Ventil, lucka - vad heter det?

tanten

Trådstartare
I muren ovanför vedspisen har det suttit en sådan där rektangulär lucka som svänger . En ventil som man kan öppna och stänga efter behag. Oftast försedd med en kedja som man manövrerar den med.

I det här huset har de sågat bort luckan och hade satt dit en ful fläkt som var död redan när jag flyttade hit. Nu har jag tagit bort fläkten och målat muren. Alltså är det ett hål nu,

Behöver montera dit en ny lucka. Har ingen större framgång i mitt googlande. Finns det någon här som vet vad den heter så jag kan få tag i en?

I muren ovanför vedspisen har det suttit en sådan där rektangulär lucka som svänger . En ventil som man kan öppna och stänga efter behag. Oftast försedd med en kedja som man manövrerar den med.

I det här huset har de sågat bort luckan och hade satt dit en ful fläkt som var död redan när jag flyttade hit. Nu har jag tagit bort fläkten och målat muren. Alltså är det ett hål nu,

Behöver montera dit en ny lucka. Har ingen större framgång i mitt googlande. Finns det någon här som vet vad den heter så jag kan få tag i en?
Spisventil?
Åk till ngn kamin försäljare och se om de har ngt som kan passa.

är det spjäll du menar?
Nej.
Det är en separat ventil till en rökkanal som inte är kopplad till någon eldstad. Kanalen har ren vädringsfunktion.

Jag är urusel på att förklara men...

Hålet är alltså rektangulärt, hos mig ca 22x15 cm. Där har suttit en plåtskiva, fäst i en punkt i neder och överkant så att den går att svänga så hålet öppnas eller stängs, efter behag.

hittade en bild.
kc3b6ksriv-9.jpg

Det är alltså den där "luckan" jag är ute efter och inte hittar och inte vet vad den heter. Hos mig har de sågat loss den.

njae? Den där ser ut att vara en ren ventilationsventil. En sådan som finns nära taket i rum.

Det jag har liknar mer det den sidan kallar imventil. Men ändå inte.

Gah. Varför vet jag inte vad den heter. Jag har levt med sådana i stort sett hela livet och har inget namn på dem!!! :banghead: :banghead: :banghead:
Måste det vara en exakt likadan som du har nu? Det går inte med en imventil då?

Kan du inte be någon tillverka en sån lucka i koppar då? Finns antagligen inte en standard lucka som passar din nu.
och det är ju bara en 4kant med 2 piggar och en kedja ;).

Kan du inte be någon tillverka en sån lucka i koppar då? Finns antagligen inte en standard lucka som passar din nu.
och det är ju bara en 4kant med 2 piggar och en kedja ;).
Jo visst kan jag be "nån" tillverka en. Absolut inte i koppar dock. Svartplåt bör det nog vara.
Vet inte var jag hittar "nån" bara. Känner ingen som skulle passa in på beskrivningen... Plåtverkstad - näe? Smed - absolut inte.

Men fortfarande vore det trevligt att kunna beställa en utan att behöva göra omfattande beskrivningar.
"kan du göra en XX med måtten ~ 22x 15 cm"
Istället för skulle du kuna tillverka en lucka som ser ut ungefär såhär med de här funktionerna, det här materialet, det här.....etc etc etc etc"

Jag misstänker ju att det finns en uppsjö av dem någonstans. Bara jag listar ut vad de heter!

Jo visst kan jag be "nån" tillverka en. Absolut inte i koppar dock. Svartplåt bör det nog vara.
Vet inte var jag hittar "nån" bara. Känner ingen som skulle passa in på beskrivningen... Plåtverkstad - näe? Smed - absolut inte.

Men fortfarande vore det trevligt att kunna beställa en utan att behöva göra omfattande beskrivningar.
"kan du göra en XX med måtten ~ 22x 15 cm"
Istället för skulle du kuna tillverka en lucka som ser ut ungefär såhär med de här funktionerna, det här materialet, det här.....etc etc etc etc"

Jag misstänker ju att det finns en uppsjö av dem någonstans. Bara jag listar ut vad de heter!

Fråga sotaren? Alltså vad de heter.

@tanten: Kan ev fixa en som är specialtillverkad men det kommer isåfall att ta lite tid.

Annars säjer jag ändå plåtverkstad, det är inte någon avancerad design och de har klippverktyg och svets. Samt kopiösa mängder plåt :D

Tack!

Onekligen är det en imlucka. Det som förvillat mig när jag tittat på liknande tidigare är att den inte verkar sluta tätt utan ständigt ha en liten springa nedtill? Det har jag inte sett på någon enda gammal lucka.

Nåväl. jag har beställt en från Floby Överskott så får vi se om det funkar. Blir sensommarens jobb att knacka bort den gamla infästningen och montera dit det nya. Klättrade in bakom spiskåpan med pannlampa och det finns gott om plats att vidga hålet i nederkant så det får plats en 23x15.

Nu kan jag svänga mig med rätt termer :up:

Buke :bow:

(förresten - jisses så mycket skojigt de hade på den sidan!!!)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka