Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
oj, svårt... jag skulle gissa att det går under fordon men det är ju inte motordrivet. Kolla naturvärdsverkets hemsida eller maila och fråga om du inte hittar! Vore intressant att se svaret
Nu fick jag svar från Naturvårdsverket, kopierar in svaret direkt!Jag mailade en fråga, ska bli kul att se svaret!
Till det kommer den rotröta hovarna förorsakar. Vid avverkning utefter stigar där hästarna farit fram har vi konstaterat hög förekomst av rotröta upp till 30 meter från stigen.
Det rör sig om skador för tiotusentals kronor bara på en fastighet.
Därför, INGA Hästar i skogen.
PS jag kör min skogsavverkning på tjälad mark med traktor = små markskador.
Samtidigt har ju åtminstånde en länstyrelse satt ridning o körning med häst o vagn utanför "allemansrätten" eftersom de gett en markägare rätt när denne lade ut färistar och satte upp staketNu fick jag svar från Naturvårdsverket, kopierar in svaret direkt!
"Hej ****!
Allemansrättsligt så likställs "körning med häst och vagn" med ridning.
Hoppas detta svar räcker. Har du fler frågor så hör gärna av dig igen.
Med vänlig hälsning
ELISABET PERMING
Enhetssekreterare"
Jag frågade en representant för mellanskog och han menade att problemet med rotröta från stigar inte var stort, som jag förstod det inte var ett problem överhuvudtaget. Men det var sett som hela landet.
du är idag unik , titta dig runt i skogen och inse hur det ser ut efter gallringar och annat skogsbruk. Det är ju standard att de kör på dåligt frusen mark. Det är ju intevarje år som vintrarna är så mycket tjäle och maskinerna måste gå oavsett. Kostnader för skogsentreprenörerna som köper de där dyra maskinerna är ju flera miljoner och för den enskilda skogsentreprenörsmaskinsägaren så vill den ägaren helst köra varje dag ,året runt oavsett skogsskador. entreprenörerna bryr sig ju inte om skogen. Inse att du idag är unik och du kan bara döma i ditt eget område.
Jag frågade en representant för mellanskog och han menade att problemet med rotröta från stigar inte var stort, som jag förstod det inte var ett problem överhuvudtaget. Men det var sett som hela landet.
du är idag unik , titta dig runt i skogen och inse hur det ser ut efter gallringar och annat skogsbruk. Det är ju standard att de kör på dåligt frusen mark. Det är ju intevarje år som vintrarna är så mycket tjäle och maskinerna måste gå oavsett. Kostnader för skogsentreprenörerna som köper de där dyra maskinerna är ju flera miljoner och för den enskilda skogsentreprenörsmaskinsägaren så vill den ägaren helst köra varje dag ,året runt oavsett skogsskador. entreprenörerna bryr sig ju inte om skogen. Inse att du idag är unik och du kan bara döma i ditt eget område.
Fast nu ingår ju även ridning i allemansrätten, någon annan definition finns inte. Det finns ingen acceptans att man stoppar någon om det inte finns rimlig anledning till det i markägarens verksamhet, som denne bedriver på sin mark. Det är trevligt att du till slut kunnat hitta ett bra exempel på fall där min tes kan ses som bevisad, redan med dagens regler finns det en bra avvägning mellan markägarintressen och allmänintressen!
Länkar igen eftersom du inte verkar ha läst förra gången:
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Ridning/
Jag har läst foldern,men kan inte undra med vilken tunga länstyrelsen talar.
Eftersomman har godkännt att en markägare stänger ute ryttare o cyklister med hjälp av färist o staket vid en banvall. Den lokala länstyrelsen motiverar sitt beslut med att allemansrätten hindras inte då markägaren placerat ut stättor och folk lätt kan GÅ över färisten. Kommentar?
Kommentaren är att det gäller att förstå vad man tagit ställning till. Man har tagit ställning till att i det här enskilda fallet sätter man markägarens intressen av att kunna använda marken på det satt denne vill, framför just den exakta framkomligheten för häst på det exakta stället. Man kan också lägga märke till att det fanns vägar runt, för både hästar och cyklister.
Det betyder bara att min tes styrks, att det idag finns en god balans mellan markägarintressen och allmänintresset. Det är ett bra exempel på det. Det är vad jag påstått hela tiden. Case closed.
I vissa enstaka fall kan markägarens intressen för att kunna använda marken göra att det inte är möjligt att tillåta alla typer av passager, på samtliga ställen.
Om markägaren har gjort det enbart för att hindra passage kommer länsrätten att komma till helt andra slutsatser, och det bör innebära stora bötesbelopp för markägaren om det inte åtgärdas.
Balans!
I det här fallet var det för att markägaren inte ville att folk skulle rida på hans mark...et godkänt skäl alltså
I det aktuella fallet:
"
I beslutet står att ”det finns en fullt körbar väg runt det avsnitt av den gamla banvallen som enligt de klagande utgör det största hindret”, och en beskrivning av allemansrätten som säger att ”nyttjandet får inte innebära att fastighetsägare eller andra med särskild rätt till fastighet tillfogas nämnvärd skada eller olägenhet”.
Beslutet har överklagats och ligger nu på länsstyrelsens bord för avgörande.
"
1. Det finns alternativ väg.
2. Bedömningen är att det skapar nämnvärd skada eller olägenhet. Vilket inte ingår i allemansrätten.
Alltså är begränsningen OK, en god balans mellan markägarintressen och allemansrätt. Precis som är tänkt med dagens regler.
Markägarens vilja spelar ingen roll för bedömningen.