Vem ska vi anpassa maten efter?

Tigertofflan

Trådstartare
Vi har just nu tre stallkatter. En vuxen bondkatt och två kattungar. Problemet är bara maten. Vem ska vi anpassa den till? har förstått att det inte är bra för kattbebisar att äta vuxenmat (för lite protein?), gäller det även tvärtom? Att en vuxen katt inte mår bra av proteinrik(?) mat? Skulle man annars kunna hålla alla tre katterna på "barnmat"?
Just nu får de torrfoder, "Adult", och vanlig blötmat (typ.. alla möjliga smaker).

Sv: Vem ska vi anpassa maten efter?

Katter är renodlade köttätare, det finns ingen mat som innehåller för mycket protein för friska katter så ge kattungemat du.

Stallkattemat

Det ær ingen risk att stora katten får før mycket protein men dærimot
kanske den blir fet så småningom av den energirika kattungematen.
Dom små kan gærna få fri tillgång också medan den vuxna kan behøva ransonering. Du kan gøra en matlåda till småttingarna med ett så trångt ingångshål att den vuxna inte kommer in.

Instämmer med föregående.

Vuxenmaten iofs inte giftig för de små, det gör inget om de smakar på den. Men den innehåller för lite fett och taurin för att vara huvudmaten för små.

Den stora däremot fyller helt säkert på med en och annan mus och råtta, så dess behov av köttriktig föda är ganska väl täckta! :smirk:

Lite spånande:

Snart är kissungarna stora och behöver inte kissungemat. Om nu den vuxna katten skulle lägga lite på hullet av den energirika kosten, går det bort när det blir normalkost för alla tre. :)

Om den vuxna katten är mamma till kissungarna är det bara bra med kissungemat, eftersom hon behöver lite extra för att ta igen sig efter dräktighet och digivning. :)

Snor sista knappen men svarar alla!

Att den vuxna katten lägger på sig är inte så stor risk. Han är i princip bara i stallet när det är hemskt väder, eller precis när de får maten. Han är alltid ute och ränner.
De har alltid fri tillgång på torrfodret, och "kladdmaten" får de lite av på kvällen.
Men okej! Då fixar vi så de får äta bebismat allihopa :)

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 755
Senast: Krålus
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 096
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka