Verkning och skoning- hur ofta?

Enya

Trådstartare
Hur ofta verkar ni era hästar?
Ni som har hästarna skodda, hur ofta skos dem?

Hur många har hästar som rids, men som inte är skodda?

föredrar ni att ha hästarna oskodda eller skodda?

Sv: Verkning och skoning- hur ofta?

Har en skodd och en oskodd. De är hos hovslagaren samtidigt var sjätte vecka.

Den som jag har som rids är skodd. Sällskapshästen är oskodd.

Den frågan går väl knappast att svara på? Behövs skor så skor man, annars inte.

När det behövs, mellan 5-10 veckor. Det är hovslagaren som sköter det men mellan hans besök håller jag efter lite med raspen.

Nu har jag inte skodda hästar men när dom varit det så har intervallerna varit 6-8 veckor.

Jag har oskodda hästar som rids.

Ja, så länge det går bra vill jag ha dom oskodda. Dock åker skorna på vid minsta lilla tecken på att dom inte är bekväma. Märks rätt fort på deras rörelsemönster.

Visst går den att svara på:)
Jag menar ju att oavsett vad hästen behöver kan man ju ha tyckande om skor eller inte skor. Tex att någon tycker att skor är att föredra då man kan brodda osv. Det betyder ju inte att man måste ha skor ifall inte hästen behöver det.

En följdfråga är
-verkas era hästar likadant oavsett om de är skodda eller inte skodda?

En följdfråga är

Nej, ska det på skor tar hovis ner lite mer än annars men vinklarna behålls. Jag anlitar bara traditionell hovslagare.

En följdfråga är

Nej, ska det på skor tar hovis ner lite mer än annars men vinklarna behålls. Jag anlitar bara traditionell hovslagare.

Det var just det jag undrade :)

Anledningen till den frågan var att jag tror jag råkat ut för två som verkat alldeles för hårt för min lilla oskodda häst. Hon blev öm i samma stund hon klev ur stallet. Så öm att hon inte ens kunde gå på gräs utan ryttare och tydligt visa att hon hade ont.

Min häst verkas var 10-12 vecka ca, vilket min hovis tycker är lagom. Går det längre tid är det heller ingen fara enligt honom. Kortare tid är onödigt.

Hon har inga skor och rids på alla underlag. Har inte någon gång visat sig att inte kunna gå, förutom när hon blev "felverkad" av han som fick verka henne akut.

Vilket är mest säkert på is, med eller utan skor med brodd?

Var 8-10 vecka så verkas och skos våra hästar. Det är tre stycken och dom är skodda runt om allehopa.
Ibland kan det ju bara vara 6 veckor emellan och ibland längre men för det mesta blir det var 8 veckor emellan.

Blir det isigt så åker skor på med rejäla brodd. Ingen tvekan alls där för min del ;)

Samma intervall oavsett om de har skor eller ej - var 4:e vecka.

Har just nu en helskodd och en halvskodd. Den halvskodda shettisen helskos när de blir halt, för att kunna broddas, sen får han gå halvskodd igen till våren.

Min häst verkas annorlunda än en skodd häst. Tror att han sa att man tar mer på hoven på skodda hästar än på en som sliter sina hovar en viss del alldeles själv.

Det är väl mycket möjligt att det är så. Jag har aldrig frågat min hovslagare.

Blir det isigt så åker skor på med rejäla brodd. Ingen tvekan alls där för min del ;)

Även om de klarar att gå utan skor så att säga? Så en skodd häst med brodd är säkrare än en oskodd häst?

Anledningen till den frågan är att många hävdar att min häst som är utan skor inte halkar så lätt som de med skor och brodd. Jag rider mycket på asfaltväg och i skog och känner mig lite osäker på att rida så när det är halt. Men jag vill ju inte harva runt på bana bara för det. Vi trivs inte på banan alls, jag och min häst!

Nej, min erfarenhet är att på ren is är det bara skor med brodd som ger tillräckligt fäste. Det kombinerat med snösula så man inte får en massa styltor som gör det extra halt. Skulle aldrig chansa på den fronten:cool:

Samma intervall oavsett om de har skor eller ej - var 4:e vecka.

Har just nu en helskodd och en halvskodd. Den halvskodda shettisen helskos när de blir halt, för att kunna broddas, sen får han gå halvskodd igen till våren.

Varför så ofta?

Jag har två hästar som rids (när de inte är konvalecenter..) . Den ena brukar få gå barfota under barmarksperioden, men skos med skor och brodd så fort det blir snö/is och halka.

ca var sjunde vecka.
Samma intervall som verkningen

Som sagt, rids barfota under barmarksperioden.

Jadu. Jag skor de som behöver skor och låter de som klarar av att bara barfota vara barfota. Det finns ju hovboots som man kan brodda så man kan rida en barfotahäst även under vintern, men jag vill inte låta honom gå utan brodd i hagen heller.

En följdfråga är

Samma hovslagare (utbildad sådan) till båda hästarna. Hovis tar och verkar lite mer på sko-hästen, men det kan ju bero på att sko-hoven inte haft någon möjlighet att slitas ner på samma vis som en barfotahov.

Vilket är mest säkert på is, med eller utan skor med brodd?

Sko med snösula och fyrbroddad runt om tycker jag är det mest överlägsna.
Sen kommer en broddad (4 st) barfotasko.
Sen en barfotahov
Minst säkert på is är en skodd hov utan snösula och brodd, rent livsfarligt.

Jag skor och verkar var 7 vecka på min halvblodsherre.. Byter skor varje gång för att alltid ha fräscha. Skulle egentligen behöva sko var 6e vecka men måste kompromissa för att få den bästa hovslagaren i länet. Han skor bara åt mitt håll var 7 vecka så jag måste haka på då för att få sko hos honom. Han har tagit sig ann min häst fast han har fullt så jag kan inte klaga ;)

Har försökt ha honom barfota bak men han blir hovöm på en gång. Så jag föredrar skott så han slipper gå å spänna sig.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 123
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka