Vem ska man tro på???

Tuvisen

Trådstartare
Hej!
Ringde till kraffts goderrådgivning när jag fick hem min häst (2-3 månader sen) och dom rekomenderade krafft pony , och det är ju ett foder för hästar som inte behöver så mkt protein (upptäckte jag igår).
Men har nu varit inne på buke och läst om hästar som har proteinbrist och tkr det stämmer in ganska bra på min häst. Så har därför varit inne på hippocampus och räknat på foderstaten och då står det att han får för lite protein.... :crazy:
Så vilcken ska man tro på??? :confused:

Sv: Vem ska man tro på???

Förut fick jag hjälp med mina hästars foderstater för nåt år sedan av Kraffts foderrådgivare.
Men när jag började lära mig räkna foderstaten själv efter ett tag märkte jag att det inte stämde riktigt.
Sedan har jag oxå hört via en bekant att de inte var så duktiga på foderstater o det är för att de vill sälja Kraffts produkter!
Men om det verkligen stämmer med att de 'bara' vill sälja deras foder vet jag inte, men det är mycket möjligt.

En enda sak jag gärna köper hos Krafft o det är lusernhack. Köper lusernhack via bonden, där jag oxå köper analyserat grovfoder av honom.

När jag testade deras foderrådgivare för att se vilket kraftfoder de skulle rekommendera till en shettis.
Krafft ponny o lusernhack TROTS att jag sagt att han absolut inte skulle få spannmålsbaserat kraftfoder. Där rök mitt förtroende för dem. Bara tjäna pengar på att sälja sina produkter utan att ta hänsyn till att fånghästar inte kan äta spannmålsbaserat kraftfoder :mad:

Strunta i kraffts foderrrådgivare i det här fallet. Du ser ju själv hur hästen ser ut, och har räknat efter. Hur mkt protein fattas enligt hippocampus? vad har du för häst? Antingen kan du ringa tillbaka och berätta vad du kommit fram till eller fråga folk här vad vi tror skulle vara lämpligt att antingen bytra ut krafft ponny mot eller lägga till protein utöver det.

Varför sa foderrådgivaren att hon ville ge krafft ponny?

Det är en varblodsvalack på 10 år som rids 6-7 dar i veckan medelhårt. Det var inte jag som pratade med krafft, det var min kompis (som jag delar hästen med). Kmr inte ihåg exakt vad dom sa men de sa väl att om han äter det här får han i sej allt han behöver. Han skulle äta 0.5 kg ponny krafft/dag + mineraler och hösilage.

Det här är hösilage analysen

Torrsubstans 68 %
Smältbart råprotein 42%
Energi 6,2 MJ/kg
Kalcium 2,5 g/kg
Fosfor 1,7 g/kg
Magnesium 0.9g/kg
Kalium 13,1 g/kg

Jo man undrar ju ibland, har varit på en föreläsning av krafft och den var jätte bra, så då trodde man väl att de skulle veta vad de håller på med..... men kanske inte

Hur mycket av det silaget äter han då? Det är bra kvot idet, så du borde inte behöva lägga till mer proteinkoncentrat, det var nog så rådgivaren tänkte. Så det är ju inte helt tokigt i så fall ia alla fall.

Hru många kilo stoppar du´i hästen? Du kanske helt enkelt måste öka eller minska givan?

han går på fri tillgång i hagen och får 4 kg på kvällen, så har ingen aning om hur mkt han äter i hagen....

Han har förmodligen lite större buk på grund av att han äter så mycket och magen är full. Då är nog problemet bara utseendemässigt eftersom jag har svårt att tänka mig att han inte får i sig tillräckligt med protein. Är han inte märkbart tunn i rygg och rumpa är det nog inte det som är problemet.

Är han avmaskad, och rids han så han tränar rätt muskelgrupper? Man kan prova med E-vitamin tillskott om hästen inte musklar sig som den borde. Glanslös hårrem kan bli bättre med lite linfröolja i fodret, några matskedar räcker.

Angående krafft ponny; du kan nog välja en annan fodersort om du vill, med "normalmycket" protein i om du vill. Ingen orsak att försöka dra ner proteinkvoten när den är bra som den är.

Jag har oxå haft kontakt med foderrådgivning ett par ggr men mina hästar passade inte inte alls de hon sa hon gick ner jätte mkt i vikt. Jag kan fortsatte göra som jag alltid gjort och de är jätte bra så.

Han har fått tagit det lugnt lite av och till först pga. sadelproblem och sen blev han halt osv. Så han har gått på ungefär 1/4- 1/2 av vad han ska ha, han blir så himla pigg när han inte får röra på sej annars. Men nu håller han på att komma igång igen så ska väl öka upp maten till vad han ska ha...
Är kanske bara jag sm inbillat mej att han har proteinbrist.... :crazy:

Lita du på dig själv och på hippocampus. Bakom hippocampus står SLUs kunniga forskare, medan krafft är ett foderföretag som vill sälja sina produkter (som alla andra företag som går ut på försäljning av en vara! Inte speciellt märkvärdigt egentligen) Tycker inte valet är så svårt..

Tänk bara på att ingen häst är en tabellhäst! Min häst behöver enligt tabell drygt 60 MJ per dag, men han var jättfin förra året när han gick på 70, och han är bara lite mullig i år när han äter kanske 120MJ... Min häst är också finast om han går på en proteinkvot på dryga 7. Skulle han gå på tabellens kvot på 6 skulle han nog se förfärlig ut.

Du märker snart vad just din häst behöver i MJ o kvot. =)

Krafft Ponny, det dyraste och dummaste "hö" man kan köpa.

Mitt hösilage har bättre värden än det.
Krafft har många bra foder också.
Men just Ponny är att luras.

okej håller på och räknar på hippocampus nu, så hoppas på att komma på något bra :). Det är verkligen inte lätt med foderstater :confused:

Vill bara tala om att Krafft Ponny kommer att utgå och ersättas av Krafft Groov 60, enligt Kraffts hemsida!

Att Krafft Ponny är ett meningslöst foder.
Man kan lika gärna öka med 1kg hö i stället.

okej, ja nu äter han ju typ hälften av vad krafft har rekomenderat oss att ge, och han går på fri tillgång i hagen så han får nog i sej tillräckligt med grovfoder iaf, men det är det att han har blivit så himla bukig.... :crazy:

Ge ett proteinrikt tillskott.
T.ex. lusern eller Krafft Groov 125(som är ett utmärkt foder).

Så försvinner nog bukigheten.

har tänkt att försöka ge han lusern och se om det blir bättre. För han är ju inte bred över ryggen även om han inte precis är jätte omusklad, men magen :crazy: ska föröska lägga upp en bild sen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 996
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 629
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna