Ja vanan gör nog det mesta. Gör man något regelbundet där man vet att det fungerar så brukar man ju också då få god kontroll på läget.
Det jag däremot är nyfiken på - vad ska hästen fastna i vid tyglarna över halsen som den inte kan fastna i vid nedtagen tygel?
Jag som leder så kan tala för mig då och det brukar behövas mer än ett steg isf för den att ta sig lös. Jag håller lite mer i tygeln närmast mig, hoppar hästen då till så blir det så att jag håller kvar i den, släpper ytter så blir det mer spelrum så att man inte rycks med och hästarna brukar då fara i en "båge" framför en i stället för att dra rakt ut/bort iom att man snabbt lyckas vinkla hästens huvud inåt och då blir de oftast inte fullt lika starka som rakriktade.
Lite svårt att förklara
När tygeln är nedtagen har man den ju ihopvikt i handen, så då kan den inte fastna nånstans. Högra handen håller du under hästens haka med pekfingret mellan tyglarna, och de andra fingrarna om båda tyglarna (hur håller du om du kan hålla mer i den ena tygeln?) , i vänstra handen håller du tyglarna, vikta så att du inte fastnar om hästen sliter sig, och det inte finns några lösa öglor att fastna i.
Ligger tygeln däremot löst över hästens hals, så skulle den ju kunna haka fast i saker man går förbi, dörrhandtag, grenar, krokar, eller vad det nu är. Lite samma anledning som varför man lägger upp stigbyglarna, för att minimera risken att hästen fastnar.