Vem vill ni anställa?

Tigertofflan

Trådstartare
Ponera att ni har ett eget stall med flera hästar, och ni behöver anställa någon som tar hand om dessa hästar och deras omgivning och har därför annonserat efter arbetskraft. Vad skulle ni vilja fanns med i ansökningsbrevet från de sökande? Finns det något som ni verkligen vill läsa? Något som måste tas upp i brevet för att ni ska fatta tycke för personen i fråga?

Svåra frågor kanske eftersom tjänsten inte är specificerad, men om ni tänker allmänt eller efter era behov?

Sv: Vem vill ni anställa?

Det som skulle vara viktigt för mig är

ålder
körkortsinnehav eller inte
erfarenheter av hästar, egna eller andras
nuvarande anställning, eller fd anställningar
referens, telenr
utbildning

Om jag skulle anställa en hästskötare så skulle jag prioritera körkort och helst att vederbörande har erfarenhet av lantbruksdjur (kor, grisar) då jag tycker att det visar på arbetsvilja och sunt förnuft. Tror inte jag hade brytt mig så jättemycket om utbildning faktiskt.

Jätte svårt :confused: Jag skulle nog lägga mest vikt på att det klickar IRL.. Men givetvis vill man väl ha någon som är hästvan sedan några år tillbaka. Men hellre någon som sysslat på hobbynivå med hjärta av guld än någon som sysslat med Grand Prix-hästar som har attitydsproblem. Men det är ju omöjligt att veta innan man träffat personen i fråga.

Men så klart väger det tyngre om personen är hingstvan och det finns ev, licens eller examen. Personen bör vara självgående. Nogrann (gärna pedant :D) Men inte för den sakens skull långsam. Man vill ha stålmannen liksom :crazy:

Jag skulle lägga stor vikt på hur vi fungerar att arbeta ihop.
Personlig lämplighet.

Körkort
Tidigare erfarenhet
Tycker det är viktigt att personen kan ta intruktioner, sålänge man fungerar bra ihop och kan lära ut hur man vill ha det, kan man lätt få en bra hjälp.
Mot om man tar in ngn som redan "kan allt" och vet att hans/hennes sätt är bäst..
Mina hästar, mitt sätt..

Jag går till 100 % på lämplighet, personliga egenskaper och referenser.
Hur man är som person och hur man är med hästarna är helt avgörande för om jag anställer eller inte. En person kan ha många diplom/examina som helst, men totalt sakna känsla för djuren och sunt förnuft. Tyvärr.
Jag jobbar deltid i en helt annan branch (arbetar med människor i svåra sociala situationer), där man har speciella examenskrav för att över huvud taget vara aktuell för anställning. Och, hua, vilka olämpliga personer som kommit och gått...

Jag anställde en tjej härom året som hade jättefina "meriter", men när det väl kom till kritan så var hon väldigt osympatisk med hästarna och tittade helst på TV annat än när det inte var dags för ridning....
Nu har jag en tjej som kanske inte är en stjärna på att rida, men har ett otroligt fint handlag med våra unghästar och gärna kavlar upp ärmarna när det behövs! Kärlek till henne!:D

Jadu helt klart svår fråga..

Till att börja med är ju personlig lämplighet väldigt viktigt, det måste klicka mellan de människor som ska arbeta tillsammans annars är det dömt att misslyckas förr eller senare.

Körtkort är väldigt bra att ha, ju mer destå bättre! Men gärna BEC kort åtminstone.

En del erfarenhet vill jag att personen ska ha så den vet vad man sysslar med.

Om det är ett fysiskt krävande arbete ser jag gärna att personen som söker är vältränad och tränar regelbundet för att orka med ett tungt arbete och minska risken för skador.

Personen måste vara ganska självgående och kunna tänka själv, gärna komma med idéer och lösningar för att förbättra verksamheten och trivseln för alla.

Sen är det väldigt trevligt om personen man anställer är en liten solstråle med utstrålning, glada människor smittar av sig och gör livet trevligare!

Beror på med vad inom hästar, om det är tävlingshästar så är det nog nogranhet.
Handlar det om ett stuteri är det troligen viktigare att man kan köra traktor med olika redskap.

Kram

Det mesta med maskiner går att lära sig, bara man vill, jag har egentligen inga krav på några sådana förkunskaper. Men ett plus är det ju.
Körkort är ju också ett klart plus.
Jag håller med Pulkaskurk om att en glad och positiv person smittar av sig och gör vardagen enklare! Hästlivet är jobbigt ibland med skitväder och saker som går sönder, tungt osv och då gäller det att man inte hamnar med en gnällspik. Det finns inget värre än personer som gnäller över allt (som min fd anställda också gjorde...), tillslut blir man nerdragen i allt det där negativa tänket.

Det ska vara en lättsam person som har lätt för att ta åt sig kritik på rätt sätt. En person man kan diskutera med. Och framförallt är noggran! Man måste även kunna lita på personen. Det ska vara en ambitiös person som gillar utmaningar. Sen vad man tänker sig för kvalifikationer så är det ju olika för oss alla här. Jag i mitt fall skulle behöva nån som är väl grundutbildad inom hästeriet. Som iaf kan rida ut en häst i alla gångarter, som kan köra iaf fyrhjuling. Men med de egenskaper jag har nämnt ovan så tror jag att den utbildningen räcker för att man ska kunna jobba hos iaf mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 959
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka