Verka hovarna vid fång

S

snuffo_12

Hej!

Min lille fick surt nog fång i förrgår och i morgon skulle hans hovar blivit verkade. Undrar om det kan vara någon fara att verka dem när han har fång?
En bekant till mig sa att hovarna skulle verkas ner ganska mycket. Jag har ingen aning om detta och tyckte jag skulle fråga här, kanske dumma frågor men bättre att fråga och få veta än att köra på och det blir helt fel! :)

Vissa säger att hästarna ska vila/stå stilla så mycket som möjligt när de har fång och från andra håll får jag höra att man ska gå långa promenader. Vilka är era erfarenheter och vad tycker ni är bäst?

Sv: Verka hovarna vid fång

Det jag har lärt mig är att man ska korta tårna så att trycket i hoven minskar, sen ska hästen stå på mjukt underlag. Promenade vet jag inget om men om det är en kraftig fånganfall så låter det dumt att gå promenade med en häst som har ont. För det har dom garanterat

Har du en godkänd hovslagare så vet denne vad han ska göra. Har du kontaktat vet? Är hästen röntgad?

Den ska stå still på mjukt underlag. Absolut inga långa promenader!

Låter som att han är i det akuta stadiet av fång? Då skulle jag nog inte verka honom. Det är en helt onödig påfrestning för honom att tvingas stå på tre ben och balansera om han har ont redan av att stå på fyra. :crazy:

Svarar alla..

Inget kraftigt anfall han har fått, såg att han var aningen stel i förrgår och jag tyckte vi skulle ta det säkra före det osäkra och kontaktade veterinär, har förresten en annan tråd om det här. Han är inte röntgad då veterinären inte tyckte vi skulle göra det om han inte blir värre.

Han stod inne igår, fast jag tyckte det var lite konstigt för veterinären tyckte vi kunde ha honom gåendes som vanligt i våran stora hage, för han sprang säkert inte ändå... Jag tyckte i alla fall att vi skulle stalla in honom ändå och så byggde jag lite snabbt en liten hage igår som han går i nu idag.

Han är inte så illa däran än, då han gärna står och vilar bakbenet, lyfter och slår med frambenen som han brukar göra när han får tråkigt. Detta upptäcktes väldigt tidigt, nog därför som han beter sig nästan som han brukar förutom att han är stel. Kanske ska vänta ändå med att verka?

Jag hade låtit hovis korta tån för att underlätta överrullningen, inga promenader, box alt sjukhage (mjukt underlag)

Min lille fick surt nog fång i förrgår och i morgon skulle hans hovar blivit verkade. Undrar om det kan vara någon fara att verka dem när han har fång?
En bekant till mig sa att hovarna skulle verkas ner ganska mycket.

Jag antar att du har en kunnig hovslagare? I så fall är det han eller hon som ska avgöra hur hästen bör verkas!

Vissa säger att hästarna ska vila/stå stilla så mycket som möjligt när de har fång och från andra håll får jag höra att man ska gå långa promenader. Vilka är era erfarenheter och vad tycker ni är bäst?

De ledande djursjukhusen rekommenderar boxvila i det akuta skedet. Att ha hästen ute i stor hage/gå promenader är inte att rekommendera. Dessutom får ju din häst smärtstillande, och då kan den röra sig för mycket eftersom den inte känner smärtan i hovarna. Du har redan fått länk till Strömsholms rekommendationer - jag hade läst och följt dessa!

Vilket tjat om röntgen!!
Hästen har ju precis "insjuknat" inte sjutton röntgar man då.Dessutom så kan man låta hästen stå på något mjukt medans man verkar. Att korta tån är nödvändigt för just lätta på trycket som de flesta redan skrivit. Är det lindrig fång så finns där ingen anledning att röntga!

Var på en föreläsning med "fånggurun" Ove Wattle i onsdags, och om jag tolkade honom rätt så är det bäst att låta hästen vara tills läget stabiliserat sig något. Dels för att inte orsaka mer skada i hoven än vad sjukdomen i sig gör i det akuta skedet, men även för att inte utsätta hästen för att stå på tre ben och belasta när den har ont.

Är hästen i stort behov av verkning just nu (långa tår etc) kanske man får omvärdera efter individens situation, men gör det i så fall i samråd med en hovis som kan fånghästar.

Ja, det är kunnig och godkänd hovslagare, ska höra med henne imorgon när hon kommer, men var lite nyfiken så tänkte jag kunde ta och höra här, hon brukar vara ganska svår att få tag så har inte riktigt haft någon chans att fråga henne.

Har inte tänkt ta några promenader, blev bara lite fundersam, främst på vilket sätt det kunde vara bra med promenader. Sen tycker jag det var mycket konstigt av veterinären att säga att han skulle vara ute i hagen bara han inte sprang, men det trodde han inte han gjorde. Men jag hade sett honom springa lite innan vilket jag sa och då sa han att jag skulle bygga en liten hage. För övrigt tyckte jag han gav ganska lite information överhuvudtaget.
Missade länken då jag nog skrev under tiden det kom in. Ska ta och läsa igenom den nu!

Sen tycker jag det var mycket konstigt av veterinären att säga att han skulle vara ute i hagen bara han inte sprang, men det trodde han inte han gjorde.

Alla veterinärer är inte lika uppdaterade angående fång. Det är därför jag tycker att det är bäst att höra med veterinärer på de lite större hästklinikerna/djursjukhusen.

Hur går det med din sötnos? Det är jätte svårt med fång även om det är lindrigt. Har följt Strömsholsm råden här och det har fungerat mycket bra på min häst.

Jag vet faktiskt inte riktigt... Idag är sista dagen han ska få medicin. Tycker han går lite bättre nu, han är ute i en liten hage varje dag. Jag struntade i att låta hovarna verkas i onsdags, var inte så farligt med dem så valde att avvakta lite. Ska ringa och höra med en hovslagare som vi haft förut till andra fånghästen och höra vad han har att säga.

Jo, det är jättejobbigt även om det inte är så allvarligt. Har varit hemma det mesta utav dagarna denna vecka pga att jag vill hålla koll på honom. Är jätteorolig för att han kanske inte ska bli bättre..:(

Ska även ringa veterinären igen och höra hur jag ska gå tillväga nu. Somsagt gav han nästan ingen information alls utan gav bara medicinen och sa att han skulle ha den i 6 dagar. Ingenting om hur jag skulle göra sen...
Råden har hjälpt mig mycket med, jättesnällt av dig att skicka länken! :)
Tack för omtanken :)

Jag känner med dig och hästen. Det är jätte svårt med fång. I bland behövs en längre period med medicin och stikt box vila. Så dom får stödet från ströt i hoven. Det kan var svår att få det ute. Men det är verkligen inte lätt med en fång häst. Håller tummarna.

Kollade pulsen i hovarna, såg när han gick osv.

Pudlan:

Ja, det värsta är att jag tror han hade förgåtts helt utav att stå inne. Nu när han står i den lilla hagen märker man redan hur rastlös och långtråkigt han har. Börjat bita på stolpar osv. Han är en sån häst som behöver kunna gå i stora hagar flera timmar om dagen annars blir han riktigt riktigt olycklig. Men jag vet att jag får se förbi det, det är ju för hans eget bästa liksom, men så länge det går kommer jag ha honom ute i den lilla hagen.

Men idag såg jag att han synbart blivit bättre, blir så glad :laugh:

Blir glad att hästen verkar bättre. Jätte svårt om dom blir otåliga och rastlösa. Hoppas att det bättrar sig. Vi fick några bak slag men allt har gått bra sen här.

Nu får han stå inne ett tag då han inte blivit så himla mycket bättre som vi skulle velat. Och usch vad hemskt det känns att stänga in honom.:(
Dessutom har jag två andra hästar som också behövt stå inne eftersom han som är dålig inte kan stå ensam, eller han kan, men jag litar inte riktigt på det så jag vill helst vara hemma för att kunna hålla koll. Och jag vill heller inte låta bara en häst gå ensam i hagen när jag inte är hemma. Men nu är i alla fall de andra två ute i hagen och lillen får stå inne, så går jag ut med jämna mellanrum och tittar till honom.

Visade direkt hur dum han tyckte jag var genom att börja gnaga på boxgrinden. Han brukar aldrig krubbita. Men han får stå i en stor box nu med två luckor, en ut till hagen så han kan stå och titta ut, och en till en annan del av stallet. Så har han lite mer att göra.

Skönt att höra att de går bättre för din ponny med! :)

Bra att han kan titta ut på dom andra om han vill. Min lilla ponny har fått skor framme nu och blivit en pigg och glad liten häst:) verkar inte vara några men men givetvis kommer jag att vara mer än försigtig med betet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 831
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 350
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 234
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka