar väldigt snabbt. Vår katt åt p-piller ett halvår ungefär, och hennes livmoder blev tre gånger så stor som de borde ha varit av det. Så jag skulle verkligen se p-piller som en kortsiktig lösning.

Enig. Livmoderinflammation är egentligen ingenting som unga honkatter drabbas av men hos uppfödare som använder p-piller ser man det ganska ofta.

De enda 7-månadershonor jag känner som åkt på livmoderinflammation är sådana som går på p-piller. Livmoderns slemhinna är oerhört känslig för progesteron.

P-piller är inte alls dyrt och fungerar jättebra. Mina okastrerade honor har inte visat på löp alls och de är nu 1 år gamla. Ska dock kastreras när pengarna vill prioritera det. :angel: Självklart ska man ha pengar sparade men ibland vill man ha dem till nödfall och vänta med utgifter som kastrering ett tag. P-piller går bra även om det är bätte i längden att kastrera.

(Vi har tre att kastrera, därför håller vi lite på det) ;)

Enig. Livmoderinflammation är egentligen ingenting som unga honkatter drabbas av men hos uppfödare som använder p-piller ser man det ganska ofta.

De enda 7-månadershonor jag känner som åkt på livmoderinflammation är sådana som går på p-piller. Livmoderns slemhinna är oerhört känslig för progesteron.

Tillägg: och risken för livmoderproblem blir ännu större om katten inte svarar till 100% på det utan behöver en väldigt hög dos, vilket gäller för många hårdlöpande katter.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama