Vems är felet?

Sv: Vems är felet?

*KL*

Badas.

"Icke tankande" varelser kraver av oss "tankande" att vi tar vart ansvar - dvs. inte har osnutna ungar och ser till att vara hundar inte blir stressade/pressade och agerar.

Nu talar jag inte som mor utan som faster - den av mina syskonbarn som Blivit hundbiten fick skylla sig sjalv. Han visste MKT val vad han gjorde nar han stampade pa hundens svans. Hunden i fraga gjorde helt ratt och markerade (det blev inga marken pa pojken). Dar brast faktiskt foraldrarna i uppsyn av sitt barn, de ar mkt medvetna om att han kan fa for sig att gora san sk-t.

Han gor det inte langre mot hundar - och hunden i fraga ar varldens basta barnvakt at agarnas smattingar.

Sa i vissa situationer anser inte jag att det ar hundagarens fel. I andra situationer ar det. Men manf ar hjalpas at och tanka at de som inte tanker. Oavsett om det ar hundagare. foraldrar eller barn.

Amen! Du beskrev det betydligt bättre än jag gjorde.:bow:

Är jag trög, eller du?
Förstår inte vart du vill komma?
Jag har aldrig påstått att man kan skyffla över ansvaret på föräldrarna, vare sig hela eller bara lite.

Jag är visserligen förkyld, men har du vaknat på fel sida? Varför hugger du som en kobra?

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade ditt svar. Jag tolkade det som att du anser att det enbart är hundägarens ansvar därför att det inte är olagligt att ha ohyfsade ungar. När du sedan tar upp jämförelsen med våldtäktsoffer, så fattar jag nada... Vad har dem med saken att göra?

För min del anser jag att man som hundägare måste ha koll på sin hund. MEN föräldrarna måste också ta ansvar för att deras ungar inte springer fram till vilken hund som helst. Jag har själv råkat ut för en situation som hade kunnat gå illa, med en osäker hund som, innan vi hann reagera, var på väg att "antastas" av en unge medan barnets mormor bara slött tittade på. Situatonen klarades upp genom att husse raskt gick undan med hunden och jag vände barnet på rätt köl, tillbaka till mormor. Mormor sa inte ett ljud överhuvudtaget. Det är inte OK, tycker jag. Som hundägare är man ansvarig för sin hund och dess görande, jag skulle aldrig dröma om att inte ha det, även om våra nuvarande hundar är sociala varelser som ytterst gärna hälsar på främmande oavsett ålder. Däremot är man INTE ansvarig för andras ungars beteende.

Har man hund får man hålla koll på den och har man barn får man hålla koll på dem.

Har själv en hund som är osäker bland barn. Därför håller jag extra koll på honom när vi är bland barn, eller låter honom få lugn och ro i ett annat rum.

Enligt vissa här var det alltså delvis mitt eget fel som blev biten i låret när jag gick förbi en man och hans hund på en utställning..

Hunden satt tämligen kloss bakom husse och jag passerade med min hund på drygt 1½ meters avstånd. Tyvärr för mitt lår, så var kopplet längre än så = när hunden gjorde sitt utfall så nådde han fram och resultatet blev ett bett i låret med efterföljande små bithål och rejäl lårkaka.

Jag tar för givet (och nästan hoppas) att hunden egentligen ville hugga tag i min hund som gick på min vänstra sida, alltså liten bit längre från den attackerande hunden än mitt högra lår.

Husse hade noll koll, men jag skulle såklart hållit mig längre bort trots att utrymmet inte medgav det eller?

:crazy::crazy::crazy:

Hur slutade det hela??

Jag blev så paff och gammelmannen min blev lite störd (läs förbannad) av att nån flög på hans matte, så jag fräste bara till att han skulle hålla ordning på sin hund och gick därifrån. Var inte förrän senare när jag gick på toan som jag såg att det faktiskt gått hål på skinnet och att det var begynnelsen till lårkaka modell stor.

Gick ut i ishallen igen och letade efter hund + ägare, men de hade nog gett sig av därifrån. Talade dock om det för en funktionär så att de skulle veta om att något hänt i alla fall.

TYVÄRR måste jag säga att en hel del som har jakthundar har noll uppfostran,, noll social träning och dessvärre också noll koll på hundarna :crazy:

Senast ändrad:

Givetvis skall man som förälder lära sina barna tt man MÅSTE fråga innan man hälsar, men de yttersta ansvaret ligger på hundägaren.

om en hund inte gillar andra hundar speciellt mycket, är de ju ÄGARENS ansvar att se till att den inte stör eller gör någon annan hund illa, lika så om en hund inte gillar barn, var uppmärksam!

Husse och mammans. Jag tycker båda har ansvar att hålla koll på sina respektive som var inblandade. Barnen kan inte tänka på samma sätt som en vuxen, likaså hundarna.

Bådas men främst hundägaren i detta fallet eftersom han inte alls har hundarna under uppsikt. Hade han haft det hade han i god tid kunnat säga åt barnen att sluta "jaga" hundarna.

I andra fall är det ju inte lika lätt att förutspå vad människor ska ta till, ex. var jag med om att min hund lekte tillsammans med en annan hund på en gräsmatta vid vägen. Båda hundar var kopplade och helt uppe i varandra när en man kommer gående. När han sedan passerar min hund som står i "lekställning" tar han ett steg in på gräsmattan och klappar min hund på rumpan. Beskriver nog bäst hur jag såg ut med en smiley: :eek:

I detta fall är jag fullt medveten om att jag skulle vara skyldig om min hund gjorde något, lyckligtvis har han inga problem med okända människor som kommer bakifrån och klappar honom på rumpan, men jag är ändå förvånad över vissa människors totala brist på självbevarelsedrift.

Som i första faller, hundägaren kommer antagligen vara skyldig men vad är det egentligen värt om ens barn får leva med ärr resten av livet och man själv hade kunnat förhindra det genom att säga åt dem att inte störa hundarna? Är det värt att bli hundbiten bara man har rätt?

*kl*

Jag håller med de flesta, hundägaren borde haft koll på sina hundar och sagt åt mamman att hålla barnen borta.

I Mammans fall är jag övertygad om att hon inte anser att små hundar är farliga och hon kan definitivt inte läsa av en hunds språk, samma Mamma höll sina barn på avstånd när vi pratade i sommras och jag hade min amstaff 6 månader med och han älskar barn...

KL

Ibland tycker jag att det borde finnas en obligatorisk kurs när det gäller djurvett i skolan eller inte bara på skolan egentligen. Och det är absolut inte för att frånta hundens ägare något ansvar men som sagt innan, hellre att någon slipper bli hundbiten i första hand. På samma sätt som jag inte kastar mig ut i trafiken även om jag har företräde på ett övergånställ även om jag skulle ha rätt så är bilar hårda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 674
Senast: cello
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 048
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 054
Senast: Migo
·
Övr. Hund Lång historia kort, vill inte lämna ut någon. Person A: Hundägare Person B: Dagrastare Person C: Människa som utför arbete på tomten X...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka