Vem Tycker HÄsten Mest Om?

G

ganto

Har ett varmblod som jag haft i ca 5 år. Hon var nervös och stirrig när jag fick henne. Men efter mycket kärlek och tålamod har hon blivit jättekelig och lugn.
Efter ekonomiska problem var jag tvungen att skaffa en delägare till hästen annars hade jag inte haft råd att ha henne kvar.
Nu har jag börjat tänkt på att, jag tycker om att mysa, kela, prata och sköta hästen. Ridningen kommer liksom i andra hand. Men den andra tjejen som har hästen, hon bara borstar av henne lite där sadeln ska vara, sen rider hon bara. Hon bryr sej inte om kelet och pratet.
Hur tänker hästen här tro. Sammankopplar hon mej med det lugna mysiga och den andra tjejen bara med ridning och jobb.

För ibland kan jag bli irriterad att det är jag som sköter och fostrar henne sen ska den andra tjejen ha allt det gratis.
Men om hästen känner mer för mej då så är det ju liksom roligare igen. Hoppas nån fattar vad jag menar.

Sv: Vem Tycker HÄsten Mest Om?

hej

Jag tycker att du har rätt i att hon får allt Gratis och om hon bara borstar och sen rider så tycker jag att du ska delägare ellr säga till henne! hästen far illa av detta och det borde hon fatta om hon är en hästmänniska

:idea:

//michelle och Sara

Men jag ser inte problemet? Du tycker ju om att borsta, kela, etc., och anser att ridningen kommer i andra hand, medans den andra tjejen prioriterar ridningen. Då får ni ju båda vad ni vill ha, eller hur? Det är ju bara trams att hästen på något sätt skulle fara illa av detta.

bettysmatte skrev:
Men jag ser inte problemet? Du tycker ju om att borsta, kela, etc., och anser att ridningen kommer i andra hand, medans den andra tjejen prioriterar ridningen. Då får ni ju båda vad ni vill ha, eller hur? Det är ju bara trams att hästen på något sätt skulle fara illa av detta.

1. Hästen kan få skav om man borstar ordenligt
2. Psykist förvirrad
3. Den kan få olater
4. Den vet inte vem som "bestämmer"
m.m.

Måste vi ta upp fler punkter

//Michelle och Sara
(hästmänniskor)

bettysmatte skrev:

hästen kan ju bli Psykiskt förvirrad kolla på mitt andra inlägg!
Ska jag skriva en lista om vad som kan hända hästen? båda måste dela ansvaret! i alla fall vad jag tycker!

//sara

hästen får ju inga olater bara för man inte kelar o gosar med den.
de betyder ju inte att den får göra som den vill.
o vadå den vet inte vem som bestämmer?
har de me o göra hur mycke man kelar med den?
borstar man ordentligen där sadeln o tränset o så ska vara så får inte hästen skav.

Psykiskt förvirrad? För att en kelar mer än en annan?

Säg att detta är ett skämt..... :eek: :eek:

bettysmatte skrev:
Jag tycker inte att hästen far illa. Men jag tycker att om man äger en häst så är det mer än bostning där sadeln ligger och ridning. Du vet väl hur mycket mer det är att ha en häst. Papper, hovslagare, foder mm mm.

Men det var inte detta jag ville ha reda på. Utan hur hästen känner för mej som kelar och pratar och för henne som bara rider?

Det verkar väl vara underbart att ha en hel "familj" av människor som pysslar om en och rider och gör olika skojiga saker med en.
Helheten gör förmodligen hästen nöjd.
Det kan ju lätt bli konkurrens mellan människor om djur och människor.
Se er som två föräldrar som hästen gillar båda, det enda som hästen möjligen skulle kunna fara illa av, är väl i såfall dålig stämning och konkurrens mellan "föräldraparet".
Hästen har förmodligen väldigt varma känslor till dig, och är bunden till dig på ett speciellt sätt, eftersom du tog hand om henne när hon inte mådde bra. Hästar har "elefantminne", så det glömmer hon nog inte i hela sitt liv.
Ha hennes välmående som ledstjärna, när ni samarbetar om henne, så har ni lyckats.

Sen när får hästar skav för att man borstar ordentligt??
Konstigt att mina hästar inte har skav överallt då.... :confused:

ganto skrev:
Men det var inte detta jag ville ha reda på. Utan hur hästen känner för mej som kelar och pratar och för henne som bara rider?

Jag tror att du vet hur hästen känner för dig.

Du skriver ju själv att "jag tycker om" att kela och mysa, hon tycker om att rida, det är nog en bra blandning. Förhoppningsvis tycker hästen om er båda!

:love:

Det känns som hon älskar mej. Och det är ju jätteskön känsla. Men jag retar mej ändå på den andra som vet och kan allt och ingenting gör. Och det är ingen ide och säja nåt till henne för hon vet bäst. T ex att hästen inte ska ha så mycket havre. Det har jag sagt men hon ger henne som hon vill i alla fall.
Jag vet inte allt men jag har läst mycket och har sunt förnuft.
Nu är det tur att vi delar så vi tar två dagar var i rad så vi träffas ju inte så mycket. Men man kan bli förbannad.
Sen kan det vara lite jobbigt att ha haft en egen häst och sen måste dela så att någon annan ska lägga sej i allt.

Snuffsan skrev:
Psykiskt förvirrad? För att en kelar mer än en annan?

Säg att detta är ett skämt..... :eek: :eek:

Men alltså om man bara rider hästen så litar den ju inte på en.
Kelar, Borstar och pysslar man med hästen i första hand blir den tamare och lättare att rida och hantera!!!!

//Sara
(hästmänniska)

Om ni nu inte träffar varandra så mycket, hur vet du att hon inte pysslar med hästen :confused:

Skulle tro att hästen tycker om er båda två!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 800
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV