@tuaphua Jag tänker som så att om man har hingst i verksamheten så är det nog mest lämpligt att de går med på de mer avancerade lektionerna. Då tror jag att det kan funka.
Jag tror att man gör hingstar en otjänst att göra som vi gör idag. Många är LIVRÄDDA för hingstar. Min polare som är hyffsat kunnig inom hästhantering, men som hade noll erfarenhet av hingstar, var jätte rädd för min hingst. Ena gången stod hon och halvt skakade när hon skulle hantera honom.
Det släppte dock när jag visade en video på en medryttare som provred, som både dunsade på hans rygg och ryckte i munnen varje travsteg utan att han sa ifrån överhuvudtaget... Först då insåg hon lite att han är en häst och inte ett monster!
En bra hingst är faktiskt inte så svår, så länge den inte kommer lös såklart, det är ju inte alla som springer tillbaks till ägaren. Man behöver bara lära folk att tänka efter före och läsa hästen lite bättre. Notera att jag skrev en bra hingst nu, det finns givetvis jättesvåra jätte hingstiga hingstar, men jag tycker faktiskt att de inte borde vara hingstar... Men det är vad jag tycker.
Träffar du många hästmänniskor?
Jag vet ju att de flesta jag möter inte är suveräna på det. Man har nog problem med sina valacker.
Jag ser hellre att folk är rädda för hingstar än att de blir naiva och blir skdade. Det blir ju folk ändå titt som tätt av andra hästar.
Bättre då att de som vet nog att slippa vara rädda hanterar hingstar.
Jag har jobbat med många och har inget emot dem och är inte direkt rädd av mig.
Men jag ser ingen nytta i att hålla hingst om man inte ska avla. De mår bättre utan de drifterna om de ändå inte får följa dem, tror jag.
Och jag ser ingen nytta i att hålla avelsdjur som ridskolehästar. De torde ju veta hur man gör rent fysiskt. Och på ridskolor druttar folk av och hästar kommer lösa.
De mest avancerade grupperna är ju inte direkt superryttare oftast(no offence mot ridskoleryttare.. men det krävs mer utbildning än ridskolorna kan ge faktiskt och de flesta brukar söka sig till annat ridarrangemang då man uppnått viss kunskap). Och iom att många ridskolor inte kan lära ut hästhantering i någon större grad bör man safe:a.
Har man 1 h på sig i veckan att utbilda folk som dessutom oftast vill just RIDA blir det problem att lära hur man läser av hästar.
De måste leverera en vara kunden är villig att betala för.
Och som är möjlig att utföra i så stora grupper med så lite tid för individerna.
Men visst kan man väl ha en välriden, lugn, trygg hingst i verksamhet som fokuserar på att ha lektioner med fåtal elever som man vet kan ett visst mått.
Det finns ju en del såna spanska hästar tex som används så. Men då har ju de också ofta tuktats så in i helsikes i Spanien med både stång, serretas och mentaliteten "lyd du är ett ridverktyg".
De är ju också precis som din arab mer lättpåverkade än en del andra raser som är mindre känsliga. Så skulle en sån häst vara ohängd eller balla ur är det ju lättare att få någon som helst reaktion än i en mer okänslig ras.
På traditionella SRF-ridskolor skulle jag se det som en livsfara med hingst. Just pga människorna som ska driva det där. De har inte vana av det. Och det blir himla svårt att undervisa när man har så lite felmarginal som man har med de flesta hingstar.
Jag har själv valt att inte satsa på att jobba på ridskola just för att jag inte vill jobba på det sätt man måste i så stora grupper etc.
Man kan aldrig jämföra en privatägd hingst med ridskoledjur. Det kräver en otrolig mentalitet att dagligen mest bara göras fel med men iaf tuffa på rätt just.
Få hingstar skulle låta så många möjligheter slinka förbi.
Och det skulle ev bli fler ston som kärvar om hingst dyker upp.
Det är som sagt saker som kan vara helt problemfria för proffs eller duktigare amatörer. Men ridskola är svårt nog att driva med så lite risk som möjligt.