Vem ska man tro på???

Sv: Vem ska man tro på???

Är han tunn över ryggen o har en jättemage så är det säkert som du misstänker, proteinbrist.

Jag tror att det ordnar sig med mer träning, och när du lägger på foder kan du ju göra det i form av lucern. Bra val om du har en lite pigg häst också, mycket lämpligare än något havrebaserat kraftfoder.

(hemskt gammal info på deras hemsida förresten "bra foder med låg proteinhalt för tex hästar som har problem med fång")

När du räknar på fodret och får fram att hästen får för lite protein, hur många kilo räknar du på då? hur vet du att han äter den mängden?

Vad tror ni kan det vara proteinbrist?? var en i stallet som sa att han hade det... :crazy:

Hur laddar man upp bilder???

Hur laddar man upp bilder???

Välj ut en bild (eller flera) och ladda upp den på en bildwebbsida t ex www.photobucket.com (du får skaffa dig en egen profil där först, men det är gratis!).

När du har laddat upp bilden på en en sådan webbsida kan du sedan länka bilden hit till forumet! ;) (kopiera webbadressen och klistra in i ditt inlägg)

Vi vet inte hur mkt hösilage han äter han går på fri tillgång i hagen, men han äter typ hela tiden och han är hungrig hela tiden... och som sagt igår var det en i stallet som sa att hon tyckte det såg ut som att han har proteinbrist... måste leta på höanalysen igen, har det inte sparat ...

tycker det ser ut som om han har tappat en del muskler även över baken, men du skrev ju även att du haft sadelproblem vilket kan resultera att han är tunn över både rygg och bak

jo nu när man har kollat och jämfört med biilder från när han kom, tkr jag också det ser ut som han har tappat muskler nästan lite överalt... :crazy: Har börjat öka på maten nu iaf och så ska han börja få lusern. Hoppas på att det hjälper, vet du hur lång tid det kan ta innan man börjar se resultat??

Det an gå rätt fort att se resultat, det beror på hur mkt du ökar fodret. Jag tycker det är svårt att säga från dina bilder om det beror på proteinbrist. Med fri tillgång på det silaget borde ha få i sig det protein han behöver.

Har ni löst sadlproblemet och tränas han på ett bra sätt nu? Om jag ore du skulle jag ändå lägga till kanske 1-2 kg lucern och tex tömköra en del och se om man ser någon förbättring. Inbland kan de ju se lite tunnare ut om ryggen också om magen är utblåst och full med mat. Med mera muskler kommer han se mer slimmad ut oavsett om det var brist eller inte.

Bara baserat på bilderna skulle jag tro att hästen har proteinbrist, men eftersom hösilaget är så bra kan jag inte säga om det är så. Träning och lucern skadar ju aldirg:)

Fast i och för sej tycker jag du för en konstig diskussion.
Du har fått en uträknad foderstat men följer inte denna utan ger en fjärdedel av vad han egentligen ska ha och klagar sedan på en dålig analys eftersom han har fått för lite protein?????
Följ foderstaten,stämmer det inte då kan du ju klaga.

aa han ska börja få lucern och skulle vilja tömköra men har ingen tömkörningsgjord :(

Det finns företag som hjälper till att beräkna foderstater som INTE samtidigt säljer något foder. Personligen tycker jag det är värt att betala den lilla slanten för att få en oberoende foderstat och inte en foderstat från en försäljare.

Nedan är en =) Klistrar snart in en till!

TELEFONNUMMER TILL HÄSTRÅDGIVNINGEN
BETALNUMRET TILL HÄSTRÅDGIVNINGEN ÄR 0939-105 01 10

--------------------------------------------------------------------------------

Hästrådgivning
Svenska Husdjur har fått ekonomiskt stöd av Jordbruksverket för att användas till att utveckla oberoende hästrådgivning. Rådgivningen omfattar i första hand foder och utfordring med sikte på en god hälsa och goda prestationsresultat hos hästen. Rådgivningen följer de rekommendationer som ges av Sveriges Lantbruksuniversitet. Forskare vid Institutionen för Husdjurens utfodring och vård svarar för kunskapssupport och utbildning av rådgivarna. Ansvarig för verksamheten inom Svenska Husdjur är Eva Dahlström, Örebro. Eva är beredd att svara på frågor, ge föredrag, anordna kurser och göra foderstater. Välkommen att ringa: 0939-10 50 110 (8.80 kr/min + moms). eva.dahlstrom@svenskahusdjur.se

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 629
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna