Vem skulle ta hand om alla dumma hästar ?

B

**BORTTAGEN**

Alla hästar som står på ridskola är inte snälla. Men vem skulle ta hand om dom om inte vi skötare fanns ? Vem skulle borsta alla dom dumma hästarna när inte ridlärarna fanns ?
Vem skulle se till att dom fick lite tröst och kärlek i den annars så hårda ridskolevärlden ? Vem i helvete skulle göra det ?
Svara på det om du kan...

De flesta blir väldigt snälla när de kommer till ett privathem och får lite lugn och ro.

Så om inte ridskolorna fanns skulle de antagligen vara privathästar eller korvmackor?

Hm,jag fattar inte riktigt hur du menar.. :confused: :crazy:

Men alltså hästarna blir ju borstade av den som ska rida?! :o

Jag tycker det är tragiskt att man inte lyssnar på hästarnas signaler...en ytterst stark signal är ju aggressivitet..med det visar hästen att det är nåt som är helfel...men vad det är, det får man luska ut själv....

Jag begriper inte vad du pratar om? På ridskolan hemma finns inga dumma hästar, heller inga skötare, och inte sjutton är det ridlärarna som borstar hästarna... :smirk:

Jag tror ridskolehästarna skulle klara sig mkt bättre utan skötare. Skötarna lämnar sällan "sina" hästar i fred utan hänger runt dom hela dagarna,borstar,mockar flera gånger, klappar,kliar,pillar osv..
Hästarna får ju aldrig vara ifred,krakarna.. :crazy: :smirk:

på ridskolan jag rider på har vi några hästar som bits och hugger. men det enda man behöver göra är att inte bry sig och säga till varje gång hästen försöker. Visar man att man är rädd förstår ju hästen det och tar övertaget.

tror nog att det många gånger är ridskolan som "gjort" hästarna "dumma" (hittar inget bättre ord just nu) d.v.s att de bits och sparkar m.m.

köpte min häst från ridskola för ett år sen, efter att ha ridit henne där på lektion under nästan 5 år.
på ridskolan var hon en av de ilsknaste hästarna, och mot slutet blev hon såpass aggressiv att hon t.o.m. trängde in folk i väggen, vilket var en av anledningarna till att hon såldes.. hon hade då varit där i 9 år och i stort sett aldrig fått en lugn stund i ett stall där det springer folk dagligen.

nu bor hon i ett betydligt mindre stall, med 5 hästar till, mycket utevistelse, ordentligt med mat, inget spring, lugn och ro och stimulerande arbete.. visst händer det fortfarande att hon surar, delvis p.g.a. att honär kittlig, men det märks ändå en tydlig förbättring!

så visst, ridskolor måste nog finnas, det gårju inte att ändra på, men många gånger är de även skuld till hästarnas beteende..

På ridskolan där jag jobbade tidigare så borstade vi ridskolehästarna, dvs vi instruktörer.

Så nog ingår det i arbetsuppgifterna på en ridskola allt. I alla fall de jag har träffat på.

Varje dag så gås ALLA hästar igenom och borstas av de som jobbar där, i vårt fall instruktörerna som också mockade samt gjorde allt annat på ridskolan förutom viss kontortjänst!

Kan också tillägga till trådstartaren att jag fick med mig en av ridskolehästarna när jag flyttade till egen gård! Så visst tar andra än skötarna hand om hästarna!

ja du dom flesta tjuriga ridskolehästar blir mycket lyckligare av att komma därifrån till privatryttare.
Den ridskola jag jobbade på fanns inga skötare utan jag gjorde iordning alla hästar inför lektioner och vi hade bara possitiva hästar.

Vår ridskola har inga skötare. Hästarna pysslas om av den som skall rida eller har ridit ! ALLA hästar inte bara de allra gulligaste, fast alla är snälla :D

Det vetafasen om deras värld är särskilt hård för övrigt. De får bra foder, mycket utevistelse, lagom med motion....och en massa omvårdnad. Vad mer kan man begära ?

Alla hästar som står på ridskola är inte snälla.

Vadå? Ingen häst är dum! Att en häst börjar betee sig "dumt" beror ju på att den inte trivs eller inte mår bra.
Dessutom som någon skrev så blir väl hästarna borstade före och efter varje ridpass av ryttaren eller? :confused:

Hästar är inte dumma.. Endel hästar trivs mindre än andra, även på ridskolor. Endel hästar har mindre tålamod än andra, även på ridskolor. Endel hästar vantrivs så fruktansvärt, att det är rent otäckt att de får vara kvar där de är överhuvudtaget..

Visst är det bra att det finns de som ger extra "kärlek och tröst" till de "dumma" hästarna.. Men Ännu Bättre vore det om de hästar som inte alls trivs där de är, och reagerar med att "bli" sånna, om de fick chansen att komma till nya hem, där de trivs..

Schaman, vi vänder lite på det.
- Vem är det som gör hästarna dumma?
Hästen är ju sällan dum från början, så alltså är det troligen miljöbetingat. Och VEM har bestämt vilken miljö de ska leva i och under vilka förutsättningar de lever? Måste helt klart vara de dumma människorna... :devil:

- Tröst och kärlek sedan.
Tröst är ju ett sätt att göra något bättre, sedan det varit dåligt. Men varför behöver de tröstas, är det inte bättre att se till att behovet inte uppstår?
Kärlek sedan; är ofta en mänsklig omskrivning för klappar och pyssel med hästen förmodligen uppskattar ett gott socialt liv med kompisar i samma, stimulerande hage i stället för rastställe...

Så nog fasen har vi skyldigheter mot hästarna då vi tar så mycket ifrån deras liv. Och de har en rättighet att ha så goda arbetsförhållanden som möjligt i människans tjänst. För visst ligger häsens "överlevnad" i dagens samhälle mycket i deras bruksvärde. I förlängnignen bör även människans intresse av att genom detta bruksvärdet göra det så bra som möjligt för djuret ligga.

Omhästaran hade fått lugn och ro i den miljö och den villa som den behöver så hade kanske inte hästarna varit så *dumma *som du skiver de finns inga dumma hästar bara dumma ryttare som lär hästarna fel jag har set MÅNGA ryttare som har behandlat hästarna rent FÖR JÄVLgIT och i de fallet så förstår jag hästarna!
Hade inte jag fått villa efter en dags hårt arbete med en apa på ryggen viss fasen hade jag varit förbanad och *dum* då!!!

Den som äger hästen! Det är alltid hästägarens ansvar att se till att hästen mår bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar