surprice1985
Trådstartare
Hej! Sitter och funderar och funderar men kommer inte fram till någon som känns bra...
Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i höstas pga att vi skulle få barn i oktober.
Hon hade lite problem med kotor i länd och manke vilket gav hästen hälta i ett bakben men en kiropraktor jobbade med att få ordning på det, detta visste givetvis fodervärden om och vi fortsatte behandlingarna hos dom.
Hästen var givetvis ohalt sedan ett halvår tillbaka när de hämtade henne.
De kom igång o tränade lite sen blev det vinter o hon fick vila ett tag.
Efter vilan fortsatte kiropraktorn att komma ut till dom för det ville inte ge med sig riktigt men hon kunde ridas normalt.
Tidigt i våras nu så fick hon kraftig mugg, aldrig haft tidigare.
Fick behandling och vila under två veckor, sen åkte familen på semester en vecka så hon stod totalt 3v.
När hon sedan skulle sättas igång var hon halt i ett framben.
Foderv. ringer mig o säger att hästen är halt och att de vill att kiropraktorn ska komma ut igen men kan inte få tag på honom och ber mig försöka.
Hästen har aldrig haft problem med ett framben förr.
Tar en vecka innan han kom komma ut till dom.
Sen gör han sitt jobb men vet dom kolla hovarna på henne så det inte sitter nåt där.
Hovslagaren kommer nån dag senare och kollar henne samtidigt som hon skos men han hittar inget fel.
Veckan efter kör de tillbaka henne till mig, en månad tidigare än avtalat.
Då har hon alltså varit halt i två veckor.
När hon kom hem till mig ser jag att det är en rejäl hälta hon har!
Blir lite förbaskad över att de inte ringt vet. med en gång när hon är så halt så det till och med syns ordentligt i skritten!
Ringer vet. direkt och får en tid i Helsingborg veckan efter.
De tror vid första anblick att hon har en fraktur på hovbenet men röntgen och ultraljud visar ingenting.
Hältan är alltså lokaliserad till hoven.
Vet. vill göra magnetröntgen men eftersom de själva inte har någon och eftersom försäkringsbolaget inte täcker en sådan (de står för 5500kr, röntgen kostar 10-20tusen)
Skickas hon hem med behandling av Metacam i tolv dagar samt sjukhage.
Återbesök om tre veckor.
Nu kommer jag att åka till en annan vet. för att få ett andra utlåtande eftersom det handlar om så mycket pengar med röntgen och det ändå var osäkert om de kunde hitta var problemet satt...
Så till bekymret då!
I kontraktet vi så noga skrev tillsammans står det tydligt att vid problem med kotorna som strular och om hon skulle bli halt i vänster bakben (som hon varit halt i förr) så står jag för kostnaderna men vid all annan skada så står de för kalaset.
Nu känns det ju himla taskigt eftersom de inte kunnat rida henne så mycket som det var tänkt...
Iofs inte mitt fel att de ställde av henne i vintras, att hon fick mugg eller att de åkte på semester :/
Hur skulle ni gjort? Helt enkelt låtit de ta alla kostnader?
Stått för hälften själva? Stått för bensin o körning men de får ta veterinär o medicin?
Till saken hör ju att det går ju inte bevisa att det inte är något som inte funnits där förr!
Att de bara hade otur att hon stod hos dom när det började!
Eller att hon skadat sig hos dom o hade jag haft kvar henne hemma hade detta kanske aldrig hänt!
Vet. verkade tycka att eftersom hon blev så kraftigt halt och aldrig haft problem med det någonsin förr så tyckte han att det borde vara nåt nytt...
Tycker det är jätte svårt och jobbigt
Står med en halt häst och det kommer ta lång tid innan hon blir bra igen
Har inte orkat ta upp detta med fodervärden ännu, va hos vet. i Onsdags...
Känner att jag måste ha bestämmt mig för hur jag vill ha det innan jag pratar med dom...
Är ganska mycket pengar det handlar om även fast hon är försäkrad.
3500kr för vet. besöket med självrisken och medicinen gick till 880kr + bensin ner till Helsingborg runt 6-700kr...
Hatar verkligen att begära pengar av folk...
Lämnade iväg min ena häst till en fodervärd i höstas pga att vi skulle få barn i oktober.
Hon hade lite problem med kotor i länd och manke vilket gav hästen hälta i ett bakben men en kiropraktor jobbade med att få ordning på det, detta visste givetvis fodervärden om och vi fortsatte behandlingarna hos dom.
Hästen var givetvis ohalt sedan ett halvår tillbaka när de hämtade henne.
De kom igång o tränade lite sen blev det vinter o hon fick vila ett tag.
Efter vilan fortsatte kiropraktorn att komma ut till dom för det ville inte ge med sig riktigt men hon kunde ridas normalt.
Tidigt i våras nu så fick hon kraftig mugg, aldrig haft tidigare.
Fick behandling och vila under två veckor, sen åkte familen på semester en vecka så hon stod totalt 3v.
När hon sedan skulle sättas igång var hon halt i ett framben.
Foderv. ringer mig o säger att hästen är halt och att de vill att kiropraktorn ska komma ut igen men kan inte få tag på honom och ber mig försöka.
Hästen har aldrig haft problem med ett framben förr.
Tar en vecka innan han kom komma ut till dom.
Sen gör han sitt jobb men vet dom kolla hovarna på henne så det inte sitter nåt där.
Hovslagaren kommer nån dag senare och kollar henne samtidigt som hon skos men han hittar inget fel.
Veckan efter kör de tillbaka henne till mig, en månad tidigare än avtalat.
Då har hon alltså varit halt i två veckor.
När hon kom hem till mig ser jag att det är en rejäl hälta hon har!
Blir lite förbaskad över att de inte ringt vet. med en gång när hon är så halt så det till och med syns ordentligt i skritten!
Ringer vet. direkt och får en tid i Helsingborg veckan efter.
De tror vid första anblick att hon har en fraktur på hovbenet men röntgen och ultraljud visar ingenting.
Hältan är alltså lokaliserad till hoven.
Vet. vill göra magnetröntgen men eftersom de själva inte har någon och eftersom försäkringsbolaget inte täcker en sådan (de står för 5500kr, röntgen kostar 10-20tusen)
Skickas hon hem med behandling av Metacam i tolv dagar samt sjukhage.
Återbesök om tre veckor.
Nu kommer jag att åka till en annan vet. för att få ett andra utlåtande eftersom det handlar om så mycket pengar med röntgen och det ändå var osäkert om de kunde hitta var problemet satt...
Så till bekymret då!
I kontraktet vi så noga skrev tillsammans står det tydligt att vid problem med kotorna som strular och om hon skulle bli halt i vänster bakben (som hon varit halt i förr) så står jag för kostnaderna men vid all annan skada så står de för kalaset.
Nu känns det ju himla taskigt eftersom de inte kunnat rida henne så mycket som det var tänkt...
Iofs inte mitt fel att de ställde av henne i vintras, att hon fick mugg eller att de åkte på semester :/
Hur skulle ni gjort? Helt enkelt låtit de ta alla kostnader?
Stått för hälften själva? Stått för bensin o körning men de får ta veterinär o medicin?
Till saken hör ju att det går ju inte bevisa att det inte är något som inte funnits där förr!
Att de bara hade otur att hon stod hos dom när det började!
Eller att hon skadat sig hos dom o hade jag haft kvar henne hemma hade detta kanske aldrig hänt!
Vet. verkade tycka att eftersom hon blev så kraftigt halt och aldrig haft problem med det någonsin förr så tyckte han att det borde vara nåt nytt...
Tycker det är jätte svårt och jobbigt
Står med en halt häst och det kommer ta lång tid innan hon blir bra igen
Har inte orkat ta upp detta med fodervärden ännu, va hos vet. i Onsdags...
Känner att jag måste ha bestämmt mig för hur jag vill ha det innan jag pratar med dom...
Är ganska mycket pengar det handlar om även fast hon är försäkrad.
3500kr för vet. besöket med självrisken och medicinen gick till 880kr + bensin ner till Helsingborg runt 6-700kr...
Hatar verkligen att begära pengar av folk...