Verkning och skoning- hur ofta?

Sv: Verkning och skoning- hur ofta?

Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos dem?

6-7 veckor mellan gångerna har det gått nu

föredrar ni att ha hästarna oskodda eller skodda?

Jag föredrar skor vintertid och om man rider mycket på grusvägar/asfalt men det är upp till hästen hur den vill ha det. Min vill ha skor

Hur ofta verkar ni era hästar?
Min ponny blir verkad var 7:e vecka.

Som sagt, min ponny blir verkad och skodd var 7:e vecka.

Hur många har hästar som rids, men som inte är skodda?
Den kan kan jag inte svara på eftersom min ponny är skodd runt om.

Jag har prövade och ha min ponny skodd bara fram och det funkade ganska bra. Sedan testade vi och dra av henne skorna fram och ha henne barfota runt om men det funkade inte enligt mig. Nu går min ponny skodd runt om och kommer fortsätta med det då hon fick ett helt annat steg och hon går ofta på hårt underlag då vi inte har ridhus eller paddock. :angel:

Tack för alla era svar!! :laugh:

_underbarn_ intressant att din oskodda bara verkas tre gånger om året! Min första verkades två gånger om året och däremellan filade hovis lite då och då bara. Han slet sina hovar jämnt och fint och behövdes helt enkelt inte verkas mer än så.

De som hade min häst förut sa att hon verkades var fjärde månad. Jag har lyft lite på ögonbrynen åt det, men har mer och mer märkt att det jag tror är långa hovar har inte egentligen varit så jättelånga enligt hovis.
Hästen i fråga har inga problem med sina hovar alls så om/när det blir problem så att det går längre tid innan hovis kan komma så får hon helt enkelt gå några veckor till. Just eftersom två!! hovisar verkat henne "fel" så att hon ömmat rejält direkt så känns det mer orättvist mot henne än låta henne ha längre hovar men ingen smärta.

Det är ju trots allt stor skillnad på en häst som kan gå på alla sorters underlag utan skor och samma häst som inte ens kan gå utan ryttare på gräs utan att lida...

Någon som vet, hur är travares hovar och benställningar och sånt ?
Hovisarna jag haft brukar säga att min travare har fin benställning med tanke på att hon är travare.

coari, ja det känns så onödigt att slå på skor på en häst som inte ens behöver vara skodd, bara för att jag ska kunna rida! Hellre då att rida på annat halkfritt underlag de värsta tillfällena. Det lider vi ju inget av, hon och jag:) Kostnaden för skor var 8 veckor är också onödig jämfört med kostnaden för verkning var 12 vecka!:angel:

Den ena skos var 4-5:e vecka, den andra ca var 6:e

Beror väl på hästen, ingen dom jag har nu klarar att gå utan. På vintern skulle jag inte våga chansa utan, min mardröm är fläkskador.

Om inte annat så är det praktiskt och billigt. Han reds 8 veckor i våras och verkades då för att ha jämna och snygga hovar inför 3-årstestet. Sedan fick vi verka en gång under sommarbetet då han inte sliter lika mycket på hovarna när han bara går i en gräshage och inte rids. Och nu rids han 8 veckor på hösten och ska verkas innan han släpps på vintervila (men då blir det bara att jämna till kanterna, inte så mycket att ta på hovarna).

Kan tillägga att jag rider i skogen, klättrar på steniga stigar och rider på grusvägar utan problem.

coari, ja det känns så onödigt att slå på skor på en häst som inte ens behöver vara skodd, bara för att jag ska kunna rida! Hellre då att rida på annat halkfritt underlag de värsta tillfällena. Det lider vi ju inget av, hon och jag:) Kostnaden för skor var 8 veckor är också onödig jämfört med kostnaden för verkning var 12 vecka!:angel:

Ja det har du helt rätt i. Det jag tidigt förstod va att det fanns en ekonomisk baktanke som va själva kärnpunkten. Man bör dock ha i åtanke att snålheten ofta bedrar visheten.

Som hovis så skulle kroppen må mkt bättre med verkning var 12 vecka än skoning var 8:e, tyvärr så är det inte säkert att hästens kropp håller med om det.:grin:

Hur ofta verkar ni era hästar?
Kallblodet verkas och skos med 8-10 veckors mellanrun beroende på årstid (8 veckor sommar)
varmblodet har jag inte så bra koll på än då han haft en massa tappskor men ca 6-8 veckor skoning och verkning

jag kan inte ha mina oskodda då de inte klarar av det, kallblodet skulle nog klara det om han bara fick gå i hagen men han klarar inte av det vid ridning blir för hovöm, varmblodet skulle inte ha några hovar kvar efter ett par pass på travbanan så han har skor, är även känslig om fötterna så han har sulor när det är för hårt underlag.

Hur ofta verkas hastarna?

Nar det behovs, olika for olika hastar, men det ar egentligen ganska sallan. Vi + hovis verkar tillsammans sa att saga, vissa hastar far han inte ta (och efter att han, for forsta gangen pa manga ar lyckades gora inte bara EN hast halt utan 4 av 6 forra gangen han var har (verkade for hart) sa blir det nog som sa i framtiden att vi kor all verkning sjalva ist och ringer ut annan hovis om det skulle behova skos)

Barfota/skodda?

Vara ar barfota utom vid problem - har alla grabbarna i samma hage (12 darar i varierande alder) - vill inte riskera skador och ingen av dom Behover skor. Rider vi pa j-vligt underlag slanger vi pa boots, funkar finfint oavsett om det ar snorig koskit eller vassa stenar.

Anvander inte broddar, och vill ogarna ha hast skodd+broddad i hage efter att ha sett hur "fint" en kvarlamnad brodd kan skara upp hasthud. Och vill absolut inte ha en skodd hast ute i isiga snoiga hagar utan brodd.. sa.. ja.. barfota. Behovs det ridas i snomodd sa aker samma boots pa som vi anvander sommartid om vi gor bedomningen att det behovs.. sker dock mkt sallan att vi rider utomhus vintertid (eller oht vintertid faktiskt)

Sa for oss ar det en "skadekontroll" samt en fraga om att ha hasthallningen sa praktisk som mojligt att de ar barfota, de ar vildbasar och tjongar till varandra ratt rejalt med jamna mellanrum alldeles utan att ha den extra udden med skor pa.

Det där är ju faktiskt väldigt intressant. Undarar vad det beror på? Det måste ju vara någonting med marken/miljön.

Just eftersom två!! hovisar verkat henne "fel" så att hon ömmat rejält direkt så känns det mer orättvist mot henne än låta henne ha längre hovar men ingen smärta.

Är det verkligen utbildade erfarna hovslagare du använder dig av :confused:?

Min gubbe skos fram var 8-10 vecka, bak var 10-11 vecka. Växer sämre i bak, så därför går han längre där.
Har strålbenshälta + dåliga hovar, så han måste skos. Klarar ej att vara barfota, inte ens tappsko...

Det där är ju faktiskt väldigt intressant. Undarar vad det beror på? Det måste ju vara någonting med marken/miljön.

Ja, det är väldigt fascinerande. Dock inte hittat någon riktigt hållbar teori dock, så kan inte ens komma med någon hemsnickrad sådan. Men nu har jag sett det på så många hästar att det helt klart är mer än 'slumpen'.

Rids hästen flera dagar i veckan så har den skor på sig. Hovarna slits utav ridningen (om man inte rider väldigt lugn, inte så ofta och på mjukt underlag).
Unghästar, avelsston och hästar på vila får gå utan skor och vila fötterna. Hovarna mår bäst utav att vara utan skor -om dem inte rids

Går hästen barfota verkas den med 3-5veckors mellanrum beroende på hovkvalité osv. föl och unghästar verkas dock lite oftare då det är väldigt viktigt just i ung ålder att hovarna är bra!

Har hästen skor så skos den med 4-10 veckors mellanrum, också beroende på individ. ex. min gamla tävlingshäst kunde skos ca var 10e vecka, medan min nya unghäst måste skos var 5-6 vecka.

Mina skor och verkas var 8 veckan. Båda rids daligen. Vill ha barfota med den gamle gubben har så dåliga fötter och blir hovöm tyvärr

Ja det har du helt rätt i. Det jag tidigt förstod va att det fanns en ekonomisk baktanke som va själva kärnpunkten. Man bör dock ha i åtanke att snålheten ofta bedrar visheten.

Som hovis så skulle kroppen må mkt bättre med verkning var 12 vecka än skoning var 8:e, tyvärr så är det inte säkert att hästens kropp håller med om det.:grin:

Det finns ingen ekonomisk baktanke till att hon går oskodd. Däremot är det ett plus att det är billigare att hon går oskodd. Jag vill inte att hästar har skor ifall de inte behöver och har haft nästan alla mina oskodda så länge det gått. Jag rider inte speciellt mycket eller hårt och jag gillar inte att kasta pengar i sjön till ingen nytta.

Behöver hon skor så får hon skor. Så länge hon inte behöver, så slipper jag gärna betala för det. Det kallar inte jag att vara snål;)

Absolut! Både de två som inte verkade bra och den jag har nu.

Vad konstigt! Då undrar man ju nästan om det är något som inte står rätt till med hovarna, om två utbildade hovslagare inte lyckas verka hästen på ett korrekt sätt?

Vad konstigt! Då undrar man ju nästan om det är något som inte står rätt till med hovarna, om två utbildade hovslagare inte lyckas verka hästen på ett korrekt sätt?

Det är absolut inte något fel på hovarna, men verkar man för mycket så blir det ju fel för hästen. Det vore konstigt om det är fel på hovarna på en häst som flera andra kan verka utan problem och som funkar bra utan skor. Det är verkligen en häst utan fotproblem.

När den försa hovslagaren verkade så tyckte jag (och några till som jag pratade med) att han hade lämnat långa tår. Någon sa att det är brukligt på travare, men jag vet inget om verkning på travare. Den andra verkade nog lite väl hårt för hon såg väldigt kort ut. Jag är dock inte utbildad hovslagare.

Någon i stallet hade den ena av de två, men efter att ha missat en hovböld och rent allmänt inte vara bra ( jag la inte så mycket energi på att komma ihåg allt då det inte är min hovslagare och jag inte tänker använda honom heller, så jag har bara hennes uppgifter att gå på och vad någon klinikhovis och min hovis tydligen ska ha sagt till henne när det upptäcktes), så bytte hon till den jag har nu och är betydligt mer nöjd och hästarnas fötter är bättre.

Men som sagt, jag vet inget om hovar, men vet bara att det tar inte så lång stund att verka min häst och att det inte finns några problem vare sig vid verkning och när hon rids utan skor.

Jag har hört av mer än en hovslagare att hon har bra benställning för att vara travare och att hon inte sliter hovarna snett.

Jag har till och med kunnat rida på lite större och vassare stenar utan att hon brytt sig ( hon går inte i vattenpölar utan valde stenarna vid det tillfället så det är inte så att hon måste gå där alltid).

Jag litar på att hovslagaren vet vad han gör, att andra i stallet med mer erfarenhet på hovar vet lite också samt på min häst som tydligt säger ifrån när det inte står rätt till. Hovslagaren är utbildad och har ett väldigt gott rykte om sig, de i stallet tycker att hovarna ser bra ut och min häst verkar fullständigt nöjd.

Nu tycker jag att jag har förklarat så tydligt som jag kan att jag inte låter min häst gå utan skor för att jagi nte vill betala skokostnaden, att jag inte rider en häst som har ont i fötterna, att jag inte gör fel helt enkelt.

Det finns ingen ekonomisk baktanke till att hon går oskodd. Däremot är det ett plus att det är billigare att hon går oskodd. Jag vill inte att hästar har skor ifall de inte behöver och har haft nästan alla mina oskodda så länge det gått. Jag rider inte speciellt mycket eller hårt och jag gillar inte att kasta pengar i sjön till ingen nytta.

Behöver hon skor så får hon skor. Så länge hon inte behöver, så slipper jag gärna betala för det. Det kallar inte jag att vara snål;)

Nu tycker jag att jag har förklarat så tydligt som jag kan att jag inte låter min häst gå utan skor för att jagi nte vill betala skokostnaden, att jag inte rider en häst som har ont i fötterna, att jag inte gör fel helt enkelt.

Jag förstår inte alls vad du menar och tycker att det du skriver är motsägelsefullt. Dessutom fattar jag inte vad du vill med tråden eftersom du uppenbarligen anser att du har svaren på alla frågor själv!

Det är bra med hästägare som är så tvärsäkert övertygade om att de inte gör fel :crazy:. En utmärkt inställning om man vill ta del av andras erfarenheter och lära sig ngt nytt!

Jag förstår inte alls vad du menar och tycker att det du skriver är motsägelsefullt. Dessutom fattar jag inte vad du vill med tråden eftersom du uppenbarligen anser att du har svaren på alla frågor själv!

Det är bra med hästägare som är så tvärsäkert övertygade om att de inte gör fel :crazy:. En utmärkt inställning om man vill ta del av andras erfarenheter och lära sig ngt nytt!

Men Gud!:crazy:

Det jag ville med tråden var att höra hur ofta andra verkar sina häst- jag var barnsligt nyfiken på hur andra har det och det var inte för att slå mig för bröstet och hävda att jag har rätt och andra fel. Jag har själv haft en häst med skor- hon kunde inte gå utan, andra hästar jag har haft hand om har några varit skodda runt om, en halvskodd och en utan skor helt. Jag har inga svårigheter med skor utan ser det som ett bra alternativ ifall hästen inte kan gå utan. Jag skor dock inte bara för att vissa hästar inte kan gå oskodda. De är individer, vissa blir hovömma bums, andra inte, vissa verkas oftare och andra mer sällan. Tex Alexandra W, vilket jag tyckte var intressant! Där blev jag nyfiken på hur det kan komma sig att det behöver verkas så ofta?

Jag har inte svaren på några frågor utan förklarade att jag inte låter hästen gå utan skor för att det är billigare så (eftersom coari antydde det) och att hon inte har några fel på hovarna. Skulle hon ha det borde det märkas på hästen, av flera andra personer med mer erfarenhet av hovar och av de hovslagare som verkat henne utöver de två som hon blev öm av.

Borde hon ha fel på hovarna bara för att hon kan gå utan skor? Är det fel av mig att lita på hovslagare och hästen?Jag märkte genast när hon ömmade så jag har förstått att hon är tydlig när något inte är korrekt.

Vad är det som är motsägelsefullt? Att jag tycker att det är bra att hon inte har skor, när hon nu inte behöver? Att jag litar på andra människor med mer erfarenhet än vad jag har? Att jag inte envisas med skor för det ska vara så utan har en oskodd häst för att hon funkar så? Att jag är glad för att det är mer ekonomiskt bättre att hon är oskodd? Borde alla som har oskodda hästar och som är glada för att de sparar in de pengarna ha dåligt samvete för det?

När jag rider mer och hon visar sig behöva skor så är jag den första som sätter på henne det.

Jag trodde boots var bra men tog faktiskt till mig av coari att det inte är det- jag lär inte köpa sånna i alla fall, för jag vill inte att hon har något som inte är bra. Är vanliga skor bättre än boots så är det det hon får på om/när det behövs.

De två som verkade henne när hon blev öm måste ha gjort något konstigt då hon annars inte har några problem, hur kan det då annars vara så att andra kan verka henne utan att hon ömmar och själv hävdar att hon inte är svår att verka? Jag litar på DERAS erfarenhet, men tycker du jag borde lita på de när hon ömmade? Väger deras ord tyngre än de andras, tycker du?

Jag lyssnar på andra människor med erfarenhet, men det är svårt att välja vem man ska tro på, så jag har valt att lyssna på de som hävdar att hon inte har några problem för de är fler än de två som verkade fel ( som för övrigt inte sa att knyst om hennes hovar utan berömde benställningen...).

Jag har skrittat hästen ut i skogen i stort sett i ett halvår för att hon skulle förstå att man faktiskt KAN skritta också. Travare med travarskalle. NU är hon betydligt lugnare så sedan i våras är det inte bara skritt som gäller även om det fortfarande dominerar mest. Med andra ord är det inte så att det sliter otroligt mycket på hovarna. Jag red tre gånger i veckan i våras. Ägaren före mig red flera gånger i veckan och mer trav och galopp och hon klarade fortfarande att vara oskodd. Vi hade inte samma hovslagare alls och hon hade två olika då hon flyttade mitt i.

Så vad gör jag för fel?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka