Vems ansvar om häst skadar?

I

Idka

Jag o min häst är då och då med på ponnyridning för små barn. I och med det har frågan kommit upp - vad händer om min häst skadar ett barn? Tex sparkar, biter eller liknande (självklart är det högst otänkligt att min häst skulle göra detta men en häst är ju alltid en häst).
Kan jag som hästägare bli skadeståndskyldig?

Har sett att Agria har en försäkring som täcker liknande, men jag har inte sett om Folksam har det, där min häst är försäkrad.

Supertacksam om nån har bra svar! :bow:

Sv: Vems ansvar om häst skadar?

Ja, jag undrar nåt liknande. Om jag låter nån annan rida min häst och hästen skadas (av ren olyckshändelse) vem betalar då?

Bra fråga.

Värt att tänka på är nog att man kan betraktas som näringsidkare om man tar betalt för att låta andra rida på sin häst i större omfattning, t ex på marknader eller andra jippon. Täcker några "vanliga" hästförsäkringar skador i så fall?

Vem är ansvarig om jag låter någon bekants barn komma hem och rida på min ponny (enstaka gång och utan att ta betalt) och barnet kommer till skada?

Vanligtvis så har de flesta bara en vanlig hemförsäkring me när jag hållt lektioner har jag sagt åt eleverna att kolla upp vad de har för försäkringar å vad de täcker för ngt.Hästsport är en farlig sport där varje ryttare skulle behöva en extra olycksfallsförsäkring, vissa försäkringsbolag accepterar ju inte vilka skador som helst.Nu har jag inte eget företag så det är ingen idé att jag tecknar en grupp/verksamhetsförsäkring, håller ju bara ngn privatlektion då å då.Agria har en incident försäkring som tecknas på varje häst så att ryttaren som rider hästen är försäkrad genom den,Jag har en sån på min shetlandsvalack å så har jag fått incident på köpet eftersom jag har agria maximal vet.vård å liv på de andra hästarna.Men jag vet inte om detta täcker ryttaren på marken däremot.

Agria incident försäkringen täcker ALLA skador på människor din häst åsamkar. Det spelar alltså ingen roll i vilken situation människan befinner sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Ekonomi & Juridik Jag har fått en fråga om att stå för ponnyridning på ett evenemang framöver. Nu funderar jag på hur det fungerar med försäkringar och...
Svar
8
· Visningar
2 471
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
2 042
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka