Verkning och skoning- hur ofta?

Sv: Verkning och skoning- hur ofta?

Även om de klarar att gå utan skor så att säga? Så en skodd häst med brodd är säkrare än en oskodd häst?

Anledningen till den frågan är att många hävdar att min häst som är utan skor inte halkar så lätt som de med skor och brodd. Jag rider mycket på asfaltväg och i skog och känner mig lite osäker på att rida så när det är halt. Men jag vill ju inte harva runt på bana bara för det. Vi trivs inte på banan alls, jag och min häst!

Det finns dom som anser att en oskodd hov på ett isigt underlag får bättre grepp än en skodd hov med rätt anpassade broddar, både i bredd och höjd.

Förklaringen ska vara att en oskodd hov har sugkoppsförmåga medans en skodd hov med brodd inte naturligt fortfarande har kvar sulans sugkoppsförmåga.

Min erfarenhet är att det kan vara svinhalt med is även utanför "banan".

Vi har 3 hästar som körs och rids och tränas för körtävling. De skos på alla fyra och det längsta intervallet vi har klarat är 8 veckor. Under tävlingssäsongen minskar vi till 4-5 veckor eftersom skorna blir alldelse för tunna och vi måste kunna brodda de rejält för maratonmomentet. Vi broddar också när det är halt ute och har "öppna" gummi sulor så vi kan träna även om det är snö ute.

Har skodd häst som rids. Hon verkas med 9 veckors intervall. helt enkelt för att det passar hennes hovar bäst. Förra hästen skoddes var 7:e vecka.

Det finns dom som anser att en oskodd hov på ett isigt underlag får bättre grepp än en skodd hov med rätt anpassade broddar, både i bredd och höjd.

Förklaringen ska vara att en oskodd hov har sugkoppsförmåga medans en skodd hov med brodd inte naturligt fortfarande har kvar sulans sugkoppsförmåga.

Min erfarenhet är att det kan vara svinhalt med is även utanför "banan".

Sorry, jag var nog otydlig, menar ju RIDbanan :)

Vad tycker du då om resonemanget med skor/inte skor när det är halt?

Jag funderar på att köpa såna där boots att ha på på vintern så hon inte halkar omkring, sko vill jag ju inte göra :(

KL

Det verkar som om de flesta har runt 8 veckorsintervall för skoning och verkning!

Senast ändrad:

De oskodda var 8e vecka
Skodda var 4e vecka
avelsston och unghästar som inte rida=oskodda, de som rids är skodda

Varför så ofta?

Knark i marken? :devil: Skämt åsido, det behövs så ofta.

Hovarna växer som ogräs, går inte ha längre intervall. Efter 4 v ser det ut som en annan häst gått normallångt intervall. Shettisen skulle kunna ligga på 5 v, men jag skor efter den som behöver kortast intervall, så det blir var 4:e v.

Rejäla utlägg, bra hovkvalitet etc så problemet är inte trångskoning eller liknande, och finns efter 4v lika mkt att ta som hovslagaren 'normalt' ser på 7 - 8 v.

(Utlägg i den här klassen http://img229.imageshack.us/img229/4292/utlgg.jpg)

Det 'konstiga' är att det blir likadant oavsett häst, även om de gått på 7-8 v innan, så låt de bo här ett tag och voila så växer hovarna som ogräs och de får ligga på 4 - 5 v. Spelar ingen roll om det är sommar (bete) eller vinter och då vilken landsändra jag tar grovfodret från. Jag brukar skämta om att det är 'knark i marken' sen en kompis flyttade till ungefär samma trakter (ett par mil bort) och upptäckte samma sak och fick halvera sina skointervall - trots precis samma hovslagare.

Det längsta som gått mellan två skoningar på min häst är 14 veckor.
Det längsta som gått mellan två verkningar är 5 månader men då har jag filat lite själv också under tiden.

Det mest normala är nog skoning var 6-8 veckor och verkning beror ju helt på om man filar själv eller låter hovis göra. Men jag skulle säga 8-10 veckor om hästen sliter jämnt.

Men så är det olika också upplever jag under olika årstider som det växer mer eller mindre :)
Även hur mycket man rider och på vilka underlag som sliter skor/hovar.

Man får kolla själv och rådfråga sin hovslagare. Boka en tid, boka nästa tid tex 7 veckor senare och vid detta tillfälle fråga hovisen om han tror man måste ta var 6e vecka eller om man kan vänta 8-9 veckor?

Jag hade en häst en gång som hovis fick komma till var 4e vecka så undantag finns det alltid!
Detta kan man fråga vid ett hästköp också hur ofta hästen verkas/skos så man har någon uppfattning. Förhoppningsvis talar säljaren sanning också

Vad tycker du då om resonemanget med skor/inte skor när det är halt?

Jag funderar på att köpa såna där boots att ha på på vintern så hon inte halkar omkring, sko vill jag ju inte göra :(

Tjaee,, den dagen ngn kan övertyga mig om att en oskodd hov även beter sig som en sugkopp på frusen hård is så skulle jag föredra barfota. Fast när jag tänker efter så slits inte själva bärranden mer på ett fruset underlag än ett mjukt??? Jag menar is brukar ju även innehålla iskristaller och dom är ju ganska sträva. Nu förespråkar ju vissa att det är bara att sanda på isen så halkar inte en barfotahäst (trots sin sugkoppseffekt) men då börjar jag tänka på att sand som fryser fast på isen borde innebära att isen blir som ett sandpapper. Och sandparrer sliter väldigt mkt på bärranden, som att man skulle ta ett drag med raspen på bärranden varje gång hästen genomgår belastningsfasen.

Det är väl klart att broddade boots kan vara bra att ha på vintern men jag uppfattade dig som att du ville ha din häst barfota, boots är inte naturligt för en häst lika lite som att man rider på den. Rider man dock i balance så anser jag att ridning på en häst är mindre onaturligt än boots.

Boots sätter man som jag förstår det på själva hoven och den går upp över hela vägghornet och kanske t.o.m. har vissa "förankringar" runt själva kronbenet och kotleden. Hästens naturliga hov vidgar sig när hoven belastas och både kronben och främst kotled fungerar som en fjäder och stötdämpare.

All typ av låsning är av ondo och försämrar hästens naturliga hovmekanism och naturliga stötdämpning. Skulle jag få välja så skulle jag föredra en fysiologisk korrekt utförd skoning som dels ger ett halkskydd, och även ett skydd för bärranden så hästen inte ömmar i belastningen för ömmar den eller känner sig osäker på underlaget så kommer den aldrig att ta sig fram helt avslappnat och med full belastning i genomtrampet vilket leder till optimal hovmekanism.

Att låsa en hov med en sko korrekt utfört kan aldrig jämföras med en boots som både låser både hornkapseln, kronranden och hela hoven inkl kron kotben. Man måste oxå komma ihåg vikten av att strålen sk få en naturlig kontakt med marken i belastningsfasen för optimal hovmekanism. Detta är mkt svårt att uppnå på en häst med upprätade kotor eftersom hoven inte kan sjunka ner i underlaget utan bara i samma makrnivå som botten i en boots.

Jag har full förståelse för att du försöker undvika att sko din häst till varje pris.

Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos dem?
Mellan 4-7 veckors intervall har det varit det senaste två åren, på grund av
klinikhovlsagares misstag så fick hon bli skodd var 4e vecka av min
egen hovslagare ett bra tag. Nu är vi uppe i "normala" 7 veckor igen.

föredrar ni att ha hästarna oskodda eller skodda?
Jag föredrar inget, hästen får välja vad den ska ha eller inte ha på fötterna.

Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos de?
Var 8e vecka

Funkar det oskott får det gärna vara det, men vid minsta lilla tvekan åker skor på.

På sommaren är min häst skodd fram, skor då med ca 6 veckors intervall.
På vintern är han skodd runt om (med snösulor och broddar), och skos då med 7-8 veckors intervall.

Hovarna växer tydligen fortare på sommarn än på vintern. :)

Om hästen ska ha skor eller inte tycker jag är individuellt, min förra häst hade aldrig skor och klarade sig bra. Nuvarande häst har varit skodd störra delen av livet, och är således rejält öm i hovarna utan skor. Man får kolla på hovkvalitet, vad hästen är van vid och hur mycket/på vilka underlag man rider helt enkelt.

Rent generellt så mår nog hovarna bäst utan skor, dock. :)

Hur ofta verkar ni era hästar?

Hur många har hästar som rids, men som inte är skodda?

Verkar när det behövs, i snitt blir det var 4:e vecka. Beror på hur hoven slits, vila/årstid.

Mina är oskodda, en unghäst och en ridhäst.

Jag har haft skodd häst med broddar vintertid och oskott med easyboots på, broddade vintertid samt barfota året om.

Eftersom hästen nu går i större hingsflock är det tacksamt om man ej använder skor/broddar på. Det har fungerat mycket bra oskott, bättre än jag trodde faktiskt. Red ut och efter några km stannar hästen och rör sej inte även om jag ber. Sitter av, under snön ligger blankis. När jag väl suttit av går vi båda försiktigt mot isfritt område så kan jag sitta upp och fortsätta.

Jag måste lita på min häst och lyssna vad han säger mej, och hästen måste lita på att jag förstår.

I hagen går hästarna upp stigar som hålls fria från is. De vet när de kan slå loss och röra sej och inte.

Jag ser gärna till att det finns sand att sanda med vid ex insläpp och andra ställen där det gärna blir isgata som man inte kan undvika att använda. Då bör det fungera bra året om.

Självklart har jag varit rädd hästen ska skada sej vid isgata - men nu har det faktiskt fungerat bra. Hästen fungerar bra rida oskodd också trots jag varit orolig där med. Så länge det går bra kör vi på det spåret.

jag gör som de andra här inne ringer efter hovis runt var 8- 10 vecka.
men min stallkompis har inte den "turen", hon får ringa sin ca var tredje vecka, och har hon turen med sig så slipper hon tappsko innan han kommer..... testat det mesta av olika hovslagare, limma fast skorna men inget funkar......men det går "bättre" men tätare intervaller och inte verka alls mycket , men fortfarande var 3:dje vecka......:o

Den som är oskodd verkas ungefär 3 gånger per år skulle jag tippa på, behövs inte oftare än så.

Två stycken skos var åttonde vecka, en skos var sjätte vecka (han har en bockhov som måste hållas efter och skos därför lite oftare).

Jag har en som är helt oskodd men som rids, han är dock 3 år så han rids inte så hårt. Men planerna är att inte behövs sko honom än på ett par år.

Föredrar ni att ha hästarna oskodda eller skodda?

Oskodda eller halvskodda helt klart! Så länge hästarna inte får problem alltså. Min ena tävlinghäst gick med bara framskor tills han skulle fylla 8 år och tävlade aktivt fälttävlan och reds utan problem. Har dragit av bakskorna under längre viloperioder/perioder av lättare arbete på flera av hästarna. Kan de gå utan skor, om så än bara några månader varje år, så tycker jag att det är bra om de får det.

Det beror på hästen hur ofta som dom verkas/skos, mina ligger mellan 6:e - 8:e vecka. Lill hingstens hovar växer som ogräs och verkas var 6:e v medan dom andra två 8:e v med normal hov tillväxt.

Har en skodd och två oskodda, den som skos verkas lite mer men med samma vinklar som dom utan skor.

Hästen som rids regelbundet skos pga att han blir ömfotad utan skor hos oss, förra ägaren hade han barfota. Lill hingsten tömkörs, körs korta stunder med vagn (under inkörning) och håller på att vänja sig vid ryttare. Så länge han inte blir ömfotad får han gå barfota då jag föredrar att han dom barfota om det går. Den 3:e är också unghäst och han har vi börjat lite smått att rida in, han går med ryttare ca 10 min en dag i veckan annars är det bara promenader och lite löslongering och även han kommer att skos ifall han blir ömfotad.

Jag har dom gärna barfota om det går annars skor jag dom.

På vintern känner jag mig tryggare att ha skor med brodd ifall dom rids i alla gångarter några dagar i veckan.

Hoppas jag fick med alla frågor

med 7-8 veckors intervall, oftare på sommaren
samma som ovan

Min gamla häst gick oskodd på sommaren och skodd med brodd på vintern hon reds och kördes.

Jag rättar mej efter hästens behov men kan den gå barfota så får den göra det. Idag har vi en häst som behöver skor eftersom han sliter sina hovar fel annars, han är inåttåad. Den andra sliter sina hovar så mycket att hon inte kan gå utan skor.

En följdfråga är
-verkas era hästar likadant oavsett om de är skodda eller inte skodda?
Ja de verkas (verkades) olika. En häst som går oskodd verkas inte lika mycket.

Verkas varannan vecka (minst) om den är barfota, vid sko så skor jag var 5.e vecka.

Jag väljer det som är bäst för hästen i fråga. Gillar barfota men det passar inte för alla hästar.

Det är inga problem att ha oskodd på vintern, men då får man använda broddade boots vid isigt underlag och även boots vid hårdfrusen ojämn mark annars brukar dom bli fruktansvärt ömma efter ett tag och det är inte okej.

Senast ändrad:

Jag skor mina var 6-7 vecka. Har 2 helskodda och en halvskodd. Klarar hästarna av att gå barfota bak är det bara bra men alla klarar inte det. Rider mycket på grusväg.

Under den isiga perioden föredrar jag skott med brodd.

Hästen är skodd runt om.

Han skos av en mycket duktig hovis, engelsktalande samt bor utomlands, (kommer inte ihåg vilket land nu :eek:) I stort sett hela stallet har honom, skor 70 hästar under de dagarna han är här. Kommer regelbundet var 6 - 7 vecka under sommaren och var 7 - 8 vecka under vintern.

Ingen

Helt klart skodda hästar. Min ponny klarar inte av att gå barfota och sedan är möjligheten att sätta i broddar vintertid guld värt!:bow:

Mina svar skriven med fet stil. :)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka