Sv: Verkad in till vita linjen?
Skulle tro det? Alltså en kombination av alla olika faktorer.
Skulle tro det? Alltså en kombination av alla olika faktorer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
Svarar flera på en gång
Som sagt blev det tyvärr en miss när vi bytte telenr. annars ser jag det som en självklarhet att vara med när hovis kommer. Speciellt om det är en ny.
Min häst fungerar bra med ett skoningsintervall om ca 7v. och detta var en skoning i sjunde veckan. Tyckte inte att tårna var längre än normalt och hon sliter dem ganska bra vid ridning på blandat underlag med tåkappor.
Jag har vid några tillfällen varit tvungen att ta ut en ny hovis när ordinarie har varit sjuk. De har då varit väldigt noggranna med att "kopiera" ordinarie hovis skoning - för att det inte ska bli för stor förändring. Kanske lite därför också som jag blev fundersam, vet ju hur hovarna brukar se ut när de är nyskodda i vanliga fall.
Känns verkligen jättedumt att jag inte kunde vara med vid skoningen och självklart ska jag ringa till nya hovis och fråga hur han har tänkt.
Här kommer bilderna:
http://www.pixbox.se/pic_show_id30833206.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30833205.html
/Em
Olika beroende på rörelsemönster och hornkvalitet kanske?
EN häst som 'släpar' tån t ex lär ju iaf teoretiskt slita ner den mer än en häst som inte gör det? Samma sak en häst med 'stenhårda' hovar sliter ner mindre än en med mindre hårt horn?
Vissa kan ju gå barfota och det finns massor av verka bort ändå, medan andra får 'ingenting kvar' av sina hovar när de går barfota. Trots exakt samma förutsättningar.
Vi har ju skott L med sidokappor fram just för att tån ska hållas lika kort hela skoperioden, då slits den ner (och gör den inte det kan jag ta fram raspen). (Nu sist skoddes han med tåkappor iom att det sen tappskon var för trasigt för att kunna ha sidokappor, vi ska byta tillbaka igen sen).
kl
är det efter bilden?
jag tycker att den fortfarande är rätt lång i tån jag....
Det där är väl ändå inte speciellt rättvist, och en rätt onödig kommentar.
Jag har dessutom inte kritiserat skoningen, bara förklarat att hästen kanske hade väldigt långa tår INNAN skoning (eller, efter föregående skoningar, eftersom TS själv tyckte att den i jämförelse hade väldigt korta tår nu.) så nya hovisen ville kanske rätta till det med att successivt korta tån.
Vad i det uttalandet gör att du tycker att vi borde sko den själva för att "visa hur det ska se ut"? Jag är åtminstone inte hovslagare, jag har skott på döhovar och vet hur svårt det är för en lekman (tillräckligt svårt! ) men jag har erfarenhet av många hovisar, vissa bättre, vissa sämre. Och även av många hästar med bättre eller sämre utgångspunkt för en korrekt skoning.
Men jag får inte ha en åsikt om en skoning, för att jag inte kan sko bättre själv?.....