Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Laahra
  • Startdatum Startdatum
L

Laahra

Satt och funderade varför kvaliten på årets hingstar var så låg (hopp). Nåt är det som inte stämmer, så jag gick in o kolla hur många hingstar som visats i antingen treår el kvalitet innan bruks.Av de 22 femåriga hingstarna (alla)hade endast 10 hingstar visats på 3-års el kval!Och många av dem med inga speciellt utmärkande bra poäng!!!En del hade inge imponerande siffror på varken 3-års eller kvalitetsbedömning. Vet att det är mkt dagens form , men en vink får man ju ända!Vill man inte då inse vilken indidvid man har eller?Sen tänker jag på de som inte alls blivit visade förut.Det måste vara svårt att sj ha en objektiv syn på sin egen hingst och dessutom tycker jag det ingår i förberelserna inför bruksprov att man "utsätter" sin häst för testerna så de varit med om proceduren nån gång INNAN bruksprovet!Dessa hingstar vet man ju inte var de står och hur de reagerar i ett test!
Vad är det som gör att man betalar och lägger ner tid på dessa individer utan att ha en liten vink om vad man har och förberett på ett bra sätt???
Har ni nån bra förklaring???Någon som vet hur många av hingstarna som gick bruksprovet som blivit rekommenderade dit genom rådgivande bedömning?

Sv: Vet hingstäg vilka invider de tar till bruksprovet?

Mkt intressant reflexion! Jag tycker nog efter denna veckans prövning och efter att ha sett alla bruksprov sen -94, att materialet som visades fram var ungefär som det brukar vara, ömsom vin ömsom vatten (iaf på hoppsidan).

En del fina hästar inom sporten, men få blivande avelshingstar.

Jag tycker att man skall fundera lite över systemet...

* Att alla hingstar skall passera en rådgivande bedömning innan man får anmäla till ett bruksprov.

*Då har nämden fler chanser att se ev blivande avelshingstar

*Nämden måste selektera stenhårt! Inga halvbra individer skall godkännas!!!

*Begränsa 3-års hingstarna till ett visst antal ston som dom får betäcka första året...Det är ju inte spec roligt att betäcka med en 3-åring som sedan inte går igenom som 4-åring, där rasar ju förväntas priset på fölet en del:mad:

Måste fundera vidare (samt laga mat; återkommer)

Jag tycker att man skall fundera lite över systemet...

* Att alla hingstar skall passera en rådgivande bedömning innan man får anmäla till ett bruksprov.
på så sätt "tvingas" man förberada sin hingst och få en riktigt bedömning, men tycker du man ska kunna anmäla till bruks även om nämden inte godkänner vid rådgivande! (tänker på dagsformen)

*Nämden måste selektera stenhårt! Inga halvbra individer skall godkännas!!!Håller med!

*Begränsa 3-års hingstarna till ett visst antal ston som dom får betäcka första året...Det är ju inte spec roligt att betäcka med en 3-åring som sedan inte går igenom som 4-åring, där rasar ju förväntas priset på fölet en del.Måste hålla med här med:).Gillar sj Common sense men är tveksam till treåriga hingstar o vill gärna se dem hoppade med ryttare på ryggen

Tittar man på årets hingstar hade en 31 p och en 29 p exteriört !!

Nej, jag tycker inte att man ska få anmäla till Bruksprov om nämden sagt nej vid rådgivande. Däremot så tycker jag att man skall få komma till rådgivande även med hingstar äldre än 3-år, dvs att alla hingstar skall passera delar av nämdens ögon innan dom får anmäla.

Jag har själv betäckt med 3-årig hingst (Coriall 1100) som det året fick över 100 ston, samtidigt som Corlensky G 1 fick ca 385 ston... Jag gillar också Common Sense, men kommer nog inte att använda 3-årig hingst på ett par år om den inte är helt outstanding, pga risken att det blir som i år att dom inte går igenom. Hur kul är det för uppfödarna som har dräktigt i år med Optic Vt och Caréme?

Svar till KickiH, Ja det är ofattbart, 29 och 31 poäng!?

Visst fick Corlensky G många ston som 3-åring men de var "bara" 256;)

Tycker personligen att det borde finnas begränsning för hur många ston en 3-åring får ta emot.

I många länder måste väl hingstarna gå igenom ett "förprov" först eller hur?

Sen har jag funderat på hur vi ska öka kunskapen kring vad vi söker hos en potensial hingst.Vet hästäg vad tåtrång, tryckt i knä osv vad det är?Hur utbildar man en hingst inför bruks?

Jag tycker Asvh utbildning av unga uppfödare är ett bra insiativ!!!:) (urs min stavning haha...)

sen undrar jag var tar de potensiella ämnena vägen?är de sålda, kastrerade, eller finns de inte.....

nu har jag nog funderat för mkt...haha

ja vem har sagt at de här me avel e enkelt;)

Jag hittade 9 st som rekommenderats från rådgivande 2008, kollade inte 2007. De hade mellan 33 och 39 exteriörpoäng (1x33, 1x36, 3x37, 1x38 och 3x39) nu i provet och 2 st blev godkända.

Jag hittade 9 st som rekommenderats från rådgivande 2008, kollade inte 2007. De hade mellan 33 och 39 exteriörpoäng (1x33, 1x36, 3x37, 1x38 och 3x39) nu i provet och 2 st blev godkända.

hmm...är det 9 st av alla 3-5 åringar?

Men är merparten av de som visar hingstar "glada" amatörer ? Eller är det rutinerat hästfolk som vet vad de pysslar med ?

Jag tror faktiskt att de flesta är rätt så proffessionellt folk som vet vad de pysslar med. Jag tror inte att vem som helst slänger upp 15 tusen bara för att man inte kan se objektivt på sin hingst.

Och ja, de vet nog rätt väl vad de olika exteriöra uttrycken betyder.

Det är själlvklart bra om man har en bedömning av hingsten av något slag innan man kommer till bruks. Men samtidigt så uppfattar jag resultat från treårs/kvalitet som mycket mer generösa än när nämden granskar hingstarna på bruksprovet.

I övrigt tycker jag att 3-åringar bör enbart få ta emot ett bgränsat antal ston. Att provet borde utökas och vara längre. En vacka är för kort, men jag inser också att et inte finns ekonomi i att göra det längre i samma format som det är nu.

Nej, jag tycker inte att man ska få anmäla till Bruksprov om nämden sagt nej vid rådgivande. Däremot så tycker jag att man skall få komma till rådgivande även med hingstar äldre än 3-år, dvs att alla hingstar skall passera delar av nämdens ögon innan dom får anmäla.

Varför då ?

Måste det enligt dig vara via rådgivande eller kan kvalitetstävlan/3-års test också fungera ?

Vad gör vi med importer ?

KL

Jag reagerade på att flera av hingstarna hade, i mitt tycke, rätt ordentliga exteriöra brister i protokollet. Hur tänker man när man tar upp en sådan hingst till en visning? Bedömer man som hingstägare hur hög arvbarheten är eller hoppas man att resten uppväger?

Jag avlar inte alls men jag skulle inte överväga att använda t.ex. en parallellförskjuten hingst efter att ha sett framknän på en sådan häst. Öht känner jag mig väldigt selektiv i mitt hingstval om jag skulle avla, både gällande exteriör och övrigt. Att avkomman inte garanterat ärver all kapacitet förstår jag ju men jag skulle inte ens vilja ta risken att den ärver exteriöra brister...

Mkt intressant reflexion! Jag tycker att man skall fundera lite över systemet...

*Nämden måste selektera stenhårt! Inga halvbra individer skall godkännas!!!

*Begränsa 3-års hingstarna till ett visst antal ston som dom får betäcka första året...Det är ju inte spec roligt att betäcka med en 3-åring som sedan inte går igenom som 4-åring, där rasar ju förväntas priset på fölet en del:mad:

MKT bra sagt håller med till fullo! :)

Jag såg, även iår, ett par hingstar som vid rådgivande blev rekomenderade att komma tillbaka "via sporten" - men som ändå valt att komma som 3 åringar.

Jag tycker abslout att det ska sållas HÅRT, och ha raka riktlinjer vid just rådgivande. Jag tycker de använder allt för "snälla ord", och rekomenderar allt för många att sparas.

Jag håller även med övriga att 3 åriga hingstar absolut ska ha ett begränsat stoantal!
det är vansinne att en hingst , som kanske inte släpps igenom året efter ska kunna ta emot 300 ston:mad:

Vad jag skulle vilja veta - av ren nyfikenhet - är HUR mkt diskussion det var i avelsnämden redan förra året angående Caremes och Optics godkännanden...
Om det var så redan då att de var "på gränsen" till att ej klara det , eller om det då framstog som självklart...

Sen är det ju också så att man får fråga sig. Har hingsten en härstammning som går att sälja till stoägarna?
En fantastiskt fin hingst med en icke konsoliderad stam eller med C hingstar i dom första leden eller helt omeriterat möderne har nog väldigt svårt att få ston i dagens stora utbud. Oavsett hur fin den är.

Men hon är inte heller granskad av AVN.

Jag är själv lite i chock - en av hingstarna med dessa låga poäng är ju härifrån.

Den är visad på treårs med 39 poäng, varav 988 på de tre första, samt kvalitet med 888 på de tre första.

Var är felet då ?
Självklart skall AVN vara stränga, men skall skillnaden mellan exteriördomare verkligen vara så stor ? (vet att frågan varit uppe förrr)
För ingen människa åker med en hingst till bruks som är så lågt bedömd på treårs/kvalitet som den blev nu.

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka