vem är skadeskyldig?

Albatross

Trådstartare
Vem är skadeskyldig om man har hästar i en hage och hästarna lyckas ta sig ur hagen och förstöra grannens gräsmatta? Är det stallägaren (som har stallet och hagen), hästägarna eller ägaren till gräsmattan? Nu undrar jag rent juridiskt, (i verkligheten lagar man som hästägare gräsmattan så gott det går och ber om ursäkt).

Det mest normala är att stallägaren ansvarar för stall och hagar samt dess skick, dvs skulle hästarna ta sig ut och försöra något bör stallägaren ha en egen ansvarsförsäkring för detta.

Jag har själv varit med om när hästar tagit sig ur sin hage, och kommit ut på golfbanan för att där lattja som tokiga i greenarna fullbroddade. Här blev det stora skador kan jag lova, och inget man kunde putta igen om man säger så. Stallägaren var tvungen att använda sig av sin ansvarsförsäkring, då kostnaderna för återställnadet blev väldigt stora. :o

Tack! :)

Lösa hästar på en golfbana låter inte roligt :crazy:, i vårt fall räckte det som tur var med åtta säckar jord och tre timmars arbete.

Som inackorderingsvärd ska man absolut ha en ansvarsförsäkring! Men det är lika viktigt att hästägaren har försäkringar som täcker "allt möjligt" och inte bara sjukdomsdelen. Vid stora skador kopplas ju försäkringsbolagen in och om det är inackorderingsvärden som har brustit i sitt ansvar med att ha tillfredsställande stängsel så blir hästägaren skadeslös. Men hoppar hästen över eller brakar rätt igenom ett "godkänt" stängsel så får hästägaren ansvara för vad dennes häst företar sig. Har man tillräckligt stora hagar så minimerar man risken med att hästen "vill" ta sig ut!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar