Vem ska jag tro på egentligen???

F

Francess

Nu är jag förvirrad. Och vet inte vad jag ska tro på eller hur jag ska välja riktigt.

Jag har ju en schäfertik som nyss blivit 12 mån. All info jag fått tag på säger att det är rätt ålder för en hund i hennes storlek/ras att röntga nu: schäferhundklubbens hemsida, veterinärerna på min klinik, kunniga på min brukhundsklubb och jag ringde t.o.m. SKK's veterinäravdelning häromdagen. MEN min uppfödare blev sur över att jag vill röntga nu!!! H*n påstår att om de får omdömet "slapp led" så är det i den här åldern, att "ingen" röntgar sina hundar/schäfrar vid den här åldern, att "alla" väntar till 16-17 månader etc. H*n säger att jag gör som jag vill, men typ att h*n inte tar ansvar för att jag röntgar "så här tidigt".

De andra jag pratat med ställer sig mycket frågande till h*ns inställning och somliga har undrat om något döljer sig bakom. Enl de vetkunniga är schäfrar (spec normalstora tikar) att betrakta som färdigvuxna vid ett års ålder och det är normalt att röntga dem nu. Undantaget senfärdiga hanhundar som fortfarande är "kalviga", de brukar man enl vet vänta lite med för att de ska växa färdigt. Och att en C-höft inte blir en A eller B dito bara för att man väntar ett halvår! Nä, för hur skulle ledskålen kunna ändra sig helt plötsligt när hunden är färdig? De riktigt stora raserna (tex sankt bernard mfl) ska ju inte röntgas förrän vid 18 mån.

Till saken hör även att min hund tog jag på foder men fick erbjudande om att köpa ut i somras pga uppfödaren ska dra ner rejält. Har betalt drygt hälften enl uppgörelse. Vissa tror att h*n bara vill ha alla sina pengar för hunden innan jag röntgar så jag inte kommer med några krav och håller inne del av summan! Till saken hör även att en kullsyster till min hund nyligen tagits bort av mystiska anledningar, jag fick inte fram ett redigt svar av uppfödaren pga varför. H*n sa bara att tiken skulle ta bort mandlarna och sen togs hon bort under op. Låter helskumt, men jag fick inte ut mer av uppf!

På SKK tyckte man att jag absolut ska röntga min hund innan jag betalar hela summan för henne! Så jag inte köper grisen i säcken... Hon är ju tänkt till avel mm.

Vem ska jag tro på och vilket råd ska jag följa?? :confused:
 
Ja, jag har ju bokat tid till nästa måndag, det gjorde jag i måndags...innan jag pratade med uppfödaren och blev så överraskad av hans märkliga negativa attityd, han var riktigt syrlig mot mig. Men andra här inne har tidigare tyckt att man ska göra som uppfödaren rekommenderar...
 
Men, vad är det för en knepig inställning :confused:

Jag ser det som en självklarhet att röntga så fort som möjligt, man vill ju veta hur det ligger till...
Vi röntgade vår schäfer när han var 14 månader, det gör de
flesta med den rasen efter vad jag har fattat!

Det låter väldigt märkligt det han säger tycker jag,,, :crazy:
 
Du menar resultatet av röntgen? Jo, det kan jag väl göra.

En annan sak: hade tänkt ställa ut henne på OG Warberg den 9/11 (utställning i schäferhundklubbens regi) och har precis fått veta att uppf kommer dit med. Det kan ju bli intressant :crazy:
 
Nu så har jag röntgat min hund och även fått hem resultatet! HD grad B och AD ua. Kan ju inte bli mycket bättre!!! Ska bli roligt att höra vad uppfödaren har att säga när vi träffas... :crazy:
 
Grattis, vad kul med ett bra resultat!!
Leo hade grad A och UA, snacka om att man var överlycklig!!
Har du ställt henne ännu?
eller när skulle du göra det?
julia
 
Visst kan det bli bättre, det kan ju bli ua på båda! :) Men det är ju helt ok med B.

Jag är av den åsikten att man lika gärna kan vänta med att röntga till hunden är 1½ år. Varför göra det tidigare? Visst är man extremt nyfiken och nervös inför resultatet, men man ska ju ändå inte träna hunden eller utsätta den för större ansträngningar vid den åldern så varför skynda på. :smirk:

Jag röntgade min tik när hon var runt 1½ år och fick henne friröntgad. Det är mkt möjligt att hon skulle fått det även som 12 månaders men jag vill vänta tills hon var mer färdig.

Hunden är inte "dömd" redan när den är valp, utan foder och miljö påverkar också hur höfter och armbågar utvecklas.

Min nästa schäfer kommer jag också röntga "sent". Det är många uppfödare som väljer att röntga sent. De uppfödare som röntgar så tidigt som möjligt får jag en känsla av att de så fort som möjligt vill veta om hunden
duger till avel.
 
Både A och B räknas som ua. Och veterinärerna har precis fått ut statistik från SKK att det INTE är bättre att vänta! Tvärtom, ju senare desto sämre resultat.

Att röntga tidigt har inte bara med avelsintresse att göra. Vg schäfer så är det ett krav att den ska vara 22 mån vid första parningen (tikar). Däremot är det ju lämpligt att få reda på statusen så att man vet hur man kan träna och utbilda för framtiden. Vissa utställningsklasser kräver dessutom kännt resultat på HD/AD.
 
Jag har ställt ut henne tre gånger, både i skk och schäferhundklubben! Hon har fått ettor alla gångerna, placerat sig 2 och 3 i konkurrensklasserna (enl domarna pga valpigt uppträdande, hehe). Nästa utställning blir i Varberg den 9/11 (schäferhundklubben). Får se om hon kan framstå som lite mindre valpig då... :D
 
Jag håller med dig ang röntgen, har sällan hört något annat
än att man ska röntga så fort som möjligt.
Och visst är ett B som ett UA i gamla systemet!
Vad kul att det har gått så bra på utsällningarna!

Leo är ställd ett par gånger med SG och, 3:e placeringar.
Utställning är inte det roligaste tycker jag men alla meriter är ju bra att ha.. :D
julia
 
Visst betyder A och B att det är u.a, men A är ju bättre än B!

Varför skulle resultatet bli sämre ju längre man väntar!?
Så om vi säger att Bertil röntgar sin hund när den är 12 mån och den får A på höfterna. Bertil blir strålande glad och sätter igång sin träning av hunden. Vad är det som säger att hunden fortsätter att ha A på sina höfter när den är fyllda 1½ år.

OM nu höfterna blir sämre av att vänta, så vet ju inte Bertil hur hans hunds höfter ser ut senare. Det kanske har blivit så dåligt att han har C vid en ålder av 1½.

Jag vill röntga min så sent som möjligt för att se hur höfterna har blivit, om jag med gott samvete kan fortsätta träna min hund när den fyllt 1½-2 år.

Du säger ju lite emot Dig själv när Du skriver att man ska röntga så tidigt som möjligt då det blir bättre resultat. Höfterna "låser" sig ju inte i det läget de är i då de röntgades utan det fortsätter ju utvecklas åt något håll.


Phu, detta var svårt att förklara. Hoppas att Du förstår vad jag försöker få fram....
 
Nej jag har ingen aning själv! Det var veterinären som berättade det när jag var där för röntgen. Det var väl menat som motvikt till uppfödarens bestämda åsikt att om hunden hade lösa leder så var det i den här åldern, vilket är rent skitsnack enl vet (som dessutom är en av de bästa i landet på röntgen).

Man får alltså inte bättre resultat om man väntar! Om hunden har C när den är 12 mån så kommer den inte att få ett bättre resultat när den är 16-17 mån. Det är nog så man ska tolka det. Inte att ett A eller B när den är 12-13 mån automatiskt blir ett C vid senare röntgen. Sen beror resultatet även på vilket lugnande de har använt har jag förstått. Många faktorer att ta hänsyn till! Men det är väl därför de i stor sett likställer A och B. En annan vet hade kanske bedömt hennes plåtar som A...vem vet? Men knappast som C...det är ju större skillnad mellan B och C än A och B. D och E är ju rena mardrömmen.

De enda hundarna av stora raser (som tex schäfer) som vet inte rekommenderade att röntga vid ett års ålder var storvuxna hanar som var "kalviga" och slängiga i röreslerna, de anses inte som färdiga. Normalstora eller småvuxna hanar och tikar är färdigvuxna vid ett års ålder.

Höfterna är alltså färdigutvecklade efter ett års ålder, så för den sakens skull finns ingen anledning att vänta. De kan inte utvecklas mer, men de kan naturligtvis slitas olika mycket beroende på vad hunder gör och hur man hanterar den avseende motion etc.

Däremot kan tydligen hundens muskelstatus påverka resultatet. En sämre musklad/tränad hund har ju sämre stöd av muskelkorsetten än en välmusklad hund.

Du kan ju vänta och röntga tills din hund är tre år gammal, finns inget hinder för det. Förutom om du vill ställa ut i bruksklass tex. Eller avlägga bruksprov. Då krävs ofta känd HD/AD status.

Jag är nöjd med "mitt" B. Det innebär att det är fritt fram att använda henne i avel när den tiden kommer. Och eftersom jag står i begrepp att köpa ut min fodervärdshund med sikte just på framtida avel är det viktigt för mig att få veta vad jag betalar för!

Nåt som ska bli minst lika intressant är resultatet av kullsyskonens röntgen!!! DET är ju viktigare, än det individuella resultatet.

Det är inte jag som säger att man ska röntga så tidigt som möjligt, det är veterinärerna och skk som rekommenderar det!
 
Naturligtvis kan miljö och foder inverka, men dispositionen finns där från början.
Den största faktorn är trots allt arvet.
 
Egentligen inte.
Det är mest för sin egen skull man röntgar tidigt, om det nu inte är så att hunden uppvisar hälta eller andra symptom som skulle kunna bero på AD/HD.
 
Ok, då förstår jag vad Du menar!

Fast jag tycker iof att det är väldigt få schäfrar som är "färdiga" vid 1 års ålder.

Tja, jag vet inte. Blev trött i huvudet av detta. :smirk: :D Måste få i mig e.middagskaffe.

Men det är ju svårt detta. Idealet måste ju vara att alla hundar är helt färdiga vid 1 års ålder, samma vet. röntgar på exakt samma sätt på varje hund och alla hundar har fått exakt likadan mat, miljö och träning. :D :D DÅ kan man snacka om att jämföra höfter och armbågar. ;) ;) ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 909
Senast: ako
·
Hundhälsa Vår tik blir 14 år nu i november. Hon har ett gott allmäntillstånd och är som en unghund till sättet. Vi har senaste åren gjort...
Svar
12
· Visningar
7 922
Senast: Sel
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 007
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Hela familjen har varit i chock den senaste veckan. Vår knappt två åriga Kooiker tik gick från fisk till död på bara några dagar...
2
Svar
35
· Visningar
7 200
Senast: Eohild
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Hindertyper på hopptävling
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp