Verkning vid fång

Sv: Verkning vid fång

strålen var nedverkad så att den inte var i kontakt med marken och sulan urgröpt så att den hamnade ca 2 cm ovan hovväggen på obelastad hov.

Det är ju inte speciellt bra med en stråle som inte har markkontakt och det verkar vara en rejäl urskålning av sulan. Jag tror att ca. 1 cm är det som ses som idealt inom strasservärlden.

En häst som har fång med ev. rotation vill man ha en hård o orörd sula, för att förhindra ytterligare rotation som kanske penetrerar sulan.

Min häst fick fång igår. Veterinär har gett smärtlindring. Hovslagare kan inte komma förrän på tisdag, om 4 dagar.
Hon är barfota nu, sen ett år tillbaka. Jag hoppas det är ok att vänta till tisdag. Annars hade väl hovslagaren sagt att det är akut?
Lamellranden båda framhovarna är uttänjd. Idag rör hon sig relativt obehindrat. Står inte och avlastar frambenen såsom igår. Men hon får ju iofs Fenylbuta.
Hur länge brukar man ha sjukbeslag, 6 månader eller längre? Är det möjligt att en fånghäst kan gå barfota i framtiden, om den blivit frisk?

Hej
Om din häst fick fång igår och lamellranden redan är uttänjd så är det lite konstigt. Det kan tyda på att hon haft fångkänning längre eller att hon är verkad med för lång tå så lamellerna töjt sid för det.

I akuta läget brukar man låta hästen stå oskodd. Sko en inflamerad hov gör ont. Det är inte säkert du behöver sjukbeslag.
Fångverkning är mycket kort, ofta tvärkapad tå.

Min häst har varit barfota under fång och nu när han är frisk rids han fortfarande som vanlig utan skor. Han hade easyboots i början, inte nu.
Trots att han var mycket sjuk i fång (för 1,5 år sedan) med kraftig hovbensrotation.
Han ömmar inte.

Reagerade också på att lamellranden redan är uttöjd. Det borde den inte vara, såvitt jag förstått, om inte fånganfallen har pågått en tid...

En breddning av lamellranden orsakas av en lägesförändring av hovbenet och ses inte i bärranden förrän 4-6 veckor senare. Det tar en tid för lamellhornet att nå marknivån.

Hejsan det stämmer absolut inte. kort tå ska det vara, och det enligt traditionell hovslagare och även enligts sanhcp (stavningen)

Vad tror ni, som är kunniga, om min hästs lamellränder?
hfram.jpg

vfram.jpg

Det går inte att se ngt gällande lamellranden i detta stadium. Men om inte bilden luras så ligger sulan under bärranden vid hovbenspetsen. Är det så så skall beslag på omgående oavsett hästens AT man får ta hjälp at Vet. om så behövs.

Vansinne!:mad:
Det är bra att en ordentlig och kunnig hovslagare kan lagga in sitt veto här.. Fint att Du tar dej tid till det.:D
Min häst visar tydligt på att han har fång , speciellt om hovarna blir för långa.
Den första gången jag besökte vetrinären, lät de verka enbart fram, men han fick problem ganska snart igen. Det var inte förän de tog hand om alla fyra som han piggnade till. senare vid röntgen visade det sig att han var värre däran bak än fram! Detta är tydligen inget som hör till de vanligare fallen, men vad hade det igentligen spelat för roll? de hundralapparna hade jag gärna lagt ut.
Numera kortar de in tårna så mycket de kan, men tar väldigt lite på sulorna, eftersom han inte har så mycket att gå på där.
De tar även in på kanterna där man ser att hoven börjar gå ut som en kälkbacke.
Enligt min åsikt är det hovväggen som roterar uppåt för att "lamellerna" mjuknar i hovväggens insida, därför skjuts hovbenet neråt framåt, orsakat av att det är en regäl tyngd som ska bäras upp.
Något som jag däremot ställer mig frågande till är.. Vad gör de där vita silicon-plastiga plattorna för nytta?
De verkar inte precis fjädrande, och de ligger mellan skon och hovväggen.
Första gångerna fick han en silicon-gummiaktig tvåkomp. massa som sprutades in i hålrummet utanpå sulan, och det kunde jag mer begripa, för då fördelas tyngden över hela hovens undersida. Däremot såg det lite läskigt ut när de skulle av, och det följde med en del av hovsulans påväxt.:crazy:

Jag erkänner ev trådkapning, men jag är så tacksam att ni hovisar på Buke bidrar med er kunskap. :bow:

Tog mkt lätt med raspen helt plant över hoven för att bekräfta att det är som SO ser på bilden: ligger sulan under bärranden vid hovbenspetsen Ser det helt hemskt ut??? :cry:

Tack o lov är hästens AT är bra. Hjälp av hovslagare anländer på tisdag!
12maj.jpg

12majj.jpg

Hovslagaren la tjärdrev och sulor idag. Kortade tårna på alla fyra något, ej radikalt. Översta hoven, hö fram fanns en liten blödning under hovbensspetsen.
Visar ingen hälta i skritt el trav.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 558
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025