Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Kombo

Trådstartare
Det här är en lite ovanlig fråga, så om det är fel forum hoppas jag att ni har överseende och flyttar tråden.
Situationen kan emellertid inte vara helt ovanlig, med tanke på alla foderhästar och lånehästar.

Jag har en god vän, som har en liten gård. De egna islandshästar för några år sedan, men slutade med det när de fick barn. Nu är barnen tillräckligt stora för att det ska vara lite intressant med hästar igen, så för några månader sedan fick de lånade ett par islänningar av en uppfödare som de känner. Det är två fina och friska, men pensionerade avelsston, 17 och 25 år. Den äldre är bara riden tillräckligt för att visa upp gångarterna på utställning, den yngre knappt mer än sadeltam, då de mest gått i hagen och fött föl.

För ett par veckor sedan skulle Par 1 tillfälligt åka bort och bad då ett par goda vänner att se till hästarna över helgen. I hanteringen ingick utöver normal stallskötsel att ta in och ut hästarna från hagen, och att ta dem på en liten skrittpromenad, eftersom de planerar att börja rida dem lite mer till sommaren. Både par 1 och par 2 har hästvana sedan många år tillbaka.

Sedan hände förstås det som inte fick hända. Den gamla märren slet sig plötsligt under promenaden och sprang hem, vilket väl i och för sig inte är helt ovanligt. Hon slirade emellertid till på vägen, och några timmar senare var hon blockhalt, efter att först inte visat några symptom. Par två tillkallade veterinär, eftersom det inte var deras häst. Det blev så småningom flera veterinärbesök, röntgen i två omgångar och ultraljud, och som alla säkert kan tänka sig rusade kostnaderna iväg, trots att skadan förmodligen bara är en vrickning.

Eftersom hästen är så gammal var den förstås inte försäkrad, och några avtal är inte heller skrivna, goda vänner emellan.

Nu till frågan:
Vem svarar för veterinärkostnaden?
Ägaren, eftersom det är hennes häst?
Par 1, eftersom de väl har det formella ansvaret som fodervärd?
Par 2, eftersom olyckan hände när de tillfälligt hade hand om hästen?
Eller kan det möjligen gå på Par 2s hemförsäkring?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Fodervärden.
Tycker jag.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Har dom pratat något om vem som ska stå för veterinärkostnader?
Har dom något skrivet avtal?

Är man fodervärd så har man ansvaret så som om man skulle ägt hästen och har alltså veterinärkostnaderna om inget annat är avtalat. Många gånger brukar man göra så att ägaren står för försäkringen och fodervärden står för kostnaderna vid skada.

Jag har svårt att se att det ligger på par 2 ansvar att betala räkningarna. Olyckor händer. Inte hade jag tvingat en tjej i stallet att betala min hästs veterinärräkning om han slitit sig från henne vid ett in eller utsläpp och skadat sig.

Sedan är det ju väldigt korkat att låna en häst som inte är försäkrad. Det borde dom hört sig för innan dom lånade hästen.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Helt klart Par 1s uppgift att kolla upp ev försäkring. Ägaren ENDAST om tydligt avtal är skrivet. Det är hela poängen som fodervärd ju, att ha ansvar för hästen.

Vad lagen säger undrar jag dock. Gissar Par 1 eftersom de har ansvaret för hästarna (sköter om o matar dem). Men hur lång tid kan någon annan ha det ansvaret utan att få konsekvenserna? Tex om Par 1 hade varit bortresta 2 månader på andra sidan jorden och betalar Par 2 för all omvårdnad osv. Vad gäller då? Ursäkta OT fråga :)
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Par 1 tycker jag har ansvaret. Ska man låta någon passa hästen när man är borta då ser man till att ge klara besked om vad dom får inte och får göra med hästarna. Får dom ta ut och leda dom så är det Par 1 som har ansvaret, hade inte Par 1 godkänt att dom tog ut hästarna på promenad så tycker jag dom bör stå för det rent moraliskt. Men har man inte kommit överens om något så blir det ju Par 1 som får stå för allting ändå.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Fodervärden, par 1, som vad jag förstår har ansvar för hästarna i sin vård. Att de sedan överlåter utförandet till vänner under sin frånvaro fråntar dem inte ansvaret för hästarna.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Tack för snabba svar.
Jag trodde också Par 1.

Men det hela kompliceras lite av att Par 2 kände sig "moraliskt" skyldiga direkt efter händelsen, och spontant sa att de skulle stå för kostnaden. Det var också de som ringde efter veterinär, normalt hade man kanske avvaktat ett par dagar för att se hur det utvecklade sig.

Förhoppningsvis kan de lösa det vänner emellan, genom att dela på kostnaderna, man vill ju inte gärna låta en sådan här sak förstöra vänskapen.

Men att ta det på hemförsäkringen är alltså inget alternativ? Jag tänker t.ex på om man råkar förstöra någon annans tillhörighet av misstag?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Nej, det kommer inte kunna gå på hemförsäkringen. Hästen ska ha en egen försäkring.

Sedan så gjorde ju par 2 vad dom tyckte var bäst i situationen och ringde veterinär. Det är ju dessutom inte deras häst och ringde nog för säkerhets skull. Dom ville nog inte ha på sitt samvete att dom inte ringde när dom inte visste hur dom skulle hantera situationen. Är man osäker så ringer man veterinären.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Nej, det kommer inte kunna gå på hemförsäkringen. Hästen ska ha en egen försäkring.

Sedan så gjorde ju par 2 vad dom tyckte var bäst i situationen och ringde veterinär. Det är ju dessutom inte deras häst och ringde nog för säkerhets skull. Dom ville nog inte ha på sitt samvete att dom inte ringde när dom inte visste hur dom skulle hantera situationen. Är man osäker så ringer man veterinären.

Tycker som du, hästen är blockhalt. Vem ringer inte då?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

jag tycker att det lät som att par 2 agerade perfekt som ringde vet. hade som fodervärd varit mer sur om de iggnorerade hältan.

fodervärden betalar hältan, men vill par 2 betala en del så hade jag inte hindrat dem :). men inte hela summan. skador sker lätt och det ska man vara beredd på.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag tycker också par1 ska betala. Jag var precis i Alperna en vecka och skulle aldrig drömma om att be tjejerna som passar mina betala veterinärräkningar om det hände något med hästarna när jag var borta. I alla fall inte om de följt mina instruktioner, möjligtvis om de gjort något riktigt fult typ åkt på hopptävling utan att fråga om lov eller något sådant. Folk som passar ens hästar när man åker bort ska man vara rädd om!

Tur att det inte hände någonting värre!
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag är ganska säker på att det är hästpassarna som åker på att betala om det inte finns något avtal som anger någon speciell överenskommelse. Det går att anlita veterinär/hantverkare/whatever åt någon i nödfall och sedan slippa betala, men det kräver att åtgärden var nödvändig, akut samt att det inte fanns tid att fråga ägaren om lov. Här tycks det har funnits tid= beställaren av tjänsten betalar.

Rent moraliskt tycker jag dock att fodervärden borde stå för kalaset, även om hästpassarna gjorde fel som inte kontaktade denne och frågade innan de ringde ut veterinär. Men det beror lite på omständigheterna, troligen hade jag dock tagit på mig att betala som fodervärd, förutsatt att jag tyckte åtgärden var rimlig vilket det låter som då hästen var blockhalt.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Instämmer

Det är den som handhar och är slutgiltigt ansvarig så det är i så fall hästägare eller fodervärd.

Reser man bort etc och ber om skötselhjälp/lämnar över hästens vård i andra hand så ska de inte hållas ansvariga, utan man får faktiskt vara tacksam att någon ser efter hästen - alternativet är ju liksom att man stannar hemma och sköter om sin häst om man är rädd för ev utgifter medans man är borta och om man inte litar på att den man lämnar över vården till är kapabel att avgöra läget
(när jag reser bort ger jag alltid fullmakt att tillkalla veterinär samt fakturera mig, att ens ifrågasätta sedan finns öht inte i min värld eftersom att jag inte är närvarande!)
 
Senast ändrad:
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Men att ta det på hemförsäkringen är alltså inget alternativ? Jag tänker t.ex på om man råkar förstöra någon annans tillhörighet av misstag?

Varför skulle det gå på hemförsäkringen?

En häst känns inte hemmahörande där..
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Jag låter inte någon jag inte litar på passa mina hästar. Om jag inte finns per tel så ger jag fullmakt för att kontakta vet och fakturera mig.
Jag hade aldrig drömt om att be hästvakten, som gjort mig en tjänst, betala.

Hade jag missat att ge direktiv om vård etc så hade jag tagit det som dyra läropengar och betalat.

Så tycker jag nog man bör hantera situationen.
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Det var nästan så jag tänkte jag med :D
men nej, jag tror det försäkringsbolaget skulle skratta ihjäl sig om man skulle ansöka för skador på häst..Däremot kan det funka om hästen her sönder egendom tex i vissa fall
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Det tror jag också!
Dom undrar nog vilken ärthjärna det är i andra änden av luren. Men det finns säkert folk som ringt om just sånt.
Men vad ska man med en specifik djurförsäkring till om man kan ta det på hemförsäkringen..

Vet dock inte vad dom kan tänkas ersätta för prylar som hästen kan ha sönder. Kanske telefonen om man åker av och den går sönder i fickan? Kanske går på drulleförsäkringen då?
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Ja, telefoner, sadlar osv vet jag folk har kunnat få ut..men sen beror det helt på vad man har för hemförsäkring också
 
Sv: Vem svarar för veterinärräkningen när något händer?

Vi har folksams stora hemförsäkring och villaförsäkring och den omfattar typ allt. Så antar att det skulle ingå i den iaf. Har inte läst villkoren. Min man är den smarta på det området, jag sköter djurens försäkringar istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 308
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 943
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp