Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

förstår inte riktigt varför ditt inlägg och Dandylinns inlägg skulle säga emot varandra? på vilket sätt blandas äpplen och päron???

jag förstår öht inte som jag tidigare kommenterat, hur det öht kan vara relevant rent rättsligt, särskilt frekvent, att ngn tillkallar veterinär på ren jävelskap eller att hästägaren i ett sånt fall där veterinär kallats ut av ngn som haft delegerat ansvar för hästen vid det tillfället, skulle öht ifrågasätta ngn som kallat ut veterinär till dennes häst i frånvaro av hästägaren själv ? finns det ens ett enda rättsfall när sån jävelskap inträffat dvs veterinär ringts ut utan orsak i sig? Nej knappast. däremot kan jag tänka mig att ngn person ringt ut veterinär av omsorg av hästen och för säkerhetsskull, men då har det troligtvis skett just pga att ansvaret för hästen under den perioden anlitats den som ringer ut veterinär dvs hästägaren har bett ngn passa hästen och ta ansvar för den?
vill man då vända på steken så att säga så en hästägare som isåfall utifrån ett sånt scenario skulle börja anklaga hästpassaren den anlitat för att ha ringt ut veterinär i onödan - ja skäms på den hästägaren isåfall och självfallet tar en normal hästägare kostnaden för det om man är någorlunda sunt funtad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Nej det gör jag inte och jag har aldrig helt motsatt vad det rättsliga säger i ämnet, eftersom att jag också förstår att det i första hand är för att skydda veterinäryrket och säkra att de får sin inkomst bla.

MEN, jag skulle och kommer aldrig att ens ta i en häst där ägaren anser att det är så det ska gå till om jag blir ombedd att sköta om hästen vid frånvaro av ägaren. Det är så jag ser på saken.
Jag ställer upp och gör hästägaren en tjänst, gratis..att sedan betala en massa pengar till ägaren för att dennes häst gjort sig illa eller blivit sjuk - aldrig i livet

Och exempel på scenarion som tas upp är inte så troliga att de inträffar..möjligtvis idioter som gör så, men man borde redan innan fått kännedom om hurdan en sådan person funkar, men skulle det trots det hända så har man enligt mig extremt otur..risken är liten altså och möjligheten större att man moraliskt sett inte tycker så som rätten bedömer..det finns det fler exempel på, att man kanske har helt andra moraliska tankar än vad som skulle vara rättsligt korrekt..och som man kan reda ut på egen hand genom sunt förnuft..

I det stora hela så måste man dessutom som ägare se till att den man överlåter hästen till har rätt kompetens. Ingen som jag skulle lämna över min häst till skulle ringa veterinären i onödan iaf, utan kan bedöma läget och det är personer som jag till vardags har god relation till..ser ingen anledning till att man skulle jävlas med varandra då - vad vinner man på det? om man nu inte plötsligt blir en psykopat och får ett behov av att ringa en veterinär..Vill någon jävlas med mig så tror jag i så fall inte på att man skulle gå den vägen så risken förblir liten om man ser till att ha normalt tänkande människor i sin omkrets och den man isf antingen övertar eller överlämnar hästvård åt/til
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Och dessutom så var det ju så att låntagaren hade släpet i "utbyte" mot sitt eget som släp-ägaren hade lånat.

Jo det var ju så vi kände,hade inte bett om att bytlånas. Men annars självklart att den som lånar och har sönder betalar.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Tycker som du, hästen är blockhalt. Vem ringer inte då?

Nu såg jag att slutet på tråden verkar vara en infekterad diskussion men jag svarar på detta... Om jag lämnar iväg enhäst på bete eller något annat så diskuterar man vad man ska göra vid en skada. En blockhalt häst stoppar man in i en box och sedan försöker man få tag på den ansvarige. Par 2 borde stoppat in hästen i en box och ringt fodervärden eller ägareneller i sista fall någon hästerfaren granne, inte veterinär i första hand. Dåligt av fodervärden att inte lämna ett antal telefonnummer som par 2 kunde ringa.

Ofta brukar fodervärden vara ansvarig för skador för det är liksom hela grejen med att vara fodervärd att man har hästen som sin egen.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Och i händelse att varken hästägare, fodervärd el annan "ansvarig" går att nå med kort varsel?

En blockhalt häst ska alltid veterinärundersökas snarast möjligt
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 304
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp