Ventil-ate

linafina

Trådstartare
Finns det någon här som testat VENTIL-ATE till sin häst med dammkänslighet, hosta eller pollenkänslighet?

Jag funderade på att testa detta på min häst som har visat sig vara rejält dammkänslig.

Det skulle vara bra att höra om någon har någon erfarenhet utav det. Det kanske är så pass nytt att ingen testat det ännu?

Sv: Ventil-ate

det kanske är bättre att börja med att ta bort orsaken? hjälper inte det så bör man börja med att rådfråga en veterinär innan man experimenterar själv....

tycker jag :)

Klumpigt av mig att nämna att jag tänkte prova när det ligger långt fram i tiden och givetvis med veterinärs inrådan isåfall. Glöm att jag skrev att jag funderade på att testa och svara bara om Ni har erfarenhet utav det.

Jag vet inte vad det är men googlade och fick upp ett 'fodertillskott' är det det? I så fall, varför i hela friden vill du ge det?

Vitamin C bildar hästen själv, och de har otroligt dåligt/lågt upptag av tillfört vit C. Selen osv finns andra, båda billigare och bättre källor att ge. Inget av de lär han någon påverkan på ev hosta.

I övrigt så vitlök och örter. Det kan teoretiskt ge en viss symptomlindrande effekt, likt andra örtblandningar (finns ju en uppsjö riktade mot hosthästar). Men jag har svårt se poängen. Har hästen så lindriga besvär att örter hjälper - ja då hade det hjälpt lika bra och dessutom grunden och inte bara symptomen, att ändra miljön.

Har hästen mer besvär kommer örterna inte hjälpa, även där är grunden miljön. Ibland är det svårt göra något åt den (svårt skydda hästar från pollen t ex), och då är det veterinärmedicinska preparat som behövs oftast.

Jag har en damm- och pollenallergiker, och jag skulle inte lägga ens femtio öre på ventilate. Jag har gjort vad jag kan miljömässigt, vilket räcker mot dammhostan. Pollenallergin så där får han veterinärmedicinsk hjälp om/när det behövs (kortisoninhalationer i mask)

Information från internet:

Winergy Ventil-ate är testad på hästar i alla typer av miljöer med goda resultat. Med sin unika blandning av bla C, E-vitamin tillsammans med selen och örter har gjort att tävlingshästar kan tävla även under pollensäsong, samt att dammkänsliga eller sk, hosthästar får en dräglig miljö där de kan andas utan ansträngning. Nu tar vi in denna unika produkt från Spillers.

Fortfarande ingen som har testat detta preparat?

Jodå, jag såg det. Läste du studien? (Det finns inget i studien som stöder det där reklampåståendet, däremot förenklat visar studien att behandlade hästar verkar kunna klara "oxidant load" bättre, vilket naturligtvis är bra.)

Så min fråga kvarstår fortfarande varför du vill ge det, alltså vad du vill uppnå. Minska synliga symptom som hosta osv - eller för att så att säga ge hästen "bästa möjliga förutsättningar"?

Det finns en del användaromdömmen om du googlar på engelska, vid en mycket snabb koll här nyss verkar det vara ungefär 50-50 omdömena - men det är ju fullt normalt för ett tillskott, och sitter antagligen i dels att hästar är individer, och att ofta när ett tillskott ges för att hjälpa något "sjukligt" så ändras andra parametrar i hästens skötsel med, vilket kan påverka med.

Det är en lång historia och inte aktuellt just nu att prova. Förhoppningsvis slipper jag det även i framtiden. Jag blev trots det nyfiken på om någon testat det, därav trådstart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
691
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V