Vet inte hur jag ska tolka beteéndet

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har börjat ta med mig hunden till "ragget" istället för att lämna henne hos hundvakt. Jag är så mycket där att jag knappt skulle hinna träffa hunden annars ^^

Det går fint, killen och hunden trivs tillsammans och hon får vara med oss. Han vill inte ha hunden uppe i möblerna vilket jag absolut kan respektera. Och jag har aldrig tillåtit henne att vara i möbler hemma hos andra heller, däremot får hon vara precis vart hon vill hemma hos mig.

Men jag funderar lite... Efter ett par timmar börjar hon alltid med samma beteende: ställer/sätter sig och stirrar på mig, går runt lite och stirrar sen på mig igen. Sätter/ställer sig gärna precis framför mig om hon kommer åt. Ignorerar jag henne lägger hon ner öronen och kan gny/knorra lite. Hon visar ju verkligen att hon vill något men jag förstår inte vad:confused:
Det spelar ingen roll att vi varit ute och gått för bara någon timme sedan, hon har fått mat och har fri tillgång på vatten plus ett tuggben.

Det jag kommer på själv är:
- Hon känner sig "utanför" när hon ligger på golvet och inte får komma upp i soffan. Men när vi är hemma ligger jag i soffan och hunden i sin fåtölj så det är inte så att hon brukar ligga hos mig...Ofta väljer hon att lägga sig i sängen dvs. i ett helt annat rum. Jag har provat att låta henne ligga alldeles nedanför soffan så att jag når att klappa henne lite då och då.

- Han har ett hemmabiosystem med ganska mycket "power". Gör det ont i öronen måntro? Å andra sidan verkade hon inte särskilt brydd när jag bodde ihop med exet som hade ännu värre ljud till sin tv...

Någon klok människa som vågar sig på att gissa eller har något tips om hur jag ska hantera det?

Senast ändrad:
Sv: Vet inte hur jag ska tolka beteéndet

Jag tror att hon har tråkigt.

Hemma är hon hemma och där slappnar hon av på ett annat vis. Men hos ragget är hon borta och där är det mest bara tråkigt.

Min första spontana tanke är att hon försöker säga typ "Ska vi gå hem snart?"

Hon kanske tycker att ni är där för länge och vanligtvis kanske ni brukar gå hem efter ett par timmar om ni är borta hos andra? :)

Det låter som dom övriga säger, att hon har tråkigt.

Min ena tycker det är dödligt tråkigt att vara hos mina föräldrar. Jag brukar se till att ha aktiverat med något tungt så dom är mer än nöjda, och sen ta in deras filtar dom har i korgarna hemma som dom kan sova på där. Dom har även tillgång till något ben eller leksak.

Duger inte detta trots allt så är jag en sån elak hundägare som tycker att då får dom faktiskt ha tråkigt. Det kan inte hända något HELA tiden. Life sucks sometimes :devil:

Det låter som när sambon hälsade på hos grannen. Hunden tyckte att det var urtråkigt att vara där....efter ett kort tag så började "operation psykning" av husse med det du beskriver.
De sista gångerna de var där så slutade det med att hunden satte sig framför husse och skällde uppfordrande åt honom! Jag vill gå hem NU!!!
Han skällde aldrig annars....och hade aldrig annars åsikter som var han var.
...så han slapp följa dit....

Men vad tusan gör man åt det då?

Jag kan ju inte hålla på att leka med henne hela tiden när vi är där, hon är dessutom den typen av hund som har lätt att börja skälla/yla och det är inte populärt när man bor i lägenhet. Därför leker vi aldrig inomhus utan sånt pysslar vi med ute. Och ut kommer hon ju, blir rastad ca var 3:e timme och då hinner vi med lite bus också.
Hon har en hopvikt yllefilt(av modell extra tjock)att ligga på, det känns mjukt och jag tror nog att jag själv skulle kunna ligga på den ett bra tag utan att få det obekvämt. Ett tuggben brukar hon få men inte leksak, hon är inte överdrivet intresserad av leksaker om man inte kastar iväg dom, kampar med dom eller leker tafatt - inte lämpligt inne i en lägenhet. Vi leker som sagt aldrig inomhus hemma heller.

Det känns lite surt om vi ska vara hos mig hela tiden bara för att hunden tycker det är tråkigt hos honom... Då är jag faktiskt pinsamt nog så elak att det får vara tråkigt några kvällar i veckan. Jag tyckte inte det var särskilt kul att följa med till äldre släktingar när jag var liten men fick vackert åka med och uppföra mig:grin: Och jag har överlevt.

Men kan du inte ge henne något extra smaskens när ni kommer dit så hon tycker det är kul?
Grisöra eller märgben kanske?

Tror inte det har så jättemycket med att hon skulle tycka det är tråkigt utan att hon kanske får mer uppmärksamhet hemma? Dig mer för sig själv? Sen kanske hon bara försöker få dig o låta henne komma upp i soffan ;) ta med något gott annars så säg till henne o gå o lägga sig.

Da far du val saga till henne att ga och lagga sig nar hon satter igang? Som det ar nu verkar det som om hon far som hon vill och det ger henne din uppmarksamhet.

Grisöra kräks hon av(och allt annat som är rökt)men ett märgben kan jag ge henne nästa gång. Kanske spara sånt riktigt gott tugg till de tillfällen vi ska vara där? Så att det blir nånting lite extra med att gå dit?

Da far du val saga till henne att ga och lagga sig nar hon satter igang? Som det ar nu verkar det som om hon far som hon vill och det ger henne din uppmarksamhet.

Nja precis i samband med stirrandet har jag bara sagt åt henne att lägga sig igen. Men eftersom jag varit lite osäker på vad det är hon velat så har det ju blivit att jag provat lite olika saker. Vill ju inte att hon ligger där och vantrivs... Men om så många känner igen det som "uttråkad" så provar jag att bara säga åt henne att lägga sig igen.

Ja, uttråkad, vantrivs, pockar på uppmärksamhet eller what ever, vet du att hunden är frisk och glad vanligtvis, aktiverad tillräckligt både psykiskt och fysiskt för dagen så skulle jag inte ha samvetskval en sekund över att lägga en filt nedanför mig om jag låg i soffan och kommendera hunden att ligga där, lungt, sansat och tyst.

Börjar hunden ändå gnälla så är det individuellt vad som är bäst, det känner man själv. Tollaren ignorerar jag bara så tröttnar han efter några sekunder. Blandrasen har jag fått säga till.

Det funderade jag ocksa pa. Ta med nagot hon ligger pa hemma sa hon vet att det ar hennes.

Gör en liten "säng" till henne som hon kan hoppa upp och ligga på/i. Då känns det kanske mer som hemma. Filten som hon ligger på golvet på nu kan ligga där istället. Och så ta med filten hem och låt henne ligga på den hemma också. Så att hon känner att det är samma på båda ställena.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 377
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 886
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 940
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V