Verkning vid fång

TantEster

Trådstartare
Det där med verkning/skoning vid fång av kronisk karaktär diskuteras ju ofta. Jag vill bara veta om följande kan vara korrekt i någon disciplin, traditionell hovvård eller barfotavarianten?

Framhovarnas utseende ett par dagar efter verkning;

Lång tå, låg understucken trakt. Urskålad sula och nedverkad stråle (dvs all vikt på hovväggarna). Raspat på hovens framsida, alltså ej i markkontakt,

Förstår ni!?

Tacksam för svar från yrkesverksamma hovmänniskor! Själv tycker jag att det är kort tå som gäller, men jag har kanske missat något nytt forskningsrön?

Sv: Verkning vid fång

Nej det är tvärt emot allt vi vet om hur en fånghov skall verkas.
ffa lång tå.

Mitt ena sto står just nu med fång, och hennes tår är verkade kort.
Jag tror min hovis vet vad han talar om, framför allt som veterinären också tycker att han gjort ett mycket bra jobb.

Immer

Det där med verkning/skoning vid fång av kronisk karaktär diskuteras ju ofta. Jag vill bara veta om följande kan vara korrekt i någon disciplin, traditionell hovvård eller barfotavarianten?

Framhovarnas utseende ett par dagar efter verkning;

Lång tå, låg understucken trakt. Urskålad sula och nedverkad stråle (dvs all vikt på hovväggarna). Raspat på hovens framsida, alltså ej i markkontakt,

Förstår ni!?

Tacksam för svar från yrkesverksamma hovmänniskor! Själv tycker jag att det är kort tå som gäller, men jag har kanske missat något nytt forskningsrön?

Strasserverkad???

Denna verkning på en fånghäst stämmer definitivt inte in på strassermetoden.

Min häst fick fång igår. Veterinär har gett smärtlindring. Hovslagare kan inte komma förrän på tisdag, om 4 dagar.
Hon är barfota nu, sen ett år tillbaka. Jag hoppas det är ok att vänta till tisdag. Annars hade väl hovslagaren sagt att det är akut?
Lamellranden båda framhovarna är uttänjd. Idag rör hon sig relativt obehindrat. Står inte och avlastar frambenen såsom igår. Men hon får ju iofs Fenylbuta.
Hur länge brukar man ha sjukbeslag, 6 månader eller längre? Är det möjligt att en fånghäst kan gå barfota i framtiden, om den blivit frisk?

du kan tejpa fast såndär skumplast som man köper på byggaffärer så hon kan avlasta hoven bättre. det tipsade min hovis om, ifall min häst skulle få återfall nån gång.

och nej, man ska absolut inte verka en fånghäst så, det gör verkigen ont värre! :crazy:

Hej
jag är ingen expert på området men de fall av fång jag varit i närheten av har inte verkats med långa tår.

jag har fått tips om att ge filmjölk till fånghästar det har funkat på mina, det var en veterinär vi hade på 70-talet. Jag har oxå hört att man kan avlasta och lindra genom att göra att gyttjebad och låta dem stå och kyla hovarna, det blir ju oxå mjukt.

Hoppas era hästar mår bättre snart.

Nej, ska vara verkad av "vanlig" hovslagare.

Urskålade sulor, då? Alltså urgröpta m hovkniv så att varken sula el stråle kommer i kontakt m backen. Är det ett behandlingsalternativ? Typ sulöm - avlasta sula?? Hästen står ej m akut fång och rör sig ua, men har likväl förstärkt dig puls en vecka e verkning. Vet ej hur det såg ut innan verkning.

Senast ändrad:

Jag kan inte svara exakt på din fråga (jag verkar inte själv men har sett det utföras) men hästen verkas inte med långa tår, tvärtom. Den verkas inte så att den går på bara hovväggen utan på hela bärranden. Man håller nere trakterna och de ska inte vara understuckna. Hästen ska inte gå på sulan och strålen ska inte vara högre än bärranden. Sulan skålas inte ur. Konkaviteten kommer av sig själv när hovväggen fäster i kronranden och så småningom växer ner. Ungefär så.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm...
Vad är det som ingår i hovväggen resp. bärranden enligt din lära?

Vad gör man när bärranden inte kan bära längre?

Långa tår låga trakter är ju just det man får om man följer vad strasser anser är de naturliga vinklarna på hästar sen tusentals år.
PL

Vad är det som ingår i hovväggen resp. bärranden enligt din lära?

Hovväggen är det yttersta hornlagret. Bärranden tänker jag mig som hovväggen och vita linjen, en yta på ca. 2 cm på en stor häst.

Vad gör man när bärranden inte kan bära längre?

Vet ej har aldrig varit med om det.

Senast ändrad av en moderator:

Långa tår låga trakter är ju just det man får om man följer vad strasser anser är de naturliga vinklarna på hästar sen tusentals år.
PL

Javisst du får gärna tro det. Jag har varit med i ett antal år med strassertrimmad hästar och du får gärna fortsätta med en dåres envishet att hävda det du anser. Jag vet hur strassertrimmade hovar ser ut och det räcker för mig. Jag ser ingen anledning att argumentera med dig för jag vet att det är lönlöst.

Ja,ja...
Men är det bra att undvika sula/stråle-markkontakt hos en häst med återkommande fånganfall? Vill minnas att man på kor med fång skålar ur sulan, men det är kanske inte jämförbart.

Hästen gick väl då per defintion mer eller mindre på bärranden medan strålen var nedverkad så att den inte var i kontakt med marken och sulan urgröpt så att den hamnade ca 2 cm ovan hovväggen på obelastad hov.

Får väl förtydliga att hästen inte var Strasserverkad, jag frågade om Strasserverkning av rent intresse och har ingen önskan att diskutera vare sig för eller emot de olika skolorna.

Tack för ditt svar, Ideaal!

Mitt inlägg var helt baserat på strassers sätt att uttrycka sig!
Men visst det är lönlöst att argumentera utifrån hennes egna argument!
PL

Senast ändrad:

Nej det är nog inte jämförbart. På kor får man klövsulesår pga trycket mot den fångskadade sulan, inte klövbenssänkning.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 558
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025