vem ska betala?

Messy

Trådstartare
jag köpte ett begagnat täcke, säljaren sa att det var en viss strl...
min häst är liten å smal, men täcket var för litet å slutade på typ halva magen, alltså var det inte den strl som säljaren sa!!!
Dessutom hade täcket suttit på en ras som är grövre än min!!!

om det är tex strl 120, visst ska det vara 120cm från manke till svans... ev till å med längre om det ska gå långt över manken! (beror ju på modell)... men MINST 120cm?!
det är var iaf några cm kortare = inte alls rätt storlek!!!

hur som helst, inga problem, hon sa att jag skulle skicka tillbaka täcket... frakten kostade 70kr... vem ska betala???
Jag tänkte först att vi skulle dela... men... egentligen är det ju HON som har gett felaktiga uppgifter!!!

Sv: vem ska betala?

Vad står det för storlek på täcket?
Vissa märken kan vara små på storleken och det är ju knappast säljarens fel. Vid returfrakt står den som returnerar varan för frakten.

Exempel: Du köper kläder via postorder och när kläderna har kommit så upptäcker du att de inte passar. Vill du då skicka tillbaka dem, så är det du som får betala frakten för kläderna.

Men det måste ju stå på täcket vilken stl det är? Det brukar finnas en lapp.
Det behöver inte alls vara så att hon har givit felaktiga uppgifter för det där med stl är så himla olika, det beror lite på tillverkaren.
Men om hon sa att täcket legat på en grövre häst så borde du ju dragit öronen åt dig redan då??!

HM bjuder på frakten om man vill skicka tillbaka... det är olika

det är en typ av täcke som fullblod å travare har, står inte strl.. man beställer i den strl man ska ha...
en travare har haft det... å de har grövre hals... mitt fullblod är dessutom litet som sagt var...
jag sa att jag har en 160häst å att hon har strl 135.
Om det var litet i strl så måste hon ju säga det!
när jag mätte var det typ 132cm bara...

jag anser att hon har uppgett fel strl... har använt sånna täcken förr, å de har suttit perfa. strl 135... det där måste vara 130

Lovisaleonora_ skrev:
En parantes, H&M bjuder inte alls på returfrakten. Du betalar via fakturan.

hmm... jag har då aldrig betalat... betalar ju typ 39 spänn HEM.. men sen finns förbetald returpåse i... skumt :confused:

Vet inte om det är på Tradera du köpt de men överlag om säljaren gjort fel så står man ju för frakten tillbaks och så gör man en förlustaffär...
Om det inte finns en lapp måste ju säljaren mäta för att veta hur stort det är. Men å andra sidan om man vet att man köpt ett 135 täcke så tänker man kanske inte på att det kanske krympt och så läggre man ut det och nästa ägare av täcket behöver verkligen dom 3 cm det handlar om.

När jag har gjort fel på mina auktioner så har jag stått för frakten tillbaks och även flera jag köpt av.
Men jag kan ärligt säga att jag hade nog kanske inte mätt täcket om jag visste vad det var för storlek... Har själv köpt några täcken i vintras som nu ligger för dom var för små, tänkte faktiskt inte tanken på att "kontrollmäta" eller maila säljaren.
Så tanken är att jag ska lägga ut dom på Tradera, fast jag ska nog mäta dom först!!!

ok... hmm...
jag som alltid beställer olika strl av samma kläder för å testa...
hoppas att de har ändrat, annars har jag blivit "lurad"... eller läst dåligt rättare sagt :)

nä blocket...

saken är att det går knappt å få plats med halsen... så det är JÄTTELITET... i vanliga fall har jag alltid på innersta spännena å det åker alltidbak...
så just att min ÄR liten, då pallar hon å ha krympta täcken...

jag anser att jag har fått felaktig info...
skulle tagit kort på hästen när jag provade det...

skulle inte heller mäta ett täcke som jag skulle sälja..
men hon har 135 i bucas, hansbo, horseware, jacson.. .osv osv
enda täcket jag köpte 145 i var ett skal, men det var för att hon skulle kunna ha massa täcken under... 135 funkade.. men.. som sagt... det 145-täcket är lite tältvarning om hon inte har nått under!

får väl se vad säljaren säger innan jag målar fan på väggen ;)
jag som verkligen ville ha ett sånt täcke... :(

Min syster beställde ett täcke i strl 155 cm från börjes, och vid mätning så visade det sig vara 107 cm :eek:

Börjes stog för frakten när hon skickade tillbaka det.

Min har oftast 135 på sina täcken, skulle jag lägga på ett 130 cm så skulle det inte sluta mitt på magen. Möjligt att typ ett 105 skulle göra det, men inte ett 130.

asså mitt på magen horisontellt sätt :)
inte längdmässigt...
det va därför jag skrev att hon är smal, så det är inte värsta feta hästen som fyller ut täcket å att det är DÄRFÖR det slutar så högt upp på magen!!!

Då är jag med :p

Men är inte travartäcken oftast så? Alltså korta på "höjden"?

Messy skrev:
det är en typ av täcke som fullblod å travare har, står inte strl.. man beställer i den strl man ska ha...
en travare har haft det... å de har grövre hals... mitt fullblod är dessutom litet som sagt var...
jag sa att jag har en 160häst å att hon har strl 135.
Har travare grövre hals än ett fullbod?? Hihi:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag. Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Ricco
·
Äldre Obs det är inte min bil och inte jag som lånat den har bara hamnat ikläm mellan A och B där bägge tycker de har rätt och jag vet...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Jaahl
·
Utrustning Jag letar nu hoppsadel till mitt fullblod. Han har en IW-dressyrsadel som passar bra (behöver dock breddas lite då han musklat sig)...
Svar
11
· Visningar
1 613
Senast: Nomina
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam