Verkning och skoning- hur ofta?

Sv: Verkning och skoning- hur ofta?

Hur ofta verkar ni era hästar?
Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos dem?

Min häst verkas och skos var 8:e vecka.

Hur många har hästar som rids, men som inte är skodda?

Inte jag. :p

föredrar ni att ha hästarna oskodda eller skodda?

Jag föredrar skor eftersom min häst sliter ordentligt på skorna och det inte skulle bli nån hov kvar annars. :p Broddar och snösulor vill jag också kunna ha, jag känner mig inte ett dugg säker på en barfotahäst under vintern. Bor i skåne och har ofta slask som packats till is som underlag.

Min förra häst gick oskodd bak i flera år och hade inga problem med det. Men jag märkte ändå stor skillnad när han fick skor på och vågade ta ut steget helt annorlunda även på grusvägar. För att inte tala om hur mycket bättre grepp han fick på is, med broddar istället för oskodd.

Det är absolut inte något fel på hovarna, men verkar man för mycket så blir det ju fel för hästen. Det vore konstigt om det är fel på hovarna på en häst som flera andra kan verka utan problem och som funkar bra utan skor. Det är verkligen en häst utan fotproblem.

Om det inte är något fel på hovar och ben, och hästen fungerar bra oskodd vid ridning, så är det väl bara att köra på och låta den vara oskodd?

Ja, det är väldigt fascinerande. Dock inte hittat någon riktigt hållbar teori dock, så kan inte ens komma med någon hemsnickrad sådan. Men nu har jag sett det på så många hästar att det helt klart är mer än 'slumpen'.

Vad säger hovslagare? Har inte denna någon teori?

Vad säger hovslagare? Har inte denna någon teori?

Nix, varken nuvarande eller förra. Mer än 'bra sammansättning i marken för hovtillväxt', men det faller ju som sagt på att det är lika vintertid. Men kanske effekten 'håller sig' ändå? (Jag har ibland gett hovtillskott vid krattig hovkvalitet på nyinköpta hästar, och en av mina som växte bra men hade rent papper kvalitetsmässigt. Där har det räckt med en 'kur' på 1-2 månader, sen har resultatet hållit sig. Så kanske OM det är bra sammansättning i jorden, så det ger sådan effekt att det håller i sig även under vintern och snötiden?)

Andra alt från hovslagarna är att stalltomtarna ger alla hästarna hovtillskott på nätterna :devil:

Men, ingen har någon riktigt bra förklaring, mer än då att det måste vara någon form av optimal (ur hovhänseende) sammansättning i marken, och det på något vis gör det. Men som sagt, det är lite svårt förklara det med vintertid, eller som nu i år, ena ponnyn har stått på box 4 månader - hovarna växer på med nästan samma goda fart. (Vi kan ha 5 v nu, men knappt en dag mer. Det kan dock mkt väl förklaras med bristen på rörelse, att det går lite långsammare nu)

Det är lite jobbigt dock kring helger. Som nu, fick boka om skoningen då ena ponnyn sov en natt på klinik. Sköt på skoningen en vecka (dvs från 4 till 5 v), och det går ju bra nu när han står på box och det går lite långsammare. Men sen hade jag bokat in nästföljande två skoningar redan, med 4 v intervall. Så plötsligt var det bara 3 v till nästa skoning. DEn gick ju bra att skjuta på, men den efter... Hovis ska vara ledig i mellandagarna, och den hamnar där. Så skjuta en vecka och det blir övervuxet och i längsta laget, eller sko med 3 v intervall. Jättekul...

Hur ofta verkar ni era hästar? 3åringen verkas var 8v, eller när det behövs.
Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos dem?Har en nu sm måste vara framskodd och jag åker till klinik med henne var 6:e vecka och kommer att få göra ett bra tag

Hur många har hästar som rids, men som inte är skodda?Sen jag inte har gammelponnyn kvar så rids och körs mina alltid utan skor, men mycket arbete på grus och asfalt så måste dom skos då dom är ganska tunga och sliter en del på fötterna då.

Så länge dom inte behöver skos så kommer jag inte att göra det. Oskodda har funkat för mig i många år. Dock kunde inte gammelponnyn gå oskodd fram, han höll på att slå halvt ihjäl sig på vintern. Medan mina som trots allt väger en del går bra på vintern utan skor. MEN är det riktigt halt så håller jag dom på bättre mark. För säkerhet skull.

Det där är ju faktiskt väldigt intressant. Undarar vad det beror på? Det måste ju vara någonting med marken/miljön.

Visst kan det vara så,, Det kan oxå vara så som världsledande forskare påvisar och det är att ett trauma i hovarna leder till en nästan dubbelt så snabb tillväxt.

Om du söker på bl.a. forskning på fång så kommer du själv kunna ta del av orsak och anledning.

Senast ändrad:

Visst kan det vara så,, Det kan oxå vara så som världsledande forskare påvisar och det är att ett trauma i hovarna leder till en nästan dubbelt så snabb tillväxt.

Om du söker på bl.a. forskning på fång så kommer du själv kunna ta del av orsak och anledning.

Jag förstår inte varför du tjatar om fång hela tiden ;) trodde du var trött på det?

Sedan undrar jag hur du kan få för dig att hästarna det är frågan om har akuta fånganfall allihop hela tiden? Det är vad jag har förstått bara under den akuta fasen som hovarna växer snabbt.

Nix, varken nuvarande eller förra. Mer än 'bra sammansättning i marken för hovtillväxt', men det faller ju som sagt på att det är lika vintertid. Men kanske effekten 'håller sig' ändå? (Jag har ibland gett hovtillskott vid krattig hovkvalitet på nyinköpta hästar, och en av mina som växte bra men hade rent papper kvalitetsmässigt. Där har det räckt med en 'kur' på 1-2 månader, sen har resultatet hållit sig. Så kanske OM det är bra sammansättning i jorden, så det ger sådan effekt att det håller i sig även under vintern och snötiden?)

Andra alt från hovslagarna är att stalltomtarna ger alla hästarna hovtillskott på nätterna :devil:
Förstår att det kan ställa till den ibland för hovslagare är inte lätta att boka upp exakt när man vill alltid. Men hela grejen är, precis som du sa, otroligt faschinerande. Speciellt eftersom det sitter i även över vintrarna. Något speciellt är det ju helt klart. (man vet ju inte vad stalltomtarna för förstås...;))

Men skulle alla hästar som flyttar till detta område ha hovar som utsätts för trauma då?:crazy: Det låter ju inte speciellt logiskt tycker jag.

Så alla hästar som finns i samma område som alexandra har fång alltså eller andra fel på hovarna.. eller missade du det att det är flera än alexandra som fått korta in skotiden sen dom flyttade till samma område. Jag tycker att det vore konstigt om alla skulle ha fång/fel på hovarna

]Hur ofta verkar ni era hästar?
ca 4-5:e vecka

Barfota i hagen + ridhus, annars hovboots. Tränar dressyr och rids i skogen.

Helt klart oskodd, men är rädd för fläkskador då isig mark. Pest eller kolera???
Fick en "ny" häst när jag tog av skorna. Så jag vill helst aldrig mer ha skor om det är möjligt.

/Barfotafullblod...

KL

Hur ofta verkas/skos era hästar?

7:e vecka

Inte jag

Skodda! Gammelponnyn måste ha skor då hon har väldigt dålig hovkvalité och är väldigt känslig och ömfotad.

Nya lite yngre ponnyn har bra hovkvalité men ömmar förskräckligt på grusvägar. Hela rumpan sjunker och ingen action i stegen, trippigt och markbundet. Han hade aldrig haft skor i hela sitt liv (6 år).
Slog på skor för 2 veckor sedan och vilken skillnad det blev! Tar för sig och tycker det är skoj att ridas ut på grusvägarna som vi håller oss på 80% av ridturerna:laugh:
Verkligen jätteskillnad så han är häremed med skor även han:D

A skos var 5-6 vecka, W skos var 4e vecka.

A skos så ofta för att han flyter ut väldigt och måste verkas för att han inte ska få inflammationer i fötterna.
W skos så ofta för att han sliter så förbannat på sina skor att de är lövtunna efter 4 veckor måste skorna bytas ut.

Har aldrig funderat på om jag föredrar skodd eller oskodda eftersom ingen av mina hästar skulle kunna gå barfota. A är jätte jätte ömfotad fram och dessutom har vi väldigt mycket assfalt och grusvägar att rida på. Att W behöver skor behöver jag nog inte förklara va? För tänk hur mycket han skulle slita på hovarna med tanke på hur mycket han sliter på järnskorna :o
Men har man en häst som fungerar bra oskodd så finns det ju ingen anledning att sko.

kom på nu att jag och hovslagaren faktiskt försökte låta A gå oskodd bak (bara ömfotad fram) men det gick inte för han slet så ojämnt i trakterna.

Hur ofta verkar ni era hästar?
framfötterna varje 4:e vecka, bakfötterna varje 8:e/10:e vecka. Dom sliter bakfötterna väldigt fint och jämnt, behöver egentligen göra nästan ingenting där.

jag har två som rids och är barfota- inga med skor

definitivt oskodda, men inte till varje pris

En följdfråga är
-verkas era hästar likadant oavsett om de är skodda eller inte skodda?

tja.. hovslagaren verkade dom likadant- därfor gör jag det själv nuförtiden, och hästarna slipper vara ömma i två veckor efteråt.:mad:

*kl*

Jag har häst som rids barfota. Men jag rider typ aldrig på grus, och ska vi transportera oss någon längre sträcka på grus (eller is) drar jag på boots.

Hästen verkas så ofta det behövs. Och då menar jag att jag vill ha honom verkad omgående (inom ett par dagar) från att man börjar känna av i ridningen att han känner sig hindrad av sina fötter. Det märks -direkt- om han börjar känna sig skev eller lite obekväm, då får han svårare att vinkla bakbenen och kan börja kännas svårare att rakrikta. Även om det är väldigt lindrigt egentligen första dagarna och gradvis blir sämre så är det ändå väldigt tydligt. Typ - välverkad häst = känns som att man får en massa gratis i ridningen som annars kan kännas svårt, mindre välverkad häst= kan kännas så gott som omöjligt att få riktigt rakriktad mer än typ ½-1 steg i taget, och krävas lite övertalning/tydligare hjälper till sånt som annars går lätt.
Men eftersom det är omöjligt att få ut någon med bara några dagars varsel kör jag på standardintervall som brukar stämma bra.

Verkning med 2 veckors-intervall.
Det som funkat bäst är att vi verkar bara grovjobbet själva varannan gång och varannan gång blir det "riktig" verkning. Skulle det bli "riktig" verkning varannan vecka så skulle kusen gå och vara små-öm onödigt ofta av att vara nyverkad och det skulle vara omöjligt att få ut någon med den intervallen.
Men när den blir underhållsverkad varannan vecka (och kanske några slipningar någon enstaka gång till) lyckas man hålla efter ev. sned tillväxt och allmänt förhindra att det drar iväg.

När jag haft hästen skodd har jag kört med 6v-intervall. Men det blir alldeles för sällan. Med tanke på hur stel och svårriden hästen varit framåt senvinter/vårkanten efter att ha varit skodd över vintern, jämfört med hur den känns när man lyckats hålla efter lite och ofta istället, därför ska jag försöka låta bli att sko på denna vinter.
(Det är ju säkert väldigt individuellt, det här är bara mina observationer om just denna häst och vad som fungerar bäst. Märks säkert tydligare för att det inte är någon ungdom det rör sig om.)

Senast ändrad:

Det finns dom som anser att en oskodd hov på ett isigt underlag får bättre grepp än en skodd hov med rätt anpassade broddar, både i bredd och höjd.
Ja vill du se bevis på detta så är du välkommen att titta på min häst.
Min dam går hur fint som helst på ren is barfota. I jämförelse med den broddade hästen som jag tar in samtidigt på kvällen så går alltid min bäst.
Kan hända att jag knappt kan ta mig fram, men pållan går hur stadigt som helst.
Anser mig lyckligt lottad över att kunna ha henne barfota året runt. Och med dom hovarna hon har hade allt annat varit synd. Fläker aldrig hov inte ens på en torr varm sommar.

Verkas: När det behövs. Oftast var 4:e vecka. (kan hända på sommaren precis efter betessläpp att det bara hinner gå 3 V.)
Går barfota alltid, alltså inga boots vid ridning.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka