vem är ytterst ansvarig!

Cilla

Trådstartare
vi står 5 hästar tillsammans i ett stall som vi hyr boxvis av en kille.
han har inget med hästarna att göra, mer än att han hjälper oss att ta in dom ibland.

om någon av hästarna skulle missskötas och en inspektör kommer, vem står som ansvargi? hästägaren eller stallägaren? rent juridiskt?

Sv: vem är ytterst ansvarig!

vi står 5 hästar tillsammans i ett stall som vi hyr boxvis av en kille.
han har inget med hästarna att göra, mer än att han hjälper oss att ta in dom ibland.

om någon av hästarna skulle missskötas och en inspektör kommer, vem står som ansvargi? hästägaren eller stallägaren? rent juridiskt?

Just det här fallet blir lite knivigt när stallägaren ställer upp och tar in hästarna ibland. Hade han inte gjort det utan bara strikt hyrt ut boxarna så hade hyreslagstiftningen gällt och han hade inte haft något ansvar för hästarna. Däremot så hade hyresgästerna fått besittningsrätt efter ett tag och inte kunnat sägas upp.
Men som det är nu så riskerar stallägaren att också bli skyldig enligt djurskyddslagstiftningen för hästarnas välbefinnande. Efter som han tagit på sig att hjälpa till med insläpp vid behov.

Just det här fallet blir lite knivigt när stallägaren ställer upp och tar in hästarna ibland. Hade han inte gjort det utan bara strikt hyrt ut boxarna så hade hyreslagstiftningen gällt och han hade inte haft något ansvar för hästarna. Däremot så hade hyresgästerna fått besittningsrätt efter ett tag och inte kunnat sägas upp.
Men som det är nu så riskerar stallägaren att också bli skyldig enligt djurskyddslagstiftningen för hästarnas välbefinnande. Efter som han tagit på sig att hjälpa till med insläpp vid behov.

oki, tack, då vet jag det. :bow:

Dock är det så att man måste har tillstånd om man hyr ut boxar till 4 st eller fler. Saknar han detta så kan även killen ni hyr av bli ansvarig för skötseln mm. Han kommer att få det svårt att svara på frågor när inspektören kommer på besök, när fårgor ang foderleveranser, skötsel mm kommer upp.

oj, det hade jag ingen aning om! men han hyr ju bara ut byggnaden och hjälper oss bara när vi jobbar. har hänt 4-5 ggr sen i juni. så han har inget med skötseln och göra... men han kollar hästarna varje dag (på eget initiativ), så alla är hela. får han inte tag på någon av oss, fixar han till ev småsår själv. han är :love::bow::banana:

Får jag oxå slänga in en fråga??? Nån som vet hur det är då jag har avtal med tjejen som hyr in att alla är ansvarig för sin egen häst. Jag tar ingen hyra av henne då hennes ekonomi kraschade för ett tag sen. Ser hellre att hon kan fortsätta med sin hobby o jag får hjälp i stallet.
Men jag och hon har ett avtal att varje enskilld person tar ansvar över sina djur o de hagar o boxar de står i. Dock ska hon reparera de skador hennes djur gjort/gör.

Är jag ytterst ansvarig ändå?

Den första lagstiftningen är hyreslagstiftningen.
Det är så att om man hyr ut en speciell plats i ett stall t ex en viss box, då faller man in under hyreslagstiftningen med samma regler som gäller för annan uthyrning av lagerplats. Den som hyr ut platsen blir alltså inte ansvarig för det (hästen) som förvaras i utrymmet. Men den som hyr platsen får efter nio månader besittningsrätt på just den boxen och kan bara sägas upp enligt samma villkor som gäller annan uthyrning av lokal. Alltså ren misskötsel inte för att ägaren vill ha den platsen eller ens om den säljs. Då får den nye ägaren vackert fortsätta vara hyresvärd för sin hyresgäst.

När man som stallägare tar på sig viss skötsel av hästen som står uppstallad hos en gäller även om också hamnat i hyreslagstiftningen. Så blir skylldig enligt Djurskyddslagen att se till så att hästen mår bra och får sin behov tillfredsställda.

Så i ditt fall hänger det lite på om du har tagit på att göra något med hennes hästar. Har du det har du också ansvar för dem. Har du "bara" hyrt en viss stallplats har du det inte. Men om du har möjlighet att säga att den boxen du har nu behöver jag till en annan häst så vi flyttar din häst till den där boxen istället. Då är du inte i Hyreslagen men du är har tagit på ansvar för hästen enligt Djurskyddslagen. Eftersom du bestämmer var i stallet den ska stå.

Blev kanske lite invecklad förklaring. Men för att kunna svara på din fråga måste man veta precis hur det fungerar i stallet och vem som kan göra vad.

Vi tar hand om varandras hästar. Vi åker dit varsin gång om dygnet. Morron eller kväll. Så jag sköter hennes hästar oxå.
Och självklart så rättar jag till hennes stolpar som kan hamna snett nu när isen smälter. Tar ut sånt jag ser att de kan skada sej på. Precis som hon gör för min tjej.

Hon stallar ur i maj för sommarbetet. Och då hon inte betala nåt över sommaren så är det väl så att jag får fritt hyr ut till vem jag vill nästa höst. Fast det blir samma tjej i höst igen då hon är toppen:love:.. Jag har även meddelat henne att det kan bli så att jag tar hem en ny häst och då jag har 3 boxar. Kanske 2 hästar själv så kanske hon inte får plats i stallet. (hon har 2 själv).

Men hon tycker det är ok och hyr hellre mina vindskydd och har sina på lösdrift.

Vad man tänker på är ju naturligtvis om nåt händer. Om jag åker på smällen. Vansötsel av djur lär aldrig hända. Men olyckor mm. Om jag åker på det osv. Nu har vi ju avtal. Men jag litar aldrig till 100% på dom.

Olyckor är ju vad det är och det är sådant som får utredas från fall till fall när den har hänt. Vissa kan man hitta någon ansvarig för andra är ju just olyckor och inte som någon kunnat förhindra. Så det är nog bättre att du undersöker om tjejen har haft råd att hålla sina försäkrade n att vara orolig för att du ska kunna bli ansvarig vid en olycka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 728
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV