Sv: Verkning och skoning- hur ofta?
Det finns dom som anser att en oskodd hov på ett isigt underlag får bättre grepp än en skodd hov med rätt anpassade broddar, både i bredd och höjd.
Förklaringen ska vara att en oskodd hov har sugkoppsförmåga medans en skodd hov med brodd inte naturligt fortfarande har kvar sulans sugkoppsförmåga.
Min erfarenhet är att det kan vara svinhalt med is även utanför "banan".
Även om de klarar att gå utan skor så att säga? Så en skodd häst med brodd är säkrare än en oskodd häst?
Anledningen till den frågan är att många hävdar att min häst som är utan skor inte halkar så lätt som de med skor och brodd. Jag rider mycket på asfaltväg och i skog och känner mig lite osäker på att rida så när det är halt. Men jag vill ju inte harva runt på bana bara för det. Vi trivs inte på banan alls, jag och min häst!
Det finns dom som anser att en oskodd hov på ett isigt underlag får bättre grepp än en skodd hov med rätt anpassade broddar, både i bredd och höjd.
Förklaringen ska vara att en oskodd hov har sugkoppsförmåga medans en skodd hov med brodd inte naturligt fortfarande har kvar sulans sugkoppsförmåga.
Min erfarenhet är att det kan vara svinhalt med is även utanför "banan".