Mina vänner som valt att åka hem har fått betala själva (eller ja, deras arbete eller organisationer antar jag, det handlar ffa om diplomater, kyrkofolk och fredsarbetare), de svenska evakueringar som går har så vitt jag vet gått via Västbanken - Amman då ytterst få flyg lämnar Ben Gurion i nuläget. De vänner jag har som valt att stanna kvar rör sig uteslutande mot typ Haifa om de stannar i Israel, annars västbanken där det ändå är rätt lugnt för tillfället. INTE Tel aviv (Gazas raketer når till Tel Aviv).
Det är nog ingen med insikt i situationen i Gaza som är förvånad, det har pratats i flera år att det kommer smälla från dem, vi pratar liksom om jordens största fängelse där det inte finns någon framtid då Israel gjort det obeboeligt genom sin blockad, nu har jag inte varit i området sedan under pandemin men då fanns det el tre timmar om dygnet max (som israel reglerade) och inget vatten utan man fick ta från havet och rena från salt. Grundvattnet tog slut 2016 och i samband med det räknade FN ut att det skulle vara helt obeboeligt 2020. Det är 2023 nu och den uträkningen är inte ändrad. Klart som fan något skulle hända, folk kan inte leva under sådana förhållanden, det går helt enkelt inte.
Blanda inte ihop Västbanken och Gaza dock. Även om det är samma land har de ytterst få likheter och faktiskt inte mycket kontakt med varandra eftersom Fatah och Hamas fortfarande avskyr varandra och Fatah därmed inte kan styra vad som händer över Gaza.