vet.besiktning..

Sv: vet.besiktning..

Det går inte att svara på utan fler uppgifter, men okej, ja om jag känner hästen sedan innan och vet att den är frisk annars troligen inte. Med tanke på att ett veterinärbesök ofta kostar många tusenlappar så är det normalt värt pengarna att försäkra sig om att man inte behöver inleda ägarskapet med dyrbara behandlingar. Det finns oftast en anledning till ett lågt pris och den är normalt inte att hästen är frisk, sund och användbar så troligen skulle jag inte tagit emot en häst i denna prisklass ens om jag fått betalt.

Ditt svar lät väldigt vettigt,lobelia..men jag börjar nu att fundera på varför ägaren vill sälja hästen så billigt..det är ett varmblod på 6år..aldrig startad men riden och inkörd..funkade ej för trav..vintertäcke,grimma,grimskaft och träns ingår..jag gav själv budet på 2000kr och hon accepterade direkt om jag kunde garantera ett bra hem..och hon ville se vart den skulle stå..
Jag ska ta hästen på prov och då kan jag väl under prov-tiden ta ut en veterinär för att göra en besiktning? och om den blir u.a. så behöver jag kanske inte oroa mig trots att den var så billig..

När det gäller travare så är det svårt att hitta bra köpare, och bryr man sig om hästen så är ofta inte priset det viktigaste, ta hästen på prov och ta ut vet och gör en koll är mitt råd.

Vi försökte för ett par år sedan sälja en tre årig travare som var inriden, men gav upp när folk inte ville betala 2000 för henne, eller försökte få det på avbetalning... Har man inte råd med 2000 så är det svårt om det skulle hända något...

ja jag blev erbjuden att ta hästen på prov och det ska jag göra..och vad gäller priset på hästen så föreslog ägaren slaktpriset..själv visste jag inte hur mkt det var men jag sa att hon får 2000..

Aldrig!
En kompis befinner sig just nu i en rättslig tvist med förra ägaren till hennes häst (en superfin dam) efter att man vid röntgen upptäckt allvarliga kroniska skador på flera ben. Dessa skador har inte uppkommit under de månader min kompis haft hästen. Så, utan att gå in närmre på just den historien; sensmoralen är iaf att man inte ska köpa en häst utan vet besiktning, och helst inte utan att först röntga den. Det kan bli besvärligt, både ekonomiskt, juridiskt och känslomässigt.

//Aranel

jag kommer att veterinärbesikta hästen men röntga blir nog inte aktuellt..fast jag vet iofs. att hästen opererats i ett framben pga. brosk i en led eller nåt sånt..inget allvarligt sa ägaren och skulle inte ha behövts opererats om de inte vore för att hon skulle tränas hårt (och det skulle hon ju egentligen eftersom hon skulle gå på travet)..

Jag tycker att du ska ta hästen på prov och om ni trivs ihop kan du ta ut en vet. innan du köper henne. Onödigt att kosta på det innan du bestämt dig, menar jag.

känns väl lite onödigt att göra besiktning innan jag bestämt mig om jag ska ha hästen..jag får skriva kontrakt med ägaren om vem som står för vad under prov-tiden..

Om du ska köpa: Gör en veterinärbesiktning på hästen!
Det tjänar du på. Det är inte särskilt dyrt, men kan stå dig väldigt dyrt om du inte gör det.

Vet du vem hästen är sedan tidigare å vet att hästen hållt för ridning?Jag ar ju köpt häst itan besiktning men då kände jag till hästen å visste att den inte varit skadad.Är hästen försäkrad oxå?Det enda som kan hända är ju att hästen visar sig vara kaputt å du får betala slakten som inte är så dyr ändå. :smirk: Bra om du får ha den på prov så ser du ju hur den reagerar på motion.Allvarligt talat så tycker jag inte 2000 är ngn summa att tala om, jag hade slagit till.Du får gärna pm:a mej vad det är för en häst, om jag vet vem ägaren är*nyfiken*

Jag gjorde det... :o

Men det gick jättebra! 17 år gammal travare och helfräsch! :D

Men jag är medveten om att hon är ett undantag, så jag rekommenderar nog inte att göra det. ;)

Jag köpte min häst för 5000 utan besiktning, men då visste vi att han inte vart skadad (ringde även försäkringsbolaget och kollade).

pinky skrev:
Jag gjorde det... :o

Men det gick jättebra! 17 år gammal travare och helfräsch! :D

Men jag är medveten om att hon är ett undantag, så jag rekommenderar nog inte att göra det. ;)

Samma här, köpte min för 4000 obesiktigad. Hade haft han på foder i 4 månader innan, och jag är väl medveten om riskerna.

Notorius skrev:
Jag köpte min häst för 5000 utan besiktning, men då visste vi att han inte vart skadad (ringde även försäkringsbolaget och kollade).

Fast försäkringsbolaget vet ju inte om det finns dolda skador som uppkommit efter tecknandet... :smirk:

Spelar mindre roll om nya ägaren behåller gamla försäkringen och inte höjer livvärdet... Samma försäkringsbolag får hosta upp; om det är till gamla eller nya ägaren kan kvitta...

Tänk nu på att bara för att hästen är billig så betyder det inte att den är bra. Tycker du att det inte är "värt" att bes. en så billig häst är det då värt att börja laga på den om den går sönder? En besiktning kostar inte så fruktansvärt mycket. Du behöver inte åka till klinik om det blir för dyrt, ta hem en veterinär som kollar och böjer och gör det innan du tar hästen på prov. Man kan vara hur god vän som helst med en människa så länge hennes häst inte blir skadad i ditt förvar.

Notorius skrev:

Får försäkringsbolaget lämna ut sådana upgifter?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
365
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På fredagsförmiddagen var det besiktning för fälttävlanshästarna som ska starta under OS i Paris. Alla svenska hästar gick igenom...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 897
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar