Vems är hunden?

Saybia

Trådstartare
Visste inte var jag skulle sätta den här tråden (flytta om det behövs).

Nåja, såhär är det:
Sålde min hund för snart ett år sedan, köparen lät jättebra & jag var då i akut behov att "bli av" med hunden så jag lät köparen ta hunden på avbetalning (till ett ett mycket bra pris). Vi skrev kontrakt- båda skrev under,vi skrev köpesumman - dock aldrig att det var på avbetalning...
Nu har det som sagt gått snart ett år & jag har ännu inte fått fullt betalt för hunden (bara hälften), har flera gånger pratat med köparen & är det inte "jag har inte råd just nu"så är det att "lugn bara lung, pengarna kommer snart...". Men när?:confused:
Har funderat på om jag någonsin kommer få betalt för hunden eller om det bara kommer "flyta förbi"... Har länge tänkt att ge köparen ett alternativ: Betala innan ***** månad eller så tar jag tillbaka hunden. Men så kan man väl kanske inte göra när det är kontrakt skrivet? eller?
Till saken hör att jag har kvar alla hundens papper i min ägo (registreringsbevis, vaccinationsintyg/veterinärintyg, ägarregistrering & ID-anmälan -från förra ägaren samt ett veterinärintyg från när hunden köptes från uppfödaren). Tanken är att köparen ska få alla papper när hon betalat färdigt.
Enligt vad jag tycker så borde jag vara mer hundens ägare än köparen eftersom jag har hundens alla papper men jag vet inte hur det funkar??

Nån som har varit i samma/liknande situation? Hur löste ni det?
Nån som har koll på vad som gäller? Har jag rätt att ta tillbaka hunden om det skulle bli nödvändigt? (antar att köparen inte vill lämna ifrån sig henne frivilligt)

/Saybia - som aldrig mer ska sälja på avbetalning

Sv: Vems är hunden?

Vilket datum skulle den nya ägaren ha betalt hunden?

Om det datumet passerat så är hunden din eftersom hunden inte är betald.

Har ni inte skrivit ett senaste datum så är det kanske lite svårare, men hunden är i alla fall din enligt ägarbevis osv - så du kan lugnt hämta hunden när du vill; tror jag i alla fall. :crazy:

Varför sålde du hunden och vad är det för typ av hund?

Senast ändrad:

Jag har ju inte sett papret ni har skrivit hur det är formulerat. Men har du inte skrivit in i det att du förbehåller dig äganderätten tills dess att hunden är helt betald kan du INTE hämta hunden. Den är såld och du har egentligen gjort fel som inte lämnat ut hundens papper.
Det du kan göra är att skriva en räkning på det belopp som är kvar att betala och skicka till köparen med ett sista betalningsdatum. Om köparen inte kommer med några invändningar så kan du om den inte betalas gå via Kronofogden och begära utmätning av beloppet. De är väldigt trevliga hos Kronofogden så du kan ringa dit och fä hjälp om det skulle gå så långt.

Tyvärr, så kan hon vare sig hämta hunden...
Det är upp till säljaren att bevisa att hon inte fått full betalning för hunden om det skulle gå så långt.

prinsessfeminist skrev:
Varför sålde du hunden och vad är det för typ av hund?

Sålde henne för att jag inte kunde aktivera henne nog mycket, hon var understimulerad när jag tog henne & jag trodde att jag skulle ha tiden att aktivera henne nog mycket men tyvärr inte... Så därför bestämde jag mig för att sälja henne till ett hem som hade nog med tid för henne & där hon skulle få arbeta.
Det är en vallhund..BC.

Till alla: Okej, tack för hjälpen. Då är det bara att hoppas att hon som har henne nu betalar för henne, chansen finns ju att jag i allafall får betalt såsmåningom för enligt nya ägaren så ska de börja tävla & för det så antar jag att man måste ha hundens reg.bevis...
Hmm..är det föressten fel att behålla hundens papper tills köparen betalat hela köpesumman? :confused: Vet många som gjort på det viset när de sålt hundar (och andra djur) på avbetalning för att som säljare ha en liten "säkerhet"...

Egentligen så är det fel att behålla papprena som en säkerhet, men det är rätt så vanligt.
En liten grej att tänka på är att det är INTE svårt att beställa en dublett på stamtavlan om nya "ägaren" vill det......

Även om det är fel att behålla papprena tycker jag du ska göra det, vad som än står i lagen borde inte människan få papprena förrän du fått alla dina pengar.

Det är som jag skrev innan. Säljer man något på avbetalning så skriv in i avtalet att man förbehåller sig äganderätten tills dess att det är till fullo betalt. Då kan man ta tillbaka det som man "sålt" om det inte betalas och man äger det till den dagen det är betalat. Då är det inte heller några problem att behålla alla papper. Dessutom kanmna skriva in att den summa som betalts, i det här fallet hälften, tillfaller säljaren om köpet inte fullföljs.
Men har man inte gjort det förbehållet är varan /hunden inte ens egen längre den är såld. Köparen har en skuld till säljaren men äger varan/hunden.

Gnist skrev:
Egentligen så är det fel att behålla papprena som en säkerhet, men det är rätt så vanligt.
En liten grej att tänka på är att det är INTE svårt att beställa en dublett på stamtavlan om nya "ägaren" vill det......

Helt korrekt! De kan tävla, sälja vidare.... göra vad de vill! Det är deras hund om de har lagt en handpennig på henne och ni har skrivit avtal (om det, som nämnts, inte finns någon passus i avtalet). Det är bara för dem att beställa hem stamtavla, HD-röntgen etc från SKK. Allt du kan göra är att sätta kronofogden på dem om du inte får dina pengar....:mad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 996
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka