Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

*KL*

Det är hemförsäkringens ansvarsdel som kan komma i fråga.

Om Par 1 kräver Par 2 på ersättning för veterinärräkningarna, eftersom de anser att Par 2 är skadeståndsskyldiga för att de t ex varit vårdslösa när de skulle ta in hästarna och det var därför hästen slet sig osv osv. Det krävs ju dock att det går att bevisa det handlar om skadeståndsgrundande vårdslöshet - det räcker inte att bara personligen tycka det.

DÅ kan par 2s hemförsäkrings ansvarsdel träda in.

Så tanken är inte helt off med hemförsäkringen - dock går den inte alls in i läget som är beskrivet nu i tråden.


---

Fråga - det blev upprepade besök, rtg ggr flera och ul osv. Vem "beordade" de undersökningarna? Par 1 eller par 2?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

KL
Rent juridiskt är det så att den som beställer veterinären också blir den som blir betalningsskyldig. Ev den som man anger som betalningsskyldig vid beställningen. När man åker iväg till klinik frågas alltid efter vem som ska betala om det inte är ägaren som kommer med hästen.

Men moraliskt kan det ju ble helt annorlunda även om nog är fodervärden som är den som ligger närmast i det här fallet.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

KL
Rent juridiskt är det så att den som beställer veterinären också blir den som blir betalningsskyldig. Ev den som man anger som betalningsskyldig vid beställningen. När man åker iväg till klinik frågas alltid efter vem som ska betala om det inte är ägaren som kommer med hästen.

Men moraliskt kan det ju ble helt annorlunda även om nog är fodervärden som är den som ligger närmast i det här fallet.

Just därför jag tycker frågan om vem som beställt de senare undersökningarna är intressant. För Fodervärden åkte bort över helgen och par 2 passade hästarna. De slet sig då och veterinär ringdes ut pga hästen blockhalt. Det veterinärbesöket är ju helt klart beställt av hästvakten. (Sen kan den ju skrivits på fodervärden som betalningsansvarig ändå, men hade de inte rätt att göra det så). Men alla undersökningarna och besöken kan ju inte skett den helgen?

Men de uppföljande besöken, de borde väl ha varit beställda av fodervärden, och således också ha fodervärden som betalningsansvarig?

Moraliskt anser jag att FV ska betala allt om inte hästvakten gjort något synnerligen korkat (i stil med tagit två hästar samtidigt trots att det uttalat sagts till att det INTE fungerar bra). Men det är moraliskt som sagt.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag tycker att ägaren är skyldig att se till att avtal skrivs om ägaren vill vara säker på att det inte ska uppstå såna här situationen.
Här inget avtal skrivits så tycker jag att ägaren får skylla sig själv och stå för veterinärräkningen.

Men det är ju bara min åsikt. Vad som gäller rent juridiskt vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Det kom ett rättsfall för inte så länge sedan som slog fast att den som tillkallar veterinär är den som är skyldig att betala veterinären. Veterinären kräver med andra ord den som ringt eller kommit in med hästen på pengar . Denna person får sedan i sin tur kräva andra inblandade på pengar.

Rent moraliskt kan jag sedan tycka att ägaren och fodervärden ska dela på kostnaden under förutsättning att de har varit överens om vad som ska undersökas förutom det rent akuta. Om fodervärden har röntgat hästen ( om det inte var akut och av djurskyddsskäl) utan att tala med hästägaren eller tvärt om tycker jag att den som beslutat om undersökningen också betalar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag gjorde en mer svävande tolkning än andra har gjort. Jag trodde frågan gällde vem som i slutänden ansvarar för hästens vård.

Betalningsansvarig gentemot veterinären är alltid den som beställer, om inte annat kan styrkas.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Rent moraliskt kan jag sedan tycka att ägaren och fodervärden ska dela på kostnaden under förutsättning att de har varit överens om vad som ska undersökas förutom det rent akuta. Om fodervärden har röntgat hästen ( om det inte var akut och av djurskyddsskäl) utan att tala med hästägaren eller tvärt om tycker jag att den som beslutat om undersökningen också betalar.

Jag kan inte se varför ägaren ska ha någon betalningsskyldighet när hästen skadas hos fodervärd?

Att beställaren är betalningsansvarig är ju en sak, men det är knappast det som är problemet i den här tråden utan ev krav på betalning (regress) i sin tur mellan FV och hästvakt, och huruvida sådan ska ske eller ej.

Men ägaren kan jag inte se varför denne ska blandas in om inte fodervärdskontraktet säger att de just ska samråda om och dela på icke-akuta veterinärkostnader?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Betalningsansvarig gentemot veterinären är alltid den som beställer, om inte annat kan styrkas.

Jag är glad att ingen i min närhet verkar tänka så iaf och jag hoppas det är få som gör det..skulle det vara så, så kan jag lova att jag aldrig sköter om andras hästar igen om de åker bort :crazy:
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Par 2 ringde efter veterinär första gången, resten av gångerna var det Par 1, som kom tillbaka hem samma kväll. De fortsatte att anlita samma veterinär som varit där första gången, men det är ju rätt naturligt.

Själv tycker jag det känns fel om par 2 ska behöva betala, de gjorde vad de blivit ombedda att göra - (utan ersättning) - och var inte vårdslösa på något sätt, de hade bara en extrem otur. Samma sak hade precis lika gärna kunnat hända med fodervärden vid tygeln, eftersom hästen trots sin ålder är stark och har mycket motor. Hela manövern kom tydligen också fullkomligt överraskande.

Om inte annat visar det här hur viktigt det är att ha ett avtal med ägaren om eventuella skador. Men vem frågar om avtal, när man blir ombedd att passa ett par hästar över en helg åt en kompis?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Om inte annat visar det här hur viktigt det är att ha ett avtal med ägaren om eventuella skador. Men vem frågar om avtal, när man blir ombedd att passa ett par hästar över en helg åt en kompis?
Det gör man inte, det är självklart att personen som har äger hästen/fodervärd på hästen har ansvaret och betalar för skador som uppstår. Det är alltid en risk att låta någon annan hantera och sköta ens häst just för att man inte har koll själv och då kan det hända saker. Om det nu inte är så då att dom som passar hästen gör saker som ägaren/fodervärden inte bett dom om att göra.

Finns ju inte en männska som hade vågat vara hästvakt ifall risken finns att man själv får stå för det som hästen drar på sig under dom dagarna.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

När jag åker bort (har flera gånger varit iväg där det inte går att nå mig via mail, facebook eller telefon) har jag alltid en person jag litar på som tar eventuella veterinära beslut och ev avlivningsbeslut. Bestämmer denna person att man bör ringa ut veterinär ska det göras på min bekostnad.
Ganska bra att göra upp sånt innan.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Samma gäller mig och en gång skrev jag tom. papper på att personen hade rätt att ta ut veterinär till mina hästar på min bekostand. Det hade egentligen kvittat med pappret för givetvis hade jag tagit ev räkning ändå men för mig kändes det viktigt att poängtera saken.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag är glad att ingen i min närhet verkar tänka så iaf och jag hoppas det är få som gör det..skulle det vara så, så kan jag lova att jag aldrig sköter om andras hästar igen om de åker bort :crazy:

HJälper ju inte vad dom "tänker" när rätten säger så här....;)

Det kom ett rättsfall för inte så länge sedan som slog fast att den som tillkallar veterinär är den som är skyldig att betala veterinären. Veterinären kräver med andra ord den som ringt eller kommit in med hästen på pengar . Denna person får sedan i sin tur kräva andra inblandade på pengar.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Ja rätten säger ju sin sak men sen tycker de flesta en annan sak och skulle nog aldrig kräva sin hästpassare på pengar för sin häst som gjort illa sig eller blivit sjuk medans man själv varit borta och inte kunde ta hand om sin häst själv/valde annat före hästens vård (som jag ser att man faktiskt gör om man ska hårddra det). Man får liksom lägga över hela bedömningsansvaret också, oavsett omfattning på skada tex som får vara minsta lilla skrapsår om det så vill..

De flesta skulle nog varit tacksamma av att dels bli hjälpt, men också det faktum att någon vid nödfall ens ringt en veterinär, kanske även tagit ledigt från jobbet för att invänta veterinär osv..allt det extra jobbet det tar för att se till att hästen får vård, den eftervård som krävs, påbörja konvalacens i värsta fall innan ägaren kommit hem etc.. Det är snarare så att hästägaren borde ge ekonomisk ersättning!
Så man kan ju vända på det också..
(jag vet de som själva tagit ut ledighet från jobbet! t o m och därigenom förlorat pengar på att vårda annans häst)

Den som redan före avresa ansåg annat, skulle jag aldrig sköta hästen åt..dvs jag kräver att man får tillåtelse att ringa veterinär, på ägarens bekostnad.
Det har aldrig varit något problem i de stall jag stått i att fakturera ägaren direkt/ge ägaruppgifter eftersom att hästen högst troligt redan finns med i deras kundregister eftersom att de allra flesta hästar vaccineras och därmed finns altså sannolikt ägarens uppgifter med och veterinären "okejar" det. I händelse av att inga uppgifter finns kan man ta det på sig själv..för jag ska ärligt säga att jag å andra sidan inte sköter häst åt vem som helst heller utan det är då folk jag överlämnar min häst till lika gärna = ömsesidig tillit
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Så jag säger:

Snåla hästägare som isf bara ska ha och inte är nöjd över att någon tagit hand om hästen får banne mig se till att sköta sin häst själv.

Om man dessutom inte litar på annans förmåga att sköta häst och avgöra hästens hälsotillstånd, ja..då skulle man aldrig lämnat bort hästen från början och det är den som överlämnade hästen som i så fall begått störst fel egentligen/tagit fel kompetens isf och då får man där också stå sitt kast kan jag tycka..

Det är en risk man får ta faktiskt om man väljer att inte vara närvarande - och räkna med att olyckor mm kan inträffa!
Tillägger också att man måste planera: lägga undan extra slantar eftersom att saker har en förmåga att inträffa när man reser bort tex..

Sen gällande att kontakta ägaren, ja det bör man göra..men att ringa 10ggr går inte heller utan att få svar utan jag ringer kanske 2-3 ggr till om jag inte får svar men sedan ringer jag vet oavsett om det verkligen är akut eller inte..för det man måste komma ihåg är att ringer man inte i tid så blir det ju jourtid eller att man får vänta tills nästa dag..så det finns inte alltid utrymme att först få godkänt av ägaren..därav somsagt att jag kräver fullmakt före ägaren åker bort. Är det akut så ringer jag vet först, ägare i efterhand
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

måste verkligen hålla med Dandylinn och fråga utifrån detta, hur det ens generellt är ett problem eller huvudbry öht i frågan. oavsett lag osv. det lär vara typ 0.01 procent som lagfrågan öht blir ett problem . tack och lov som Dandylinn svarat så brukar både hästägare och den ansvarande använda sunt förnuft och ffa hästägaren även om inte ngt avtal finns, vara oerhört tacksam att agerande tagits runt hästen i en akutsituation....
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Ja rätten säger ju sin sak men sen tycker de flesta en annan sak och skulle nog aldrig kräva sin hästpassare på pengar för sin häst som gjort illa sig eller blivit sjuk medans man själv varit borta och inte kunde ta hand om sin häst själv/valde annat före hästens vård (som jag ser att man faktiskt gör om man ska hårddra det).
Nu blandar du faktiskt ihop ärtor och morötter.
Det som sägs i rättsfallet är att den som beställer tjänsten av veterinären är betalningsansvarig mot veterinären.
Den säger inget alls om i fall den här personen sedan kan kräva ersättning av någon annan för det.

Jag kan tänka mig att grunden till det är något i stil med det här:
- Ett skydd för veterinären så att denne kan kräva in ersättning. Det går ju t ex inte alltid att kolla upp vem som är vem (ägare/skötare/passare/stallägare/) när det gäller ett akutfall. Veterinären kan då med gått samvete debitera den som beställt tjänsten. Sedan får den personen i sin tur ev kräva ägaren på betalning. Det säger inte rättsfallet någon om alls.
- Om det är så att någon på rent djävulskap beställer ut t ex jourveterinär till en frisk häst för att man inte tycker om ägaren (finns ju sådana personer) då kommer den här personen bli den som får betala istället för ägaren.
- Det finns liknade fall där personer lämnat in bilar för kostsamma reparationer i samband med köp. De har då lämnat in bilen innan ägarbytet blivit gjort och försökt debitera kostnaderna på ägaren. En ägare som ju då har sålt bilen billigt för att den inte är helt OK och sedan fått en dyr räkning från verkstaden. Även här är det då klart att det är den som lämnat in bilen och beställt reparationen som blir den som blir betalningsansvarig oavsett vem som äger bilen.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

KL

En granne ville låna vårt släp då hon skulle åka långt och det var större. Istället fick vi disponera hennes.
Vi for iväg på träning, och när vi skulle lasta för att åka hem igen for hästen igenom lämmen, rutten.
Jag ringde tillverkaren som sa att det var ett känt fel och att de därför hade material-kit för detta. Jag beställer, betalar och min man gör arbetet.

Inte ett ord från ägaren att hon kanske skulle betala för lagningen av hennes släp som hade ett känt fel att lämmen ruttnade. Hade inte vi haft det hade ju detta hänt henne gången efter, och då hade det blivit mer än dubbelt så dyrt med arbetskostnaden på verkstad. Konstaterar bara att vi alla är olika. Jag sa inget, för trots allt gick det sönder när vi använde det....
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

KL

En granne ville låna vårt släp då hon skulle åka långt och det var större. Istället fick vi disponera hennes.
Vi for iväg på träning, och när vi skulle lasta för att åka hem igen for hästen igenom lämmen, rutten.
Jag ringde tillverkaren som sa att det var ett känt fel och att de därför hade material-kit för detta. Jag beställer, betalar och min man gör arbetet.

Inte ett ord från ägaren att hon kanske skulle betala för lagningen av hennes släp som hade ett känt fel att lämmen ruttnade. Hade inte vi haft det hade ju detta hänt henne gången efter, och då hade det blivit mer än dubbelt så dyrt med arbetskostnaden på verkstad. Konstaterar bara att vi alla är olika. Jag sa inget, för trots allt gick det sönder när vi använde det....

Oj, jag skulle absolut erbjudit mig att betala som minst det där kittet. Är ju en sak om jag lånar ut släpet och låntagarens häst får fnatt och sparkar sönder en vägg. Då anser jag att låntagaren betalar vad det kostar att laga. Men om något går sönder på släpet för det var dåligt, och det bara är en slump att det hände låntagaren och inte mig - då är det ju självklart att jag betalar.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Och dessutom så var det ju så att låntagaren hade släpet i "utbyte" mot sitt eget som släp-ägaren hade lånat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 304
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp