Vem sätter upp dessa skyltar, och varför?

bettysmatte

Trådstartare
20171111_092015.jpg

När man slår i dikes kanter slår man dessa med denna dkyllten när blommor gräs mm fröat av sig.
Underbart, är min spontana tanke :) ! Jag tycker att det är synd när dikeskanterna med alla vackra växter skövlas.... Det lite komiska med placeringen av skyltarna är att de står precis vid början av grusvägen som jag bor på. Där, och en bit framåt, är det storskog och verkligen inga frodiga dikeskanter. Det växter nästan ingenting, förutom mossa och ett och ett annat grässtrå. Men jag förmodar att de avser hela vägen en bra bit framåt?

Enligt @durachiny s länk skulle man kunna hitta på Trafikverkets sida vilka växter det var som skulle värnas om vid de olika vägarna, men jag lyckades inte hitta info. Förmodligen var jag blind, men det hade varit lite kul att veta vad det är för spännande som växer vid "min" lilla väg... :)

Underbart, är min spontana tanke :) ! Jag tycker att det är synd när dikeskanterna med alla vackra växter skövlas.... Det lite komiska med placeringen av skyltarna är att de står precis vid början av grusvägen som jag bor på. Där, och en bit framåt, är det storskog och verkligen inga frodiga dikeskanter. Det växter nästan ingenting, förutom mossa och ett och ett annat grässtrå. Men jag förmodar att de avser hela vägen en bra bit framåt?

Enligt @durachiny s länk skulle man kunna hitta på Trafikverkets sida vilka växter det var som skulle värnas om vid de olika vägarna, men jag lyckades inte hitta info. Förmodligen var jag blind, men det hade varit lite kul att veta vad det är för spännande som växer vid "min" lilla väg... :)
Ofta hotade ängsväxter som har en sista fristad i dikeskanterna. Och de ska ha mark som inte är frodig. Annars blir de utkonkurrerade av snabbväxande och kvävegynnade arter. Kan också vara lågväxande arter som gynnas av slåtter.

Artikeln är fem år gammal. ;) Men pröva ringa vägverket och fråga.

Står ju i artikeln att de även börjat ta hänsyn till insekter?
Tänker om det kan vara artrikt med insekter hos dig..

Vi har en vägkant som är otroligt vacker. Otroligt roligt. Där hävde jag upp min röst i stöttning för dessa vägkanter. Älskar just den vägkanten. Så härlig.

Det kan vara någon specifik växet eller insekt som bor i din dikeskant. Som har få ställen kvar att leva på. Trafikverket kan ha svar eller länstyrelsen?

Ofta hotade ängsväxter som har en sista fristad i dikeskanterna. Och de ska ha mark som inte är frodig. Annars blir de utkonkurrerade av snabbväxande och kvävegynnade arter. Kan också vara lågväxande arter som gynnas av slåtter.

Artikeln är fem år gammal. ;) Men pröva ringa vägverket och fråga.

Här verkar ju de här "saltdammarna" nära motorvägarna ha uppfyllt en del av kraven för där kan man känna igen många av de växter som annars bara finns i vägrenen. Dock min egna, helt personliga iakttagelse. Jag reserverar mig från eventuella okunskaper. :o
De dammarna verkar ju också bli fler och fler.

Det växter nästan ingenting, förutom mossa och ett och ett annat grässtrå. Men jag förmodar att de avser hela vägen en bra bit framåt?
Vi som är amatörer ser oftast inte så mycket. Det vi tycker ser rätt ointressant ut kan vara fyllt av många olika sorters lavar och pyttesmå växter vi knappt ens noterar.

Vi har t.ex runt två tusen olika lavar i landet. (man lär sig mycket av att lyssna på Naturmorgon i P1 ;) ) Plus mossor och växter därtill

Vi som är amatörer ser oftast inte så mycket. Det vi tycker ser rätt ointressant ut kan vara fyllt av många olika sorters lavar och pyttesmå växter vi knappt ens noterar.

Vi har t.ex runt två tusen olika lavar i landet. (man lär sig mycket av att lyssna på Naturmorgon i P1 ;) ) Plus mossor och växter därtill
Det är ju därför som det är så spännande! Man blir nyfiken :) !

Jag har med sådana skyltar på min grusväg. Totalt livsfarligt i kurvorna då dom inte slår vägkanten. Helt skymd sikt. Dessutom har jag bara sett prästkragar och lupiner.

Liknande trådar

Tjatter Det finns en skylt, blästerf:a står det. Jag läser det jämt på heeelt fel vis :angel: Men vad betyder det egentligen?
Svar
4
· Visningar
530
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Jag funderar på att sätta upp en "välkommen"-skylt på/vid ytterdörren för att besökare i dagsläget har svårt att veta vad som är den...
Svar
6
· Visningar
537
Senast: sthu
·
Fordon Jag kommer på en huvudled och cyklar. Ska svänga vänster och tar mig då till mitten av vägen då jag inte har någon bil bakom. Gör...
2
Svar
22
· Visningar
1 317
Senast: lingonben
·
Kropp & Själ Folk som duschar med badkläder på badhuset 😡 Trots tydliga skyltar om att man ska duscha naken. Undrar om dom gör samma hemma. Varför är...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 337
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar