Sv: Verkning vid fång
Vansinne!
Det är bra att en ordentlig och kunnig hovslagare kan lagga in sitt veto här.. Fint att Du tar dej tid till det.
Min häst visar tydligt på att han har fång , speciellt om hovarna blir för långa.
Den första gången jag besökte vetrinären, lät de verka enbart fram, men han fick problem ganska snart igen. Det var inte förän de tog hand om alla fyra som han piggnade till. senare vid röntgen visade det sig att han var värre däran bak än fram! Detta är tydligen inget som hör till de vanligare fallen, men vad hade det igentligen spelat för roll? de hundralapparna hade jag gärna lagt ut.
Numera kortar de in tårna så mycket de kan, men tar väldigt lite på sulorna, eftersom han inte har så mycket att gå på där.
De tar även in på kanterna där man ser att hoven börjar gå ut som en kälkbacke.
Enligt min åsikt är det hovväggen som roterar uppåt för att "lamellerna" mjuknar i hovväggens insida, därför skjuts hovbenet neråt framåt, orsakat av att det är en regäl tyngd som ska bäras upp.
Något som jag däremot ställer mig frågande till är.. Vad gör de där vita silicon-plastiga plattorna för nytta?
De verkar inte precis fjädrande, och de ligger mellan skon och hovväggen.
Första gångerna fick han en silicon-gummiaktig tvåkomp. massa som sprutades in i hålrummet utanpå sulan, och det kunde jag mer begripa, för då fördelas tyngden över hela hovens undersida. Däremot såg det lite läskigt ut när de skulle av, och det följde med en del av hovsulans påväxt.