Vem ska jag behålla?

Sonic76

Trådstartare
Jag har ju min avelsmärr som är 1´68 och dräktig med Ride The Night supersnäll att hålla på med, se har jga hennes syster efter His Majesty riktig racertyp o älskar träning, har löpviljan men har vilat sen nov pga pappas sjukdom.
Jag vill ha råd vem jag ska behålla, kan bara ha en kvar, mamma sköter hästarna till sommaren sen måste de bort när Lady fölat.
ska jag behålla fölet, märrn eller fyraåringen?
Vill inte släppa nån men fölmärrn ska slaktas isåfall eftersom hon har låg rang svårt med nya miljöer och har fått enormt med stryk förut hos nån. Först nu efter fyra år är hon någorlunda igen.
Vill ha alla men vem skulle ni ta?
Lutar åt fyraåringen men fölmärrn måste ju leva tills fölet är avvant och sålt eller satt på lösdrift.
Åh vad svårt

Sv: Vem ska jag behålla?

Det beror ju helt på vad du vill ha för inriktning!

Vill du tävla med din häst är ju fölmärren uteslutet tyvärr...

Är det tävling inom en någorlunda snar framtid du vill hålla på med är ju 4-åringen det bästa alternativet.

Vill du vara med från början och göra allt själv men uppfostran, inkörning och uppträning och sedan tävling (du kanske har erfarenheter sen innan med de andra hästarna) är det ju fölet du ska behålla.

Eller... du kanske bara vill föda upp småpållar och sedan sälja vidare och hoppas på 10% i uppfödarpremier, då är det ju ditt fölsto du ska ha kvar.
Men hur det än är så har du ju då ändå 2 hästar en begränsad tid.

Om man sedan tänker vidare så är kanske 4-åringen lättast att sälja, och fölet och stoet kan du ju inte dela på förren till vintern, som du nämde.

Men om jag hade fått välja utifrån det du skriver hade jag valt 4-åringen. Men det är ju bara jag... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

*fel knapp*:o
De andra är nog lättare att sälja.
Jag skulle haft kvar avelsstoet. Som jag tyder det du skrivit, så ligger hon närmast ditt hjärta.

Ja det är så svårt , har ett par intressserade som vill leasa fyraåringen och ev senare köp och det är klart får hon ett bra hem så är det ju inget svårt val men hon är så fin så.
Jag får låta märrn föla och ta ställning då. Kanske blir lättare då.
pappa ska få vara med o bestämma när han ärlite piggare.

Vi har leasat ut hästar ett par gånger och det har funkat bra....ända tills nu i höstas då vi leasade ut en ettåring till en person som grundlurade oss :mad: .

När vi efter 3,5 månader började misstänka att allt inte stod rätt till tog vi hem hästen och jag kan säga att det inte var en vacker syn.:eek:

Var alltså mycket noga med att kolla upp ev. leasingtagare om du inte känner dem personligen och se till att du får färska bilder på hästen lite då och då om du inte bor i närheten.

Hittar man "rätt" leasingtagare är det ett väldigt bra alternativ (en person här på buke leasade en annan häst av oss och den leasingtagaren är vi väldigt nöjda med ;) , men som sagt.....var försiktig. Jag vill inte att någon mer ska behöva uppleva det vi var med om. Det kostade oss mycket i både tid, veterinärkostnader och inte minst lidande (både för hästen och oss). :cry: :cry: :cry:

Ja hon ska komma närheten av mamma eller mig så vi kan hälsa på.
Jag har ett par i Stockholm som är intresserade som jag känner igen till namnet men dit kna mina systrar åka och kolla o ta med sig mamma.
Jga kommer vara jättenoga och ha ett halvårskontrakt först så jag kna ta hem henne om det inte funkar, det är ju bra även för leasingtagaren, är den inte nöjd blir den av med hästen fortare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka