Vem ska betala för djurskyddet?

athena

Trådstartare
Häromdagen blev jag utskälld efter noter av en hästägare. Jag jobbar ju som djurskyddsinspektör emellanåt och har under hösten besökt en rad stallar i vår kommun. Vi ska slå ihop vår miljönämnd med grannkommunen fr o m årsskiftet och därför vill jag avverka en del så att vi lämnar över en bra bakgrund. I vår kommun har i princip inga inspektioner alls genomförts under de senaste 20 åren.

Hästägaren i fråga har inte ens fått besök från mig, men hade förstås hört på ryktes väg att jag varit hos andra. Han var helt enkelt urförbannad för att travfolket dubbelkollas och måste betala en taxa även till kommunen.

Travtränarna besöks ju regelbundet av STC och för att få behålla sin licens måste de upprätthålla en viss standard. Denna överensstämmer i stort med vad lagen säger och vad jag alltså kollar.

Visst blir det en dubbelkoll och jag kan förstå kritiken i den mån att det blir ”kaka på kaka” när två olika instanser kommer ut för att kolla samma saker. Men det HAN inte förstod (och det går nog inte att förklara för honom heller är jag rädd för) var att vi är den myndighet som har tillsynsansvar och att det är vår lagstadgade skyldighet att bedriva djurskyddsverksamhet. STC har ju inget som helst bemyndigande till detta.

Det skulle, hursomhelst, vara intressant att få veta vad ni tycker om detta? Hur är det i andra kommuner? Jag kan inte för mitt liv bli övertygad om att travfolket ska slippa undan den lagstadgade kommunala inspektionen. Den enda möjlighet jag ser är i så fall att STC kan få ett intyg från oss på att djurskyddet är OK så slipper ju de göra sin inspektion.

Till saken hör också, att det tydligen (till stor del) var avgiften han störde sig på. Det lät ungefär som att ”XX kommun har så dåligt ställt så de måste tjäna pengar även på oss stackars hästägare”. Ungefär som att det skulle gå med ett överskott att ha mig anställd en dag, 8 timmar, där jag hinner göra kanske två besök som vardera debiteras 500:- inkl moms :rofl:.

Nåväl: Vad tycker ni?? Det måste ju finnas en del travfolk här också?

Sv: Vem ska betala för djurskyddet?

Jag har en granne med amatör-tränar licens, och inte tror jag att den Djurskydds-inspektör som besökte mitt stall hade godkännt det stallet.
Och vice versa.
Det verkar som att ni till viss del tittar på olika saker.
Mitt stall är godkänt av Hiljö och Hälsa, men skulle då inte duga till STC.
Och tvärt om då.

Jag har ingen spolplats.
Det vill visst STC att man skall ha.
De vill också se ordning och reda bland selar och sådant.
Och så har du måtten som är helt annorlunda.

Jag tycker nog att man som Travtränare får ta och underkasta sig båda dessa inspektioner.
Men kanske att man kunde utbilda STC-inspektörer så att dessa kan gälla även för kommunen?
Allt går ju att lägga ut på uppdrag nuförtiden.

Man måste väl inte betala 500 varje år för att alla "myndigheter å förbund" ska komma å kolla stallet.Räcker det inte att de kollar en gång vart 3e eller 4e år?I så fall skulle jag oxå vara kinkig.

Jag har då aldrig sett röken av, eller för den delen hört talas om någon inspektör från STC. Visserligen måste vi lämna adressen till stallet på licensansökningarna för att en inspektion skall kunna ske, men det är väl mest ett "hot"?

När vårt stall blev inspekterat för tre(?) år sedan kostade det inget, har den kostanden införts nu eller är det olika i olika kommuner?

Att ett travstall skulle behöva ha spolspilta låter ju otroligt dumt, då skulle minst hälften av sveriges alla amatörer bli utan licens(eller vad nu påföjden skulle vara) Jag har uteboxar, således varken spolspila, utselningsgång eller annat som är vanligt i proffstall.

Jag tycker oxå det låter lite skumt, vet många trav stall som inte har spolspilta

Det jag skulle reagera på om jag hade ett eget stall, det är ju "ska det kosta också?!" eller ngt i den stilen.
Har man hästen som hobby, så kostar den ju en hel del, och i allafall jag får välja bort en del annat för att ha råd.
Och skulle då en avgift för en inspektör dyka upp en månad när stallet råkat kosta mkt, hovslagaren varit där osv, då skulle jag också bli irriterad.
Det känns liksom inte som ngt högprioriterat att få höra att stallet är bra, när det kostar och man redan vet det...

Dessutom så finns det ju rötägg i din bransch tyvärr! Paragrafryttare som springer med måttband och räknar på millimetrar. Och ja, jag vet att det hänt.

Precis, man borde kunna skicka en ritning på stallet å är det en nybyggt stall har man ju fått lov att bygga å då ska det väl vara godkänt oxå?
Om dessa kontroller är 1 gång/år kan jag instämma med travmänniskan i att man bara vill "suga ut" de sista pengar en fattig hästägare har.
Vissa verkar ju tro att man är rik för att man har häst, det är ju tvärom, man är dö fattig! :( :smirk:

Grannen hade då fått besök från STC.
Och det var han som berättade vad de hade velat att han skulle ha.

Jag har då inte sett ett enda travstall utan spolspilta, och då så har jag ändå sett några stycken i varierande storlekar.
Jag tycker att det verkar som att de flesta ridstall också har spolspilta, dock inte jag då.

Spolspilta är ju praktiskt men om man har en rymlig stallgång med avlopp så kan det oxå duga.Jag förstår egentligen inte kravet på spolspilra, man ska ju inte behöva bli "underkänd" för odugligt å icke hästvänligt stall för det... :crazy:

Enligt lagen ska alla stall ha besök vart tredje år (vissa oftare, t ex ridskolor). Hur ofta STC är ut vet jag inte, men här verkar de vara tämligen frekvent om man ska tro mina "kunder".

Ina79; Kostnaden är olika i olika kommuner.

Det enklaste och billigaste för alla parter borde ju vara om STC och djurskyddsinspektörer kunde komma överens så man slipper åka till samma ställe... Det måste vara myckte som en djurskyddsinspektör borde hinna med alltså skulle det underlätta deras arbete...

Sen ang travstall finns det inget krav från STC att man måste ha spolspilta men det underlättar ju arbete om man har mycket häst... Men många amatörer som har hästar nära banorna kör ju inte alls hemma utan kör enbart på banans område och har tillgång till gäststallarnas duschar.
Sen fungerar det även utmärkt att svampa av hästen rejält och tvätta med hjälp av hinkar, det har ju folk gjort ialla tider...

Jag kan oxå ställa mig lite frågade till varför man ska betala av en avgift för att bli kontrollerad... Det är ju inget man kan undvika... Mitt förslag vore att det är gratis vid kontroll men är det något som måste åtgärdas och inspektörer måste återkomma ja då kan det kosta.

Som sagt finns det många olika slags människor som jobbar inom djurskyddsmyndigheten, en del har ingen som helst erfarenhet av hästar eller andra stora djur och går då enbart på de regler som finns skrivna... En bekant fick problem när deras boxar var 1cm (!) för korta, att de i stället var tre meter bredare hade inget med saken att göra...
Sen finns det även en del inspektörer som ser mellan fingrarna med olika saker om det är någon som är "stor" eller som är bekant vilket inte heller är bra...

Fast kompisen hade en som var extrem nitisk... De skulle bygga om stallet till sommaren då hästarna skulle kunna vara ute, inspektören kom i april och ansåg att stallgången var för smal, gallret till boxarna satt fel osv Alltså en väldig massa fel som även kompisen visste om och det var därför de skulle bygga om stallet... Sen helt plötsligt säger människan att de får en månad på sig att fixa allt annars skulle de bli tvugna att flytta hästarna... Trots att de hade ritningar på hur det skulle bli, kunde visa att allt var beställt, snickaren kunde intyga att han skulle börja jobba i maj när det blev tillräckligt varmt för hästarna att vara ute dygnet runt... Till saken hör även att den tidigare inspektören hade godkänt stallet åren innan utan allt för stora problem... Tillslut efter en del överklaganden fick de tillstånd att vänta med ombyggnaden till sommaren...

Snurrfian skrev:
Det enklaste och billigaste för alla parter borde ju vara om STC och djurskyddsinspektörer kunde komma överens så man slipper åka till samma ställe... Det måste vara myckte som en djurskyddsinspektör borde hinna med alltså skulle det underlätta deras arbete...

Men det jag vill ha fram med den här tråden är ju att det är LAG på att vi ska kolla stallar. Det är alltså inget vi väljer eller väljer bort att göra. Riksdag och regering har bestämt att det är kommunen som är tillsynsmyndighet för djurhållning i det här landet. Är det i så fall rätt att vi bryter mot lagen och gör skillnad på folk?

Om man vänder på det; och kommunen bryter mot lagen på ett sätt som i stället MISSGYNNAR en grupp av medborgare - vad tror ni skulle hända då?

Jag tycker att jag som stall- och hästägare skall betala besiktningen, dock vill jag i "utbyte" ha en bra inspektion. Nu har jag bara upplevt en, och det var väldigt intressant med en god dialog med tjejjen som var och kollade allt. Visst fick vi någon liten synpunkt, men inget som skall återkontrolleras efter utförande.

Vi betalar per häst i vår kommun, men det kunde lika gärna vara timdebitering. I båda fallen blir det mera pengar när stallet/ hästbeståndet är större vilket känns rättvist. På timdebitering så blir det väl dyrare om man inte har ordning på området, men det känns också ganska rättvist - dock så är detta ju grova generaliseringar.

Är inte "travare" men tycker att det är konstigt att STC inte samarbetar med kommunernas djurskyddsinspektör / miljönämnd - för det känns som om det vore rimligare med EN inspektion. Och har STC nån stötesten som inte finns i det vanliga protokollet så kanske vi andra faktiskt hade nytta av informationen också?!

Ska få stallet inspekterat snart igen. Nu för "säker hästgård" genom Agria vilket är genom ett eget initiativ.

Men något jag inte kan förstå nu när man ska söka tillstånd för att ha häst att man helt plötsligt inte godkänner sin egen inspektion som Miljö och Hälsa gjorde hrä 2001 utan nu helt plötsligt vill de att Länsstyrelsen ska komma och förpröva också . Detta är alltså ett gammalt stall inte nybyggt. En annan löjlig sak som jag tycker på det nya är att man ska skicka med en bilaga om att man kan ta hand om hästaran det kan ju vem som helst skriva även där så har de i sin data att våra hästar är välskötta osv osv . Kan ju tycka att det blir lite dubbelarbete och känns rätt meningslöst från min sida, kan helt förstå det här med tillståndet men tyvärr tror jag inte att man kommer åt de som man skulle behöva för de har oftast inte så många hästar som det behövs...
Men men nog klagande så får jag väl ta mig i kragen och fylla i alla papper och rita en ritning över stallet och hagar och paddock osv osv hm Jobbar iof sig på ridskola så jag kanske kan skriva mitt eget intyg ;-)

Men det handlar ju om att ha en budget..alltså man bör ju kalkylera upp en tid framöver vad som tänkas komma samt ha en buffert för oförutsedda utgifter. Du kan väl inte mena att: hux flux kostar hästen jättemycket bara för hovslagaren varit där ? Det vet man ju redan en tid före och lägger ju upp en budgetplanering efter det. en budget är ju inget man slänger i hop månad för månad...planering heter det så slipper man obehagliga överaskningar.

Förprövning skall bara behövas vid ny eller ombyggnad. eller är det så att ombyggnad gjorts för länge sen men aldrig förprövats?
Kommunens bes har inget att göra med förprövningen.
Knappast möjligt att hänvisa till en bes från 2001 när det gäller nya tillståndsreglerna, är liksom läge för en ny bes i vilket fall som helst.
PL

Ina79 skrev:
När vårt stall blev inspekterat för tre(?) år sedan kostade det inget, har den kostanden införts nu eller är det olika i olika kommuner?
STC tar inte betalt för inspektionen, det är deras skyldighet o den ska utföras 1 gång /år. Tyvärr hinns nog inte alla "små" amatörer med, men de försöker.

Kommunen tar betalt o har helt andra krav. Vet bl.a inte hur noga de är med mediciner, medicinskåp o dylikt. Kanske trådstartaren kan svara på? :)

En av mina inhyrning hade en sån STC-kontrollant ute i stallet för ett tag sen. Enligt henne kollar de (iaf här) när man haft sin licens i ett år. Har inte hört nåt om hur det gick så det måste ju ha gått bra, annars hade hon ju berättat felen för mig eftersom jag är stallägaren... Vi har ingen spolspilta men boxmått och sånt är väl tilltaget ev kan en stallgång vara för smal men är inte säker...borde annars inte vara så mycket att anmärka på.

Som nån annan skrev :o stc tar inte betalt.Stc kollar första hand "anmälningar" .Tex misskötsel, otilåtna mediciner,Sen självklart försöker dom hinna med vanliga kontroller.

Men ring till stc och dubbelkolla ..han kanske har haft anmärkningar hos stc.

Vi har bott här i 9 år (tror jag) , jo men här i våran kommun är de inte så snabba med att komma och kolla då jag vet att tom de stora bönderna är vansinniga här då de har fått betala för förprövning sina grisstallar men ingen som ens har varit där ännu och det var år 2000 det ena byggdes , så därför förstår jag inte då hur de ska hinna med att kolla våra gammla stallar ;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka