Vet-check av dressyrhästen?!

zanzan

Trådstartare
Kommer kanske bli en luddig trådstart här då jag sitter på jobbet.

Vad är eran syn på att vet-checka sin häst regelbundet? Hur ofta är lagom och vad är lagom slitage på en häst?

Frågan kommer av att jag surfat runt på ffa olika bloggar och reagerat på att det just nu verkar vara en "vet-check boom". Jag har aldrig själv användt mig av regelbundna vet-checks, men har fullförståelse för de som gör det. Det jag regaerade mest på är att det verkar vara mer regel än undantag på att behandla hästarna utan att det är något anmärkningsvärt, som att det är något som hör till?

I mina ögon är det något anmärkningsvärt när man får ex. ledbehandla en ffa yngre häst som inte hunnit göra så mycket. Det kan adlrig vara något som hör till att göra anser jag.

Vad är eran syn på saken?

Sv: Vet-check av dressyrhästen?!

Hästen kollas av vet en gång om året, oftast är det inga fel och då behandlas den inte.

Undrar om vi läst samma blogg? Den vet som nämns där är iaf väldigt pigg på att behandla och rundsmörja hästar...

Jag vilar mina hästar i några veckor minst en gång per år och har regelbunda kortvilor spridda över året på ca 3-4 dagar. Vet check görs vid behov, oftast en gång/år.

Min nybliva 17åring som gått ett tufft YR-år och tränar mot GP fick ev check i början av December, det enda som fanns var smååååå reaktioner vid själva böjningen och satte försiktigt ner hoven men sprang rent. Han fick trappa ner träningen i två veckor, en vecka total vila och en veckas lätt jogging och är nu tillbaka i full träning. Fräschare än någonsin.

Jag vilar hellre bort än att spruta. Tycker inte om att vara inne i leder med den infektionsrisk det innebär samt att det är faktiskt billigare och lika effektiv(när det handlar om överansträgning) med vilan. Äldre hästar kan behöva lite mer hjälp på traven s.a.s. men en unghäst klarar sig bra med vila. Förutsatt att det inte finns någon direkt skada.

Jag skulle ha regelbundna vet-checkar om jag ägde en häst, varje/vartannat år. Men om det vid varje gång hittas ngt fel så skulle jag reflektera över min ridning/hästens aktivering, speciellt om checken utförs varje år... Sen beror det givetvis mkt på vad som gjorts under året osv, och lite fel kan man ju hitta på alla hästar.

Jag gör en check två gånger om året men oftast är det noll reaktion på böjprov. Vid något tillfälle hade hon mindre än en halv grads reaktion som veterinären mer tolkade som trötthet. Hon fick tuppkam i blodet (alltså ingen led sprutades) och skrittades sen i skogen i två veckor.:)

Mina hästar vetcheckas inte med regelbundna intervaller. Jag gjorde det förut när jag var sämre på att rida men har inte längre det behovet då jag hinner känna igen tecken på att en "låg intensiv" period/vila behövs.

Har dock equiterapeut var tredje vecka så hon har koll på det jag inte känner av.

Är inte rädd att spruta när det behövs men jobbar mer förebyggande :idea:

Jag reagerar starkt på att det som sagt tas så lätt på att man måste behandla så unga och relativt oanvända hästar och sen försvaras det med att det skulle vara nått normalt! En kommentar var att hästar är idrottsmän och de behöver behandlas då och då:S I mina ögon är det fel nånstans, antingen exteriort eller i ridningen. Det kan aldrig, aldrig vara normalt att behöva behandla regelbundet?!

Jag har ridit upp till svårklass och aldrig behövt behandla någon av mina hästar, man kommer långt på vila regelbundet och att vara lyhörd. Men inget klapp för bröstet där,det är klart man kan behöva ta till andra åtgärder än vila någon gång.

Jag blir bara mörkrädd när det verkas tas så lätt på detta, särskilt av unga oerfarna häst ägare som tycks tycka att det är helt normalt...!

Ja jag håller med dig. Skrämmande. Det var för ca två år sedan jag kom i kontakt med uttrycket unghästhälta. Den som sa det påstod att det är helt normalt och att veterinären hade sagt att det får så gott som alla unghästar. Hästen det gällde var fyra år och sprutad i två leder. Jag har väldigt sällan haft unga hästar som varit halta och de som varit halta har uteslutande varit travhästar.

Jag har ändå hållit på med hästar i över 25 år och en stor del av det med travhästar och aldrig stött på det uttrycket förut. Då inbillar jag mig ändå att travhästar är de som behandlas oftast.

Senast ändrad:

*KL* Har inga regelbundna checkar på min häst mer än när det behövs, annars regelbunden kiropraktik och massage. Men nuvarande hästen har haft vajsing med sin bakdel till och från och har under de gångna året regelbundet fått behandlingar av kriopraktor/massör. Första kollen så trodde veterinären att det bara var knäledsinflammationer bak pga att han växt så fort trots att jag ville att han skulle kollas högre upp. Så han vilades ifrån rörelsestörningarna och friskförklarades. Nu när måttbeställd sadel tillkom och även bäcken som manipulerades dök grundproblemet fram, troligtvis en inflammation i en höftled.

Men nej man ska inte gräva i ngt som inte är där. Om man känner sin häst väl och är lyhörd och inte bara accepterar varningarna som bus eller trams så lär man upptäcka problemen innan det blir skador

*kl

Jag har regelbundet besök av ET och sedan på min nuvarande häst tandläkare 2 ggr/år. Ser inte riktigt behovet av att vet.besiktiga utan anledning, nu har jag dock besiktigat min häst i somras för försäkringsärende men det var bara böjprov och inget jag gör utan anledning. Jag tror mkt väl att ET räcker och att jag tränar regelbundet för tränare som är bekanta med mig och min häst och således skulle reagera om det blev någon förändring som jag av någon anledning skulle ha missat.

Har heller ingen regelbunden vetcheck o har aldrig haft. Kollar tänderna på klinik 1 gång per år o känner jag då att hästen har behövt kollas så har vi gjort ett böjprov i samband med detta.

Tror dock att det är viktigt att man glömmer alla regler om att skoning "ska" ske var 8:e vecka och istället skor hästen innan skorna blir för slitna o den börjar halka. Många i min närhet håller på 8 veckor med följden att skorna blir för slitna. Galopperar man då på fel underlag o hästen halkar så kan lätt en ledinflammation bli följden.

Ang ET så är jag fortfarande ganska anti såna. Är det verkligen bevisat att man kan massera/känna igenom så kompakta muskler som en hästs så det gör nån skillnad? Jag håller mig till att åka till veterinären när jag misstänker nåt, det är iaf mitt första hands val.

Jag har aldrig gjort vet-check på någon av mina. De har heller aldrig varit sprutade i någon led. (peppar,peppar)

Men jag vet att det är vanligt.

Nu har ingen av mina hästar gått högre än MSV även om de tränas på en högre nivå.
Jag lägger inte in planerade vilor, däremot skrittperioder regelbundet.
Vinterhalvåret har jag inte tillgång till ridhus, utan rider bara ute. Har ibland funderat på om det bidrar till friska, hållbara hästar, även om vi kommer efter i utbildningen.

Tillägg, jag skor mina ca var 5:e vecka. Och går själv igenom dem via massage och tar ut massör för koll regelbundet.

Kan lägga till att jag fått tag på en equiterapeut som är väldigt duktig. Har haft några tidigare där jag inte märkt någon direkt skillnad men denna lossade spänning i nacken och länden på hästen som gjorde att hon är som smör i ridningen nu.
Eftersom denna även böjer igenom hela hästen ordentligt samt kollar att hästen inte visar någon hälta vid longering känns det onödigt att göra någon vetcheck inom den närmaste tiden. Tänkte istället att han får gå igenom henne igen någon månad innan det är dags för tävlingssäsongen.:)

Jag reagerar starkt på att det som sagt tas så lätt på att man måste behandla så unga och relativt oanvända hästar och sen försvaras det med att det skulle vara nått normalt! En kommentar var att hästar är idrottsmän och de behöver behandlas då och då:S I mina ögon är det fel nånstans, antingen exteriort eller i ridningen. Det kan aldrig, aldrig vara normalt att behöva behandla regelbundet?!

Jag har ridit upp till svårklass och aldrig behövt behandla någon av mina hästar, man kommer långt på vila regelbundet och att vara lyhörd. Men inget klapp för bröstet där,det är klart man kan behöva ta till andra åtgärder än vila någon gång.

Jag blir bara mörkrädd när det verkas tas så lätt på detta, särskilt av unga oerfarna häst ägare som tycks tycka att det är helt normalt...!

Först om främst, det känns inte okej i mina ögon att starta en tråd och sedan hänga ut "bloggare" som grund till din diskussion. Eftersom jag nu har fått flera kommentarer som hänvisar till denna tråd om att det diskuteras "bakom min rygg" skriver jag själv för att dra en gräns. Skriv gärna om ämnet, men att börja hänga ut citat och andra saker direkt ur min blogg är hemskt lågt.

Det är aldrig kul att behöva behandla en häst, och speciellt inte en ung häst. Men alla vet att i samband med ryttarbyte, andra underlag och kraftig ökning av träning (dock inom sunda gränser) kan det bli reaktioner. Det är givetvis upp till mig (ryttaren) att ge vila innan detta händer, men när hästen är UA på longering innebär det alltså att jag inte haft någon chans att upptäcka att det varit något fe utan böjprovl. Att du smutskastar ett redan dåligt samvete känns rent ut sagt skittråkigt.

Regelbundna vetcheck är i mina ögon standard. Denna hästen hade gjort böjprov för ett år sedan och mycket har hänt sedan dess. Att kolla tänder/vaccinera och köra ett böjprov är en bra grund för att veta att hästen är grön att fortsätta träna med. Dessutom skulle jag snarare påstå att fallen ofta ligger i att "dom som aldrig har halta hästar eller behövt behandla" är dom som aldrig heller åker in till veterinären och kollar hästen...

Senast ändrad:

Jag förstår att du reagerar, denna tråd är inte på nått sätt startad mot dig, men visst förstår jag att du känner dig träffad. Jag har reagerat på detta länge och det har inget med din blogg att göra. Detta är ju ett vanligt förekommande fenomen och inget unikt för dig. Tyvärr är det väl oxå något man får räkna med när man väljer att dels vara offentlig och att vara öppen med vad som händer och sker. Men att jag skulle ha citerat direkt ur din blogg är ju inte sant.

Så du ska inte ta åt dig personligen för det är absolut inte tanken med tråden!

Det är ju inte heller så att det finns hästägare som aldrig har halta hästar, det har nog närmare 100% drabbats av av olika anledningar. Samma sak händer det väldigt många att de får behandla sina hästar, det är inte heller det som är grejen. Jag reagerar på som jag sagt för ut att tänket tycks vara att behandla sin häst är näst intill något som ska göras.

Jag tycker att det är helt naturligt att man vet-checkar sin häst någon gång/år och även om något känns lite konstigt i ridningen. (Eller av ET om man nu har någon sådan som vet vad de sysslar med- kan ju variera ganska kraftigt)

Om man väljer att behandla eller inte är ju upp till veterinären och hästägaren tycker jag. Veterinären är ju den som i det läget rekommenderar behandling eller inte. Om man har en häst som måste sprutas i led flera ggr på rad kan man ju fundera över något systemfel (träning, underlag, skoning). Sen finns det ju många som har en häst som inte är helt optimalt byggda/har små problem som faktiskt gör att de behöver behandlas då och då. Min häst har strålbenshälta och små pålagringar i ett knä men har funkat bra i flera år med justeringar i skoning och annan behandling däribland ledinjektioner.

Jag förstår inte varför man känner att man behöver gnälla på folk som faktiskt ta små symtom på allvar. Det är väl bättre att man tar hjälp av sin veterinär om men är osäker på om hästen är fräsch eller inte?:confused:

Fast det är inget gnäll om att folk behandlar sina hästar utan trenden om att många tycks ta så lätt på det...

Självklart ska man behandla sin häst om det behovs, ingen tvekan! Det är fortfarande inte det som det handlar om.

Jag kan börja med att säga att jag inte läst någons blogg. Sånt har inte jag tid med. Så ingen bloggare behöver ta åt sig.

Jag vet-checkar bara de hästar jag upplever har problem. Jag anser mig rutinerad nog att se sånt nu för tiden.
Känslan har stämt hittills med skador och friskförklaringar.
Jag är inte direkt rädd för att ta ut vet. Jag ringer hellre en gång för mycket än för lite.
Men en häst jag haft i träning en längre period bör inte vara halt(annat än vid yttre trauma). Annars ser jag det som att jag misslyckats med träningen.
Behov av equiterapeut ser jag också som en träningsmiss om inte hästen utsatts för trauma.
Behärskar man övningarna kan man rida loss muskulära saker. Men då måste man veta vad man gör, hur man aktiverar vissa muskler och hur man straffbar andra. Sjukgymnastiska övningar som inte lärs ut av vanliga tränare för det mesta.

Årliga rundsmörjningar gör mig ledsen. Då är något fel!
Och man har inte lyckats hitta vad.
En del kör ju det regelbundet, även m kortison som kan vara skadligt om man upprepar överdrivet.

Att som människa göra en miss är fullt naturligt. Men då får man own up to it och säga att man klantat sig. Inte påstå att hästar är gymnaster som måste behandlas. Det finns gott om hästar utb svårklass som inte rundsmörjs.

Equiterapeut ser jag inget skadligt i. Hästarna brukar få mysigt. Och jag tror visst det går att behandla dem muskulärt. De är ju så responsiva djur.
Jag tycker mig sett och känt skillnad i elevers hästar som behandlats.
Min egen också innan jag lärde mig rida loss saker och behandlade m equiterapeut.

Fast det är inget gnäll om att folk behandlar sina hästar utan trenden om att många tycks ta så lätt på det...

Självklart ska man behandla sin häst om det behovs, ingen tvekan! Det är fortfarande inte det som det handlar om.

Du menar att folk tar väldigt lätt på att hästen blir behandlad i led? och att folk tycker att det är ok att behandla i led även vid mycket små förändringar? Uppfattar du att dess unga tjejer kör sin häst till veterinär och ber om att få de behandlade för att de ska? Eller tycker du att dom rider för dåligt och maskerar det med att behandla hästen??

Personligen behandlar jag hellre i led med med hyalyronsyra eller glukosaminoglukaner (obs INTE kortison) än allmänt med tex Fenylbutazon. Om man har en duktig veterinär med bra hygientänk är det mycket mindre risker. Då vet man dessutom att behandlingen hamnar där den ska.

Jag tror att trenden att behandla mer i leder kommer utomlands ifrån och att många de veterinärer som behandlar mer intraartikulärt är utbildade eller vidarutbildade utomlands. I Sverige är merparten hästveterinärer vidareutbildade inom den fd ATG-organisationen, som jag upplever väntat längre med att behandla och då behövt behandla med kortison vilket är mycket mer potent och mer risker än med hyalyronsyra/GAG. Så det ser jag inte nödvändigtvis som något negativt.

Senast ändrad:

Du satte exakt ord på det jag är ute efter. Tyvärr hinner jag inte skriva så utförliga utlägg som jag hade önskat!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka