Vet besikta mini häst?

MaRomer

Trådstartare
Skulle ni besiktiga en miniatyr ponny? Dvs en ponny som är ca 80 cm i mkh som ska gå som barnponny/ev körning? Inget avancerat. Den har aldrig varit sjuk och är fullt försäkrad!

Sv: Vet besikta mini häst?

ja.

Fast betalade du under slaktpriset så kan man ju chansa. Men det kan ju också vara oschysst mot hästen.

De flesta minisar jag tittar på kostar dock en slant.

Jag kan tycka att det känns lite onödigt att ge 2000-3000 kr för en besiktning när ponnyn kostar det dubbla.

Men så säger jag ändå gång på gång att aldrig köpa en obes häst, oavsett strl... Hmmm

Nä. Det tycker jag ändå att man liksom får räkna in i köpesumman.
Och det är ju inte så kul att utsätta en ponny för något den kanske senare visar sig inte klara av. Även fast det inte egentligen är något hårt arbete eller så stor chans att det går fel.

Om det är priset för en vanlig gårdsbesiktning hos er så måste jag säga att det va dyrt:crazy:

en gårdsbesiktining för strax under tusenlapp tycker jag kanske man kanske ska kosta på sig

Har jag påstått ngt annat????
Jag skrev bara att jag tyckte det va dyrt om det priset endast gällde gårdsbesiktning

Nä. Det tycker jag ändå att man liksom får räkna in i köpesumman.
Och det är ju inte så kul att utsätta en ponny för något den kanske senare visar sig inte klara av. Även fast det inte egentligen är något hårt arbete eller så stor chans att det går fel.

Visst får man det men ponnyn kommer inte gå hårdare än den gjort hos nuvarande ägare;) Ponnyn är 7 år gammal

Om det är priset för en vanlig gårdsbesiktning hos er så måste jag säga att det va dyrt:crazy:

En gårds bes på grusväg ger jag inget för! För övrigt kostar det ca 1500 kr här.

Ska det besiktigas så ska det vara ordentligt annars kan det vara!

då förstår jag:D Tänkte väl nästan det, 3000kr för gårdsbesiktning hade varit mustigt:crazy:
Själv vet jag inte hur jag hade gjort, men jag förstår dig. Kanske att jag hade skippat besiktning.

En gårds bes på grusväg ger jag inget för! För övrigt kostar det ca 1500 kr här.

Ska det besiktigas så ska det vara ordentligt annars kan det vara!

Med "ordentligt" menar du då med röntgen och hela köret?

Annars brukar det vara billigare att ta hästen till en klinik och göra en besiktning där. Finns inget som säger att man måste röntga bara för att man besiktigar på klinik.

Jag skulle inte besiktiga om den har en försäkring som går att ta över. Just pga användningsområdet.

Ska ni besiktiga så OM man inte råkar hitta en häst som står i stall med tillräckligt bra faciliteter, så hellre klinikbes än gårdsbes. Kostar nästan samma, men just ha löpargång, vettigt underlag longera på osv gör sån skillnad.

Med "ordentligt" menar du då med röntgen och hela köret?

Annars brukar det vara billigare att ta hästen till en klinik och göra en besiktning där. Finns inget som säger att man måste röntga bara för att man besiktigar på klinik.

Inte röntgen, men iaf plant underlag för longering och böjprov. Iof vet jag inte hur det ser ut där hästen står, så ska inte säga nått om det! Jag vet inte heller hur långt det är till klinik.

Själv har jag bara grusvägar här och paddock, men skulle ändå rekomendera klinik. Det skiljer ca 1000 kr på gård resp klinik bes hos mig.

Jag skulle inte besiktiga om den har en försäkring som går att ta över. Just pga användningsområdet.

Ska ni besiktiga så OM man inte råkar hitta en häst som står i stall med tillräckligt bra faciliteter, så hellre klinikbes än gårdsbes. Kostar nästan samma, men just ha löpargång, vettigt underlag longera på osv gör sån skillnad.

Den går överta. Ponnyn ska promenadridas av min 2½ åriga son och ev köras av mig ibland.

Det finns inget en veterinär kan göra eller se på en vanlig gårdsbesiktning som inte jag kan se själv. Så det hade jag skippat. Hade nog inte åkt till klinik heller, för de gör ju samma besiktning, och röntgen anser jag är overkill för den prissumman..

Den går överta. Ponnyn ska promenadridas av min 2½ åriga son och ev köras av mig ibland.

Då skulle jag inte besiktiga om du har hyfsat koll själv (t ex kan se om en häst är initialhalt eller fylld i senskidor och 'sånt').

Jag är normalt tokpipig med vetbes. Men bes inte shettisen. INTE för han var billig, utan för han just skulle vara sällskap, ridas lite av barn sådär mest som terapi och köras av mig för motionens skull. Dvs precis vad han gjort innan i livet. Och OM han inte skulle hålla för mer än säg 'ponnypromenader' så so what, det skulle liksom inte 'göra' något. Dessutom kunde jag utan problem ta över försäkringen. Så, såg ingen anledning göra böjprov t ex, för om han går igenom böjprov eller ej är mig irrelevant sålänge han är initialt ohalt och klarar att 'lalla i hagen och gå på promenader'.

Och att han var initialt ohalt, hade rena, torra ben osv kunde jag ju konstatera själv.

Haft honom i 2 år, och än har han hållit utmärkt för motionskörning, hagbus och ponnyridning då och då. Och mer krävs inte av honom liksom. Jag har fortfarande ingen aning om han skulle klara ett böjprov, men har låtit vet kasta ett öga på honom vid vacc/tandkoll, och vet har konstaterat att 'ser fin ut', dvs att jag inte bara inbillar mig han är initialt ohalt utan han ÄR det med. Och det räcker liksom.

Eller, han VAR faktiskt halt i en knapp vecka. Ingen aning varför, men jag gav det 'en vecka', och när den var 'slut' var ponny ohalt igen.

Skulle han imorgon bli halt, få 'sin vecka' det inte ger sig och jag åker in på klinik så tja, endera kan man behandla så han blir fullt återställd till samma jobb som nu, eller så får han bli hagtomte och gå på 'koppelpromenader' - det är okej för mig det med. Kan han inte ens det, ja då får han somna. Precis som vilken annan häst som helst.

Skillnaden ang inte besiktiga honom men besiktiga 'allt' (utom väldigt unga) annat är ju kraven. Av en ridhäst krävs ju enormt mycket mer än jag nånsin kommer kräva av shettisen. Shettisen huvudfunktion är sällskap. Sen ÄLSKAR han sin körning och det är ett sätt att hålla magomfånget i schack, men för mig så om han kan köras eller ej spelar ingen roll. För jag köpte ffa en SÄLLSKAPSHÄST. Och den behöver vara ohalt och glad i hage. En ridhäst däremot behöver vara/tåla lite mer.

Så resonerade jag.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
593
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 609
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈