Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

L

Laahra

Vem tror ni bli vår nästa avelsstjärna.Vem tar över tronen efter tex cardento, Robin Z, cortez, mm.Blir det nån som själv presterat högt?Någon import från utlandet eller nån svensk uppfödning?Dressyr som hopp....
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Vem tror ni bli vår nästa avelsstjärna.Vem tar över tronen efter tex cardento, Robin Z, cortez, mm.Blir det nån som själv presterat högt?Någon import från utlandet eller nån svensk uppfödning?Dressyr som hopp....

Av de helt unga där det bara är vilda gissningar..
Jag sticker ut näsan och gissar att Flashdancer I.M kanske kan bli en ny Master. Tror mycket på den lille hingsten.
Daminos första föl ser himla fina ut på bild, Wladimirs mjukhet är svårslagen. Zuidenwind tror jag givetvis mycket på och Blue Horse Lodestar (om han fick några ston).. Svårt att gissa. Ska jag välja en enda så får jag tänka till.
Inom hoppning så tror jag faktiskt väldigt mycket på Niveau.

Fast det handlar ju om så mycket.. Rätt ston, rätt stoägare, rätt marknadsföring av hingsten etc.

Bland de lite äldre så gissar jag att Bocelli kommer att få höjd värdebokstav så fort det går.
/U
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Bland de lite äldre så gissar jag att Bocelli kommer att få höjd värdebokstav så fort det går.
/U

Bocelli tror jag också mycket på, han har ju fått skyhöga Blup.
Gick in och tittade på dem precis och blev lite paff och besviken över att han bara har 80 på extremiteterna - det bådar ju inte lika gott... :(
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Flashdancer IM hoppas jag också på! (kan det bero på att jag väntar på ett föl efter honom???:angel:)
Dock tror jag att han kommer att behöva mogna lite innan vi får se på allvar vad det kan bli av honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Bocelli tror jag också mycket på, han har ju fått skyhöga Blup.
Gick in och tittade på dem precis och blev lite paff och besviken över att han bara har 80 på extremiteterna - det bådar ju inte lika gott... :(

Jag håller mmed om att det ärtrist, samtidigt är det väl något som är bra att få med sig redan nu, och välja välbenade ston till honom, jag hade iallafall fegat att ta ett sto som inte hade korrekta ben OCH över medel i benblup på honom.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag satsar mina kort på far & son, Emmerton & Niveau och Don Romantic & Damino.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag satsar mina kort på far & son, Emmerton & Niveau och Don Romantic & Damino.
Jag tror som Poff på på Emmerton och Niveau. Skulle också vilja lägga till Hip Hop.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det som är lite förvånande är ju att han själv fått 8:a på benen.

"Obetydligt tåtrång vänster fram" är vad som står som kommentar i hans bedömning.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det kan ju vara så att han får ston med kass benställning just eftersom han själv har en åtta. Det drar förstås ner bluppen när då avkommorna tar efter mödernet.

Jag är helt på Poffs linje och tror väldigt mycket på Emmerton och sonen Niveau. Eventuellt kommer Careful också ge ett avtryck i hoppaveln.

På dressyrsidan hoppas och tror jag mycket på Damino. Ska bli väldigt spännande att se fölens resultat senare i år. Don Romantic är ju en superförärvare och hoppas verkligen att Damino kan nbli en svensk variant av honom:).
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Flashdancer IM hoppas jag också på! (kan det bero på att jag väntar på ett föl efter honom???:angel:)
Dock tror jag att han kommer att behöva mogna lite innan vi får se på allvar vad det kan bli av honom.

Wie, vad kul att ni gillar Flash och har använt honom redan i år! Jobbade där han stod ifjol, och han är verkligen toppen på alla sätt. :) :)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Tornesch, Niveau, Biggles, Empire, + sedan en del andra unga hinstar som kan komma upp sig i tävlingssamanhang. För att komma upp i t.ex. Cardentos, Briar, Robin Z nivå så måste hingsten själv prestigerat i tävlingssamanhang. Jag kommer inte på någon hingst med värdebokstaven Elite som inte själv har tävlat svår klass resp. gren.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Det finns nog rätt många av de äldre hingstarna, Kaliber är den jag kommer på lite snabbt.

Det tror jag säkert, skrev bara att jag själv inte vet så många hingstar, och som du skrev, "många av de äldre hingstarna". Jag tror det är svårare för en hingst idag att få Elit utan att själv ha presterat på tävlingsbanan. ;)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tror att Radisson VDL kan vara en stjärna för framtiden.... Sen hoppas jag ju givetvis att VDL Sheraton är det då jag väntar föl efter honom till nästa år....

Det är lite kul att sitta o kolla i gamla hingstkataloger, satt senast häromdagen o bläddrade i en gammal Flyingekatalog från 2000, slog upp sidan om Cardento, då det intresserar mig eftersom jag själv har en avkomma efter denna hingst. Då kostade han 1500:- vid 20 dagars dräktighet samt 7000 vid levande föl, man läser även i texten: Cardento är, enligt Peter Eriksson, som tränar och tävlar honom, en av de mest lovande hästar han hoppat, då han kombinerar klok försiktighet med stor kapacitet. Hans meriter på den tiden var 99 tredjeplacerad vid 7 års championatet i Falsterbo, 2.a i en klassför 7/8 åringar i Gera och 8:a i 1.45 hoppning vid Hickstead.
Lite roligt att fundera vilka superprestationer som strömmade in allt eftersom åren gick....

Man måste ha mycket tur, men också en känsla för vad som kommer att visa sig vara ett bra kort att satsa på i framtiden för att nå framgång i sitt avelsarbete.
Jag köpte det stoet jag iår betäckt år 2001 som 2,5 åring av polismyndigheten. Hon hade blivit omhändertagen av sin uppfödare som inte längre skötte hästarna som han skulle. Hennes stam är Master ue Stanford. Jag har stor repekt för den kunskap hennes uppfödare måste haft, då jag idag många år senare, har en mor till mitt föl med årets hingst 2009, och med en morfar som idag har Elit. Att detta skulle vara tur tvivlar jag på. Jag är enormt tacksam och glad över mitt lilla stoföl som föddes häromdagen. Min första uppfödning Calisse HSS. Jag hoppas mycket på henne och hon kommer vara grunden till mitt avelsarbete i framtiden. Att hennes pappa Last Liberty iår blev upphöjd till A blev en ren bonus :).

Vad gäller min egna insats i avelsarbetet hittillls, ser jag som ren tur ;)

img0911c.jpg
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Nä, att komma dragandes med en äldre hingst var inte helt rättvist, jag förstår precis vad du menar och du kan säkert ha rätt.
Men en hingst som t ex Camaro M tror jag skulle kunna bli Elitpremierad, men han tävlas ju inte alls - ett undantag dock.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Nä, att komma dragandes med en äldre hingst var inte helt rättvist, jag förstår precis vad du menar och du kan säkert ha rätt.
Men en hingst som t ex Camaro M tror jag skulle kunna bli Elitpremierad, men han tävlas ju inte alls - ett undantag dock.

Ja, Camaro M är ju en sådan hingst som inte själv ha tävlat, men lämna många fina avkommor! :)
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag tror inte heller att det dröjer länge innan Camaro har Elit.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Jag är väldigt tveksam till om han får Elit. Bara en sådan sak som stoägarna också borde fråga sig varför tävlas han inte själv? Han är ju inte last gammal och dessutom välutbildad, så varför?
Vet egentligen inte vad som lockar så som många stoägare heller han fick inte precis det bästa omdömet vid premieringen.
 
Sv: Vem blir vår nästa avlesstjärna (hingt)?

Vet egentligen inte vad som lockar så som många stoägare heller han fick inte precis det bästa omdömet vid premieringen.
Att stoägarna väljer honom borde väl bero på hans avkommor! 150 p i hoppindex och 74% diplom + klass 1-avkommor på treårstest är ju inte fy skam. Det finns fler som själva inte har höjdarpoäng från bruksprov men som ändå lämnat bra, se på Quite-Easy.
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Sixten
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 113
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: angeeliicaa88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp