Verkning och skoning

Mack_Lobell

Trådstartare
Hur ofta verkar/skor ni era hästar? Tycker inte man ska överstiga 8 veckor i alla fall. Beror ju på lite hur hovkvaliten är, om man rider med skor och hur mycket skorna slits.

Men jag vet folk som inte verkar hästen på flera månader:eek:
Tror dom inte hästarna behöver verkas eller?

Hur mycket växer en hov i månaden?
Och efter hur lång tid tycker ni det klassas som vanvård om man inte verkar hästen?
 
Sv: Verkning och skoning

Har inget svar, för jag tycker att det är upp till hovslagaren jag använder att råda mig ang. hur lång tid det ska gå emellan skoningar/verkningar.
 
Sv: Verkning och skoning

Det är ju olika från häst till häst. 8 veckor är ju ett bra rättesnöre, men det beror ju på hur snabbt hoven växer.

Min häst behöver inte verkas mer än var tionde vecka, medans min stallkompis häst har nästan för långa hovar redan efter 6 veckor...
 
Sv: Verkning och skoning

Det är ju olika från häst till häst men jag brukar
sko min häst efter 7-8 veckor.
Då slipper hovarna bli för långa och
då kan han inte hellar skada sig om sömmarna hoppar ut
vilket dom gärna gör om hästen gått med skorna länge.
 
Sv: Verkning och skoning

Har alltid skott min häst var 6e vecka men en ny hovslagare verkade så mycket att det bl.a. blödde och han var öm i 4 veckor efteråt. Efter 6 veckor ser hästen fortfarande nyskodd ut och måste vänta minst 3 veckor till innan han kan skos. Har aldrig hänt på alla de år jag har haft hästen att den kunnat gå mer än 6 veckor. Den hovslagaren kommer inte tillbaka.
 
Sv: Verkning och skoning

Verkning är ju verkligen idividuellt. Min häst blev verkad tre gånger från jag köpte henne när hon var två tills jag skodde henne när hon var fyra. Hovslageran kollade på henne ofta, men hon slet dem så fint själv att de inte behövde verkas. Skor hade jag en häst som behövde nya efter 4v och en som gick 10v..
 
Sv: Verkning och skoning

Det beror på vilken tid på året det är. Nu växer hovarna som ogräs, men i vintras så behövdes ca var 10-11 vecka. Nu är det väl nere på 8 veckor.
 
Sv: Verkning och skoning

Min gamling (25 år) skos var 10-12 vecka ungefär. Han växer så sakta, så det är ingen idé att sko oftare. Blir billigare för mig oxå, 900-1200 kr/skoning, beroende om han behöver nya skor, vilket han inte behöver varje gång. Ringskorna brukar hålla minst 6-8 månader med lite extra svets på "spången".:angel:
När jag köpte honom för snart 10 år sedan, kunde han knappt gå 5 veckor utan skorna började skramla och tappas.:(
 
Sv: Verkning och skoning

min nordsvensk som har skor fram går ca 10 veckor med samma skor, medans min arab som är oskodd går ca 4månader mellan verkningarna, dock kollas hon ju utav hovis när han ändå är ute men hon har väldigt fina och jämna hovar som hon fixar till själv..
 
Sv: Verkning och skoning

hörni tjejer! det står faktist i djurskyddslagen att en häst ska bli verkad var 8:de vecka! en häst som inte blir verkad kan anmälas till djurskyddsverket. men såklart är det upptill hovslagaren att se till att hålla hästen bra i hovarna, men då ska man ju ABSOLUT inte lite till ngn travargubbe som skor själv eller nån som gått nån veckas kurs. man ska kräva att hovlagaren är utbildad!
 
Sv: Verkning och skoning

Min häst som oxå är tung, nöter ner sina skor på 6 v.
Vill sko om var 4-5 v. då fötterna flyter iväg ibland.
 
Sv: Verkning och skoning

Palema skrev:
hörni tjejer! det står faktist i djurskyddslagen att en häst ska bli verkad var 8:de vecka! en häst som inte blir verkad kan anmälas till djurskyddsverket. men såklart är det upptill hovslagaren att se till att hålla hästen bra i hovarna, men då ska man ju ABSOLUT inte lite till ngn travargubbe som skor själv eller nån som gått nån veckas kurs. man ska kräva att hovlagaren är utbildad!

En häst som är kollad av hovslagare med jämna mellanrum, och som är fin i fötterna, blir väl inte anmäld? Vem skulle anmäla det? BEHÖVER man inte verka var åttonde vecka så gör man väl inte det?
 
Sv: Verkning och skoning

Palema skrev:
men såklart är det upptill hovslagaren att se till att hålla hästen bra i hovarna,

bara-undrar om du inte skrev lite fel där då det faktiskt är upp till hästägaren att hålla hästen bra i hovarna.

Detta görs lämpligast genom att dels anlita utbildad hovis och hela tiden boka nya tider med hovis för den enskilda individens hovtillväxt lämpliga intervaller.

Sedan är det ju bra om hovis kommer så som det är uppbokat.;)
 
Sv: Verkning och skoning

bettysmatte skrev:
En häst som är kollad av hovslagare med jämna mellanrum, och som är fin i fötterna, blir väl inte anmäld? Vem skulle anmäla det? BEHÖVER man inte verka var åttonde vecka så gör man väl inte det?

bara-undrar om du inte slog huvudet på spiken där.:bow:

Hovis har kunder allt ifrån verkningar,skoningar var tredje vecka upp till sin "sämsta" kund bara behöver skos var tionde vecka och den ser nästan nyskodd ut då det är dags för omskoning så nog är det väldigt individuellt hur ofta det bör göras.

Det bästa är att låta hovis avgöra hur långa intervallarna bör vara samt ge ägaren tips på vad som bör hållas koll på utifrån om man plötsligt behöver korta ner intervallen.
 
Sv: Verkning och skoning

2 av mina skos om mellan var 4:e till 6:e vecka.
skor om dom när jag tycker dom blir lång i tårna.
den 3:dje försöker jag hålla i 8 veckor då han har dåliga hovar men lyckas aldrig komma upp i dom veckorna brukar oftast bli en tappsko el så ska han starta.
 
Sv: Verkning och skoning

Mina skos/verkas var åttonde till nionde vecka på vintern och var femte till sjunde på sommaren. På sommaren nöts skorna ner så fort så därför blir det lite oftare då.
 
Sv: Verkning och skoning

*KL*
Det beror inte mest på att de växer, utan hur de växer/belastas.

En häst som står bra o där hoven belastas jämt, växer bara på höjden.
Medan en som belastar sina trakter mkt. får en lång tå.
 
Sv: Verkning och skoning

Valacken står på 6 veckor under vår och sommar, hans hovar växer som ogräs. Stoet verkas på samma gång.
 
Sv: Verkning och skoning

Hur mycket behöver en oskodd häst verkas på ett ungefär?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp