Verkligheten i P3, sexköp

Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Ibland funderar jag över vilka det är i min omgivning som är pedofiler, för att jag är säker på att dom finns där.
Rent statistiskt sett finns de ju där i alla fall.

Men vad gör man när man "tror" att någon förgriper sig på sina barn? Jag har en bekant som dyker upp i min umgängeskrets som är lite fel rent sexuellt. Det går inte att sätta fingret på liksom, men man känner att han är lite "äcklig". När jag träffade honom och hans dotter på stan fick jag en ännu starkare känsla att någonting inte står helt rätt till. Men vad gör man? Jag känner ju knappt människan, det är ju bara en känsla.

Däremot är jag helt säker på att jag känner flera våldtäktsmän. Jag vet bara inte vilka de är. Men statistiskt sett så känner jag säkerligen flera stycken. Med tanke på alla tjejer jag känner som blivit våldtagna måste jag ju också känna flera förövare!!
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Fast andelen våldtagna tjejer och andelen våldtäktsmän är två olika siffror, där den förstnämnda åtminstone i USA (brist på svensk statistik) är runt fyra gånger så hög. Andelen våldtäktsmän bland vuxna män här i Sverige ligger gissningsvis på en procent eller två. Sen så stämmer inte bilden att den typiska våldtäktsmannen är som vemsomhelst utan våldtäktsmän kommer ofta från väldigt oordnade livsförhållanden. Umgås man främst med folk från någorlunda ordnande livsförhållanden så är det alltså inte alls särskilt säkert att man känner en våldtäktsman.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Jag tror att om det plötsligt blev socialt acceptabelt att vara pedofil så skulle såna krypa fram lite varstans. Jag tror att mörkertalet är enormt stort. Ibland funderar jag över vilka det är i min omgivning som är pedofiler, för att jag är säker på att dom finns där.

Som mor blir jag mörkrädd.

Samtidigt är det en enorm skillnad mellan att tända på unga tjejer och att faktiskt leva ut den böjelsen. Den är - tack och lov - inte socialt accepterad så jag misstänker att mänga män har fantasierna men gör inget åt dem.

Det finns ingen anledning att vara mörkrädd. Sannolikheten att en person lever ut sina sexuella preferenser är nog mindre än risken för trafikolycka t.ex.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Ja det är verkligen en stor skillnad och jag kan bli så arg när jag tänker på de här äcklen som inte kan tygla sina begär. Visst, de kan inte hjälpa att de känner som de känner (även om lite terapi kanske skulle kunna göra skillnad), men steget från att ha lust att göra något felaktigt till att faktiskt göra det är STORT! Det måste helt enkelt vara något fel på de är människorna, något stort jävla fel.

Det som gör mig riktigt ledsen är att jag har flera i bekantskapskretsen som har blivit utsatta som barn, och detta har naturligtvis påverkat dem även i vuxen ålder. Men det verkar vara så vanligt :(.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Andelen våldtäktsmän bland vuxna män här i Sverige ligger gissningsvis på en procent eller två.
Vart har du fått den siffran ifrån?

Men okej, om den stämmer att 2 på 100 st är våldtäksmän så känner jag garanterat någon. Jag känner ju mer än 100 st män liksom. Det är ju inte speciellt svårt att komma upp i den siffran om man har en någorlunda stor social sfär.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

kl

Jag tycker att det är fruktansvärt hemskt! Vuxna män, som i övrigt kanske anses vettiga tänder på barn/unga och till och med kan sjunka så lågt att ha sex med dem.

Jag försöker att tänka att alla män inte är sånna, jag måste ibland hålla den tanken levande i minnet.

Jag kan på ett logiskt plan, om jag tänker noga, förstå att man kan tända på det rena och orörda typ, men jag förstår inte hur man kan gå vidare därifrån. Jag kan inte förstå det. Jag bara äcklas över att det finns män, som har sex med barn utan att själv förstå vad det gör fel och hur fruktansvärt illa barnet blir behandlat. Eller vänta. Jag blir äcklad över att det finns män som har sex med barn.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

kl

Jag tycker att det är fruktansvärt hemskt! Vuxna män, som i övrigt kanske anses vettiga tänder på barn/unga och till och med kan sjunka så lågt att ha sex med dem.

Jag försöker att tänka att alla män inte är sånna, jag måste ibland hålla den tanken levande i minnet.

Jag kan på ett logiskt plan, om jag tänker noga, förstå att man kan tända på det rena och orörda typ, men jag förstår inte hur man kan gå vidare därifrån. Jag kan inte förstå det. Jag bara äcklas över att det finns män, som har sex med barn utan att själv förstå vad det gör fel och hur fruktansvärt illa barnet blir behandlat. Eller vänta. Jag blir äcklad över att det finns män som har sex med barn.
Ja, att man gillar ungt och orört förstår jag, men att man vill förstöra och smutsa ner den som är ung och orörd förstår jag inte.
Lyckligtvis har jag hittat en man som delar den synen. Han blev också äcklad av artikeln och undrade också hur de kunde vara så sexuellt störda att de tänder på outvecklade fjortisar.

Fast den gamla seden (som diskuterades tidigare i tråden) att gifta bort småflickor bottnade inte bara i sexualitet. Det bottnade i att mannen kunde vara säker på att ingen rört henne, föräldrarna slapp kostnaden för hemmaboende dotter och slapp risken att tjejens pubertet ställde till det så att hon inte var oskuld längre och därmed omöjlig att gifta bort. Plus att de fick fler makar att välja på om de hade en attraktiv vara på marknaden, som en ung flicka var.

Så det är inte säkert att den seden/kulturen visar att männen innerst inne är pedofiler nästan hela högen. Lyckligtvis...
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Vart har du fått den siffran ifrån?

Det är ju min gissning. Såvitt jag vet finns det ingen svensk forskning som uppskattar andelen våldtäktsmän men det finns utländsk forskning. I Sydafrika uppskattas det t.ex att 25% av männen har våldtagit och i USA 4,5%. Av lite olika anledningar tror jag att andelen våldtäktsmän i USA troligtvis är runt tre gånger så hög som i Sverige. Det kanske låter mycket men siffran sticker inte ut från den generella högre brottsprevalensen som finns i USA utan är snarare i underkant.

Men okej, om den stämmer att 2 på 100 st är våldtäksmän så känner jag garanterat någon. Jag känner ju mer än 100 st män liksom. Det är ju inte speciellt svårt att komma upp i den siffran om man har en någorlunda stor social sfär.

Det finns faktorer utöver andelen av män som är våldtäktsmän man måste ta i betänkande. Exempelvis:

Hur många kvinnor den genomsnittliga våldtäktsmannen känner. Är det t.ex färre än män som inte våldtagit så minskar det ju sannolikheten för att man som kvinna känner en våldtäktsman.

Demografin av ens bekantskapskrets, vilket jag snuddade på i mitt förra inlägg. Männen kvinna1 känner kanske bara en fjärdedel så stor sannolikhet att vara våldtäktsman jämfört med kvinna2 efter man vägt in en viss känd faktor.

Min poäng är att det kan variera så mycket p.g.a olika faktorer att det är svårt att säga att man garanterat känner våldtäktsmän enbart baserat hur många män man känner och andelen våldtäktsmän. Det blir som att ange ens risk att få lungcancer enbart på hur stor andel av befolkningen som får det utan att skilja på om man är rökare eller inte (nåja inte riktigt så extremt men ändå).
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Och vem har fött alla dessa män? Dessa män är söner till någon. Här finns föräldrar som uppenbarligen inte överfört några moraliska värderingar alls.
 
Sv: Verkligheten i P3, sexköp

Och vem har fött alla dessa män? Dessa män är söner till någon. Här finns föräldrar som uppenbarligen inte överfört några moraliska värderingar alls.
Tyvärr är det inte sådär enkelt att man lär någon vad som är rätt och fel och så blir människor såsom man format dem. På gott och ont kanske.

Många av de som är sexuella förövare har vuxit upp med trygga omständigheter och bra föräldrar. De har bara en helt annan syn på vad som är rätt och fel.

Och i ärlighetens namn är det nog inte så jättesvårt. Jag är uppvuxen i antagligen en av Sveriges mest skyddade verkstäder med mina föräldrar. ;) Men jag har åsikter och jag gör massor med saker som mina päron tycker är rent förkastliga och hemska. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp