Vet inte vad jag ska göra!

stop

Trådstartare
Jag har ett stort problem. Min häst får panik i hagen då hon har täcke på sig. Hon springer tills hon blir svett och vägrar att gå tillsammans med de andra hästarna ..utan går för sig själv vid ingången. Hon står hellre inne än att gå ut med täcke. Det är livsfarligt att leda ut henne till hagen med täcket på för hon blir galen och springer på en eller på tråden. Vad ska jag göra ? På vintern klipper jag henne så då måste hon ju ha täcke. Hon har varit lika jobbig varje år nu. Börjar bli trött på att höra att min häst är knäpp.

Sv: Vet inte vad jag ska göra!

Måste du klippa henne och täcka henen då?
Men hur blev hon sån, nåt måste ha hänt? Vilken jobbig situation!

Hon får för lång päls, jag tränar ganska mycket på vintern. Hon måste hållas igång annars blir hon galen vid ridningen istället.

Jga har tänkt en del på detta och har kommit fram till att hon varit med om en olycka i hagen då hon haft täcket på sig. Hon sprang in i en vajer som satt fast i en telefonstolpe och den snoddes runt hennes bakben och den skärde in enda till benet så vi var tvugna att sy. Kanske kan det vara det som spökar ? ! Hon kanske förknippar täcket med denna hemska olycka. Att det ska göra ont varenda gång hon har täcke...

Vad knepigt... har inga bra tips alls tyvärr... obehagliga upplevelser kan ju sitta djupt, det har man ju fattat... vad jobbigt!

Går det inte att vänja långsamt då, lägga på en lite stund inne osv

Rida med ländtäcke kanske, för att vänja med känslan.

Ha ett täcke som inte rör sig och fladdrar så mycket, typ ett tunt fleece som kanske tom är lite för litet med gjord runt magen, så att det sluter nära runt kroppen och inte "syns" så mycket ur hennes synvinkel.

Vad händer om du tex lägger på henne en filt, eller en stor handuk inne i stallet?

Har du provat det?

Om du klipper henne tidigt kan du ju låta bli att täcka henne, och ändå slippa den där riktigt långa pälsen. Annars är det väl ett val du får göra; vilket mår hon sämst av, täcke eller inte. Det faktum att hon blir svettig innebär ju inte att hon mår sämre, bara att du får mer jobb efter ridningen med att få henne torr....

Vad jag menade var att om det har varit ett problem länge så kanske du har testar att lägga på henne tunna saker i stallet för att sedan, steg för steg, vänja henne vid täcket ute..

Om inte, så är mitt råd att du börjar med det först o främst.. :love:

har du ett riktigt andastäcke åt henne så hon inte får värmekoller också.....försök med att ta bort benbanden om hon har såna...fäst täcket bakom svansen istället, kanske sy på en svanskappa......en del hästar hatar bensnören....

Hon har inga problem med varken täcke inne eller ländtäcke när jag rider....eller om jag rider med ett täcke på. Det är just innan och i hagen hon blir konstig.

Klipp inte rygg och rumpa, utan bara mage och hals som en kompromiss. Då klarar hon sig utan täcke ganska långt ner på termometern men blir inte så svettig efter ett pass. Är det katastrofväder kanske du får överväga att hon får stå inne, eller bara vara ute ett par timmar om den möjligheten finns.

Oftast så är det vi som fryser, inte hästarna.

Håller med Martha, börja med att ta bort bensnörena. Jag har en häst som fungerar jättebra med bensnören inne för då behöver han inte röra sig så mkt men ute är det ett hel**te. Iom att du kan rida med täcke så är det troligen inte själva täcket hästen upplever som obehag utan något annat.

japp ridskolehästarna i en närbelägen ort gick med klippt mage o hals i åratal - och dom gick ute VARJE dag och gick 2-3 lektioner/dag.
Går det att ge henne foder i hage så minskar du också risken för att hon ska frysa

Ja det är faktiskt lite konstigt..

En häst som inte har några problem med täcke inomhus eller ländtäcke utomhus men som vid täckning i hagen blir alldeles galen???!!

Då kan de ju inte vara någonting med ljudet eller fladder vid blåst heller, för hon reagerar oavsett väder vad jag förstod..

Nä, det här var konstigt... :confused:

Tänk om hästar kunde tala om så bara för tio minuter :smirk:

Skulle min häst bete sig så där med tänke så skulle det åka av illa kvikt. I ett sådant läge kan täcket göra större skada än utan.

Helklipp inte hästen, öka på grovfodergivan.

Dock tycker jag det låter otroligt konstigt att hästen kan ha täcke hela tiden annars, utom i just hagen. Det måste vara något annat som påverkar.

Inte konstigare än att en häst som råkat illa ut med en bil vid ett speciellt ställe är rädd för bil bara på det stället....

Men då vore det ju så enkelt att det bara är att byta hage..och det tror jag inte, men hoppas ju att de har prövat det... :smirk:

Säger det samma som Trygg. Om hästen blivit skrämd eller påverkad av täcket i en viss hage så borde det väl funka att byta? :confused:

Jag förstår inte heller varför man envisas att täcka hästen om den är "livsfarlig" att leda till och från hage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama