verkning under sommarbete

J

jockey_86

Brukar ni verka era hästar under tiden de går på bete och inte rids?

Sv: verkning under sommarbete

Verka brukar jag inte direkt göra, mera bara raspa och runda till. Men det beror ju på vilken häst det är. en del kanske behöver en verkning, andra inte.

Jag verkar dom som vanligt. Men de har haft problem med hålrum så jag vill detta ska hållas efter annars hade jag nog raspat lite själv.

Jag verkar mina hästar när det behövs, oavsett årstid och arbetsintensitet... :angel:

Om man inte vill verka dom på betet, ex långt bort eller svårt på annat vis, så får man ta och verka dom precis innan man släpper dom, så står dom sig över sommaren. ;)

Häls Embla

Beror väl definitivt på horntillväxt och underlag/väder.

Är det en blöt sommar och man har lerjordar så slits inte hovarna ner alls. Även om hästarna är helt korrekta i sin benställning så växer i alla fall mina ca 1.5 cm på en normal skoperiod (8 veckor) vilket på 3 månader skulle ge vanskötta hovar (+ 4.5 cm :eek:).

Det man kan säga är väl att man ska hålla lika bra koll på hovarna under sommaren som annars. Hovarna växer ofta fortare på sommarhalvåret och blir något fel kan det gå fort.

Ta ut hästen på hårt, plant underlag i allafall 1 gång per vecka för att kolla att allt står rätt till. Det kan vara svårt att se när de står lite nedsjunkna i gräs...

Bara min åring som är barfota som åkt iväg på bete. Verkade honom dagen innan han åkte och han ska vara där i 2½ månad knappt, så jag räknar med att han klarar sig tills han kommer hem. Men kommer naturligtvis att hålla koll på hovarna.

Min gubbe som är på hingst bete på Bassholmen kommer att verkas 1 gång i mitten av sesongen och strax innan hemgång.
Dom är ju borta från7 maj -25 sep

Ja, precis som vanligt skos och verkas mina hästar, under sommaren blir det ngt tätare intervaller, märker att hovarna växer mer då

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 078
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka