Jag tycker inte egenbakat rågsiktsbröd passar i den här tråden
Det ska för övrigt vara julvört med russin eller julknäcke till julskinkan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte egenbakat rågsiktsbröd passar i den här tråden
Det ska vara tomatsås något annat går inte för sig. Kokt ägg har jag inte provat, det lät spännandeVäcker barndomsminnen till liv! Men då måste det va makrill i tomatsås och ett kokt ägg också
Åh någon med koll på läget! Håller fullständigt med!Jag tycker inte egenbakat rågsiktsbröd passar i den här tråden
Jag vet inte om "man aktade sig" för socker på 70-talet. Min mamma hade den mycket rimliga åsikten att det inte bör vara socker i bröd och att man inte bör tillsätta socker till mjölken (oboy).När jag var liten på 80-talet var det fett man skulle akta sig för.
Vi hade också oboy och skogaholm som stapelvaror hemma.
Jag har ett paket oboy nu också men ett litet räcker ett par år längre än bäst före.
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.Jag vet inte om "man aktade sig" för socker på 70-talet. Min mamma hade den mycket rimliga åsikten att det inte bör vara socker i bröd och att man inte bör tillsätta socker till mjölken (oboy).
Med dagens sockerskräck framstår det som underligt att sötlimpa och oboy är en vanlig frukost.
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.
Som f.d Coop-kassörska kan jag säga att det gjorde jag DEFINITIVT! Så monotont som det jobbet var var man ju tvungen att fantisera och drömma! Min favvo var han som köpte svarta sopsäckar, en spade samt en kökskniv...
Finns nog ingen allmän sockerskräck i svenska samhället. Många barn som äter coco pops till frukost. Jag frågade kompisen vars 11-årige son öste i sig detta varför hon inte gav honom Kexchoklad till frukost. Det innehåller mindre socker.
Jag vet inte. Många pratar ju om socker som rena giftet nuförtiden och tycker inte ens att barn ska få tårta på sin födelsedag. Men affärerna svämmar ju över av söta livsmedel.
Tror också att det är polariseringen som ökat.Det är vad jag ser antingen eller. En del har nolltolerans, riskaka är fest och barnen får absolut inget sött nånsin, på kalas får man fruktpåse, ev russin och klistermärken. Jag känner en 8-åring som hade 22 hål på tandläkarbesöket.
Sen har vi den andra gruppen där man tycker all form av sockerkontroll är larv, saft till frukost och läsk är stapelvara.
De jag gillar tycker socker är okej i rimlig mängd.
Jag och BARNET älskar sötsaker så vi har lördagsgodis. Jag serverar hellre BARNET en bulle än sötat bröd och söt yoghurt. O’boy är något man kan få som fika men hen dricker hellre cappuccino...
Tror också att det är polariseringen som ökat.
Många som är alldeles för omedvetna. En del som är överfanatiska.
Förmodligen syns de båda grupperna tydligare än högen med hyfsat balanserat folk däremellan.
Utbudet och prisbilden gör att man måste göra en massa välgenomtänkta val för att hamna på "normalkost" idag. På 70-talet blev det inte lika illa om man bara flöt med och tog det som affärerna skyltade upp för en.
Hälsokampanjer och dålig larmjournalistik bidrar till att göra både de överfanatiska och de som protestreagerar åt andra hållet mer polariserade också.
Jag och min sambo höll på att leta ihjäl oss efter såna gummikapsyler som man kan sätta på läskflaskan om inte hela går åt. Jag vet att han stod på Ica Maxi och frågade efter "Såna där kapsyler som användes när en 33 cl läsk var för mycket att dricka på en gång".Jag och mitt syskon fick dela på en flaska 33cl läsk på fredagar. Det var jättecoolt och massor.