Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad du anser spelar ingen roll, det är vad lagen anser som lagen dömer efter. Du tror och tycker väldigt mycket som har liten förankring i verkligheten när man läser vilka svar du ger i många trådar.Om nu slingan är en privat skogsväg vilket väl är det vanligaste skulle jag i alla fall anse att så länge man håller sig på den vägen är man inte ute i terrängen.
Det där kan nog bli hårklyverier, är en anlagd slinga terräng?
Om nu slingan är en privat skogsväg vilket väl är det vanligaste skulle jag i alla fall anse att så länge man håller sig på den vägen är man inte ute i terrängen.
Vad du anser spelar ingen roll, det är vad lagen anser som lagen dömer efter. Du tror och tycker väldigt mycket som har liten förankring i verkligheten när man läser vilka svar du ger i många trådar.
Är man på parkeringen så spelar det ju ingen roll var den ligger, har du svårt med ordförståelsen?
Det som du som markägare är skyldig till är att det ska gå att komma åt en väg som finns enligt gammal hävd.
Så enkelt är det inte. Har läst ngt om att stor del av skogen består av detta utan ett enda hovspår- mer än från grisTill det kommer den rotröta hovarna förorsakar. Vid avverkning utefter stigar där hästarna farit fram har vi konstaterat hög förekomst av rotröta upp till 30 meter från stigen.
För det första är jag snäll och hänsynsfull när jag möter hästekipage på skogsvägen.
Stänger av maskinen/bilen så att de lugnt kan passera etc.
Jag är naturligtvis raka motsatsen om jag möter dem i skogen.
Ris används sedan urminnes tider i Afrika för att stängsla ut djur.
Fungerar ut märk mot hästekipage.
Ett par fång ris strategiskt utlagt gör det besvärligt.
Hindrar inte traktorn.
Promenadstigar som förvandlats till ridvägar, cykelstigar hanterar jag så att man endast kan färdas där med stora hjul eller apostlahästar.
Färistar är bra men kostsamma.
Orsaken är att hästar i skogen kostar mig pengar, stora pengar.
jag tycker ditt resonemang i tråden är lite konstigt. Du börjar med att fråga vems allemansrätten är, om du har skyldighet att hålla vägen färdbar osv. För att sedan tala om hur du gör för att hindra cyklister och hästekipage...
Vi har allemansrätt i Sverige, och det tycker jag att vi ska vara glada för. Är man som markägare så otroligt rädd om sina marker så är väl det bästa att hålla en dialog med de som vistas på vägen. De flesta ryttare vill bara ha någonstans att rida och njuta av naturen samtidigt och skulle faktiskt rätta sig om man förde en dialog. (sen finns det ju alltid undantag...) Jag har själv blivit tillsagt många gånger. Vill dock påpeka att det är betydligt trevligare om markägarna inte skriker och skäller, det skrämmer många småtjejer. (kanske det som är tanken men iallafall. De som rider har ju egentligen inte gjort nått fel.)
Orsaken är att hästar i skogen kostar mig pengar, stora pengar.
Har du stor(a) turridningsanläggningar i närheten? Eller menar du att enstaka ridekipage förstör skogen så ini vassen att det blir en jättekostnad för dig? Eller på vilket sätt menar du ?
Vill gärna veta då jag rider i skogen själv ibland men har inte ens reflekterat över att jag skulle förstöra eller orsaka stora ekonomiska lidanden för markägaren. Det känns ju såklart inte bra alls. Jag låter givetvis bli att rida över nyplanteringar / sådder och dyl. men följer dock gärna viltstigar och andra stigar som dyker upp. Ibland 'brakar' vi rakt genom skogssly och snår, men inte trodde jag väl att vi var sådana marodörer ??
Om jag skaffar mig en mc så kör jag på allmän väg, betalr vägskatt för det. Om jag skaffar mig häst så ska jag gratis få använda privata, enskillda vägar hur som helst? Sorry, till o med länstyrelsen börjar ju inse att det inte håller. Man har ju accepterat att markägare stoppar hästekipage medelst färistar o staket. Men ett krav, där ska finnas stättor så att allmänheten, de på apostlahästarna kommer fram. Då stoppar man inte de som gör bruk av allemansrätten......
Källa, min egen minnesbank