Sv: Ventil-ate
Jag vet inte vad det är men googlade och fick upp ett 'fodertillskott' är det det? I så fall, varför i hela friden vill du ge det?
Vitamin C bildar hästen själv, och de har otroligt dåligt/lågt upptag av tillfört vit C. Selen osv finns andra, båda billigare och bättre källor att ge. Inget av de lär han någon påverkan på ev hosta.
I övrigt så vitlök och örter. Det kan teoretiskt ge en viss symptomlindrande effekt, likt andra örtblandningar (finns ju en uppsjö riktade mot hosthästar). Men jag har svårt se poängen. Har hästen så lindriga besvär att örter hjälper - ja då hade det hjälpt lika bra och dessutom grunden och inte bara symptomen, att ändra miljön.
Har hästen mer besvär kommer örterna inte hjälpa, även där är grunden miljön. Ibland är det svårt göra något åt den (svårt skydda hästar från pollen t ex), och då är det veterinärmedicinska preparat som behövs oftast.
Jag har en damm- och pollenallergiker, och jag skulle inte lägga ens femtio öre på ventilate. Jag har gjort vad jag kan miljömässigt, vilket räcker mot dammhostan. Pollenallergin så där får han veterinärmedicinsk hjälp om/när det behövs (kortisoninhalationer i mask)